Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Slange-nippelen på ene enden av slangen skal være "konisk" (mot røret),
(men kanskje er det samme i begge ender ?)
mbc skrev:
Javisst jag tittar på slangen. Menar du att båda ändarna på slangen är fast på alla bilar? I så fall är det ett rör på ena sidan med en rörlig mutter som slangen ansluts mot...eller.
Japp.
Kan säkert finnas nån som har bromsslang med lös mutter, men under mina 20 år, varav 8 år som bilmek på verkstad som jag skruvat bilar har jag aldrig sett nån iallafall.
För tydlighetens skull får jag säga att det är en Volvo S 80 170 hk 2002. Jag glömde ange detta i första inlägget.
ingesjo skrev:Vad kallar ni en bromsrörs ände med yttergänga då ? Alltså jag tänker på svaren här där man säger att röret "alltid" avslutas med lös "mutter" :-) :-D
Har aldrig sett ett bromsrör med gänga på utan det avslutas med en nippel som är "lös",denna nippel/mutter eller vad du vill kalla den har antingen in eller utvändig gänga.
Rören är konade så de passar mot nippeln som i sin tur är konad/formad för att passa mot slangen.

Om du aldrig sett hur ett bromsrör resp slang ser ut så föreslår jag antingen google eller ett besök hos tex biltema där du kan plocka å pilla på de olika delarna eller kanske ännu hellre fråga nån kunnig bekant (om du har nån) om ni kan krypa under bilen tillsammans så denne kan visa dej.

När det gäller bromsar så är väl rådet att mecka inte själv om kunskap inte finns,det är trots allt ett säkerhetssystem och inte bara nåt man bultar ihop ett rör och en slang som sedan antagligen funkar för "jag köpte ju rätt slang på biltema,den låg ju i den hyllan".
Dessutom ska slangen sitta i rätt vinkel/böj osv när bilen står nersänkt så att fjäderrörelsen inte gör att slangen skadas.

Här finns några olika varianter av nipplar
Senast redigerad av 1 Clonetom, redigerad totalt 0 gånger.
Och det är i röränden det brukar vara ett helvete att få isär om man inte har rätt verktyg. Kan gå åt värme för att det ska släppa.
Ett gott råd kolla att du får släpp på luftnippeln på oket innan du börjar riva i slangen.
Kan gå åt värme för att det ska släppa.
Tänkte precis föreslå det. De gånger jag försökt få loss det där utan värme har det slutat med att man får kapa röret och sätta dit ny nippel samt kona om röret.
Haha Clone Tom jag menade att det finns både bromsrörs avslut med Yttre gänga och inre gänga alltså lösa nipplar som går mot rörets avslutande koning m.a.o. både nippel som skruv och nipplel som mutter Var menat som ett litet muttter skämt :-)
ingesjo skrev:Haha Clone Tom jag menade att det finns både bromsrörs avslut med Yttre gänga och inre gänga alltså lösa nipplar som går mot rörets avslutande koning m.a.o. både nippel som skruv och nipplel som mutter Var menat som ett litet muttter skämt :-)
Ok du är på ordmärkarhumör.
Då får du mycket att göra både här och på nätet generellt.
Nipplar med olika typer av gänga i både utvändig & invändig version,kan det passa herrn bättre ? :D
För det är varken skruv eller mutter utan just en nippel enligt ovan.

Vad kallar du de där sakerna du sätter dit hjulen med som brukar vara 4 fler /hjul? :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Laddinställningar i sensus

Har inte sett några laddningsinställnin[…]

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]