Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rickard1980
(Postade denna tråd först under fel forumdel så postar om den här - beklagar strulet)

Tja, göller en s80-00

Totalt okunnig på detta så men märkte igår att mina bromsar fram (vänster) ligger på.

Märkte att det gnisslade och att det blev tyngre att köra och att den började dra mer bensin. Gnisslet försvinner när jag bromsar så det kan ju inte vara beläggen, borde vara tvärtom då väl?

Jag kände på fälgarna då jag tänkte att det kanske skulle vara så att det var varmare och vänster fram var betydligt varmare.

Vad skulle ni först tänka er att det är? Kolven som kärvar?

Jag vet inte om det är bra att veta. Man bytte bromslang på höger fram för någon månad sedan på verkstad så rätt mängd bromsvätska bör ju va påfylld.

Någon som känner igen detta symptom? Vad gissar ni att det är? Finns något "lätt" fix?
av Arne
Det kan mycket väl vara bromsslangen vänster fram som är boven. Gamla bromsslangar har en tendens att separera invändigt och på så sätt fungerar den som en backventil, då börjar bromsen att ligga på. Eftersom du bytt på höger fram så skulle du kunna byta på vänster fram också och se om problemet försvinner. Hjälper inte det så är det oket som kärvar i kolvarna.
av Rickard1980
Jo det skulle va om verkstan missade men

Måste man öppna vid oket för att få ut luften isf?

Går det känna vid bromsning om det är luft?

Testkörde nu och det är först efter ett tag som det kommer eller iaf börjar märkas. Ngt som kan indikera ena eller det andra?
av Clonetom
Rickard1980 skrev:Jo det skulle va om verkstan missade men

Måste man öppna vid oket för att få ut luften isf?

Går det känna vid bromsning om det är luft?

Testkörde nu och det är först efter ett tag som det kommer eller iaf börjar märkas. Ngt som kan indikera ena eller det andra?
Varför skulle de inte ha missat det?
De har väl bara luftat den sida de bytte slangen på och då byter ju vätska läge och en luftficka som kanske funnits i systemet länge "kommer fram"

Ja du måste i såfall lufta på oket.

Normalt kan du känna om det är luft i systemet men kan va svårt för en ovan att känna i såna här fall då det inte är lika tydligt som i normala tillfällen.
Åk tillbaka till verkstan så får de kolla.
Eller om du har nån som vet hur man luftar så be den om hjälp.
av S6024t
bromsen kan väl inte ligga på om det skulle vara luft ,antingen så kärvar kolven eller glidbultarna eller så sitter beläggen fast i okhållaren.
av Clonetom
En luftficka kan göra att trycket inte "går tillbaka" och kolven blir kvar i fel läge.
Men det kan lika väl vara att oket är dåligt såklart.
Tänkte bara att det var billigast att testa en luftning först eftersom det är gratis om man gör det själv.
Funkar inte det så kan börja byta slang ok osv.

Går ju att fippla med smörjning av korven åxå men brukar sällan ge nån längre lycka.

Testa att dra ut kabeln från bilen och koppl[…]

Hej, Spärrmekanismen på mitt väns[…]

Jag förstår, fullt rimligt fråga […]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]