Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pnjk
Ok.

Kom på en annan sak också. Står ju att man bör köra med bilen så länge som värmaren har varit igång.
Hur ska jag se detta ?. Jag ställer ju bara in avresetiden hur ska jag veta hur länge den har gått ? Är väl olika beroende på hur kallt det är...
av agh39
Om du i din första post menar 10 mil eller minuter så skiljer det en del..
Med 10 minuter skulle jag avråda dig att använda värmaren om du inte laddar ditt batteri, dagligen.
av Pnjk
agh39 skrev:Om du i din första post menar 10 mil eller minuter så skiljer det en del..
Med 10 minuter skulle jag avråda dig att använda värmaren om du inte laddar ditt batteri, dagligen.
Sorry hade tydligen missat ett ord där. Det ska stå minuter.
Har skaffat garage så jag kommer troligen bara använda värmaren 1gång per dag.
Hoppas att batteriet orkar med.
Användarvisningsbild
av daSea
Pnjk skrev:Sorry hade tydligen missat ett ord där. Det ska stå minuter.
Har skaffat garage så jag kommer troligen bara använda värmaren 1gång per dag.
Hoppas att batteriet orkar med.
Att köra värmaren en gång per dag med 10 min bilfärd kommer definitivt att dra ur ditt batteri ganska snabbt. (beror iof lite på batteriets ålder och skick) Upplever själv att mitt batteri nu är ruskigt dåligt. Har liknande körsträcka som du, dvs kortare sträckor från och till jobbet. Har en D5 MY11 så batteriet är lite drygt 3 år gammalt. Har köpt en CTEK batteriladdare som jag får köra ganska ofta. Har lyckats bli stående med urladdat batteri 2 ggr denna vinter... dock hemma så då är det bara till att koppla in laddaren i 15-20 min så batteriet orkar dra igång bilen. Ska ge batteriet en rekond-genomkörning med laddaren i helgen då det programmet tar längre tid än vanlig uppladdning.

Volvo rekommenderar ju att man kör minst så länge som brännaren går för att batteriet ska hinna laddas upp av bilens generator igen. Brännaren brukar gå 30-60 min beroende på yttertemp.

Sen är det ju tydligen inte riktigt bra att köra kortare sträckor med brännaren på då den inte alltid då hinner bränna ur alla sotpartiklar ordentligt. Partikelfiltret kan bli fullt (ska bränna ur själv under färd vid behov - om du kör landsvägs/motorvägsfart dvs jämn hastighet i minst 30 min). När den gör detta märker du det på att dieselförbrukningen kommer vara högre än vid normal körning, så länge brännaren håller på...

Funderar själv på att låta montera elektrisk motorvärmare med kupékontakt för att köra med den varje vinterdag här hemma och sen bara använda brännaren på bortaplan... Har inget garage men elstolpe vid parkeringen. Bilia har februari ut kampanj på montering av detta paket genom att skicka med en kupéfläkt värd ca 1 100:- på köpet. 5 505:- inkl. montering på en D5 MY11 på Bilia i Gbg-området.
av oldtimersmc
joskarl skrev:Hamnar verkligen sotpartiklar från värmaren i partikelfiltret? Jag trodde att värmaren hade eget avgassystem.
Jo värmaren har ett eget avgassyetem
av oldtimersmc
Pnjk skrev:Hej
Har precis införskaffat mig en V70 D3 med Värmare som har tidur.

T1 har jag satt på avresetid till jobbet Och T2 har jag satt på hem från jobbet...
Har dock bara ca 10 minuter bilfärd till jobbet...

Direkt start fungera om jag fatta rätt att den kunde man dra igång om man tex. skulle in i en butik för att handla då kom man sedan ut till en varm bil ?

Dock är jag lite osäker på om jag ska ha Extravärmare på AV eller PÅ ?
Den hjälper till så att motorn kommer upp snabbare i temp om jag fattat rätt men är det bra att ha den på när man åker så korta sträckor som jag gör när jag åker till och hem från jobbet ?

Har programerat tiduret nu på morgonen men det ryker ingenting under bilen och det ser inte ut som att det smälter någon snö heller...
jag återkommer om det är varmt eller ej i bilen då jag bara kan se bilen från min bostad.
Kolla med ex skruvat de säljer en Calix batteriladdare+ motorvärmare/kupévärmare satser för hyffsade priser om du har möjlighet att åtminstone en ggr/dan avstå dieselvärmaren och köra med el för med ditt körmönster så kommer inte ditt batteri att klara av att hålla dig med ström i vinter.
Om du skall köra din dieselvärmare i auto erller inte har inte med saken att göra, för när du väl har startat motorn så laddar den så det räcker (ex värmaren).
Alt frys på kvällen o kör värmaren på morgonen då den vid en normal vinterdag går ca 30-40 min innan den e klar.
Allt om du har 10 min till jobbet ställ värmaren så att du vill att bilen skall vara varm 25 min efter att du förväntas ha åkt...
av Pnjk
Hej
Låter ju lite sådär :(.... Trodde inte det skulle bli några problem med att bara köra värmaren 1 gång om dagen 5 dagar i veckan.
På helgerna åker jag längre sträckor med bilen.

Trodde man kunde ha bilen i garage på morgonen och köra utan värmare till jobbet och sedan aktivera den så bilen är varm när man åker hem från jobbet. Ganska meningslös funktion då med andra ord om batteriet inte hinner laddas upp.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag brukar köra värmaren på morgonen varje arbetsdag. Fram och tillbaka har jag 60 km att köra, något som tar sammanlagt ungefär 45 minuter. Ibland händer det att jag startar värmaren när jag ska hem på kvällen också - det beror på om bilen är igensnöad eller ej.
Jag har inte haft något problem alls med urladdat batteri. Men det är ju så att jag gör närmast exakt som Volvo rekommenderar, alltså kör ungefär lika länge som värmaren (max) går varje dag. I alla fall de flesta dagar. Dessutom kör jag lite mer ibland, om jag ska uträtta andra ärenden också, inte bara ta mig till och från jobbet.

Det är värmaren själv som påstås kunna sota igen om den bara går korta stunder varje gång, inte partikelfiltret.
av Pnjk
Verkar som vissa säger att det inte kommer vara några problem och att dem också kör korta sträckor med bilen utan att ha haft problem med batteriet.
Sen finns det dem som säger att det absolut inte kommer fungera då batteriet nästan kommer att ta slut direkt.

Hur som helst är det en jätte bra uppfinning med värmare hoppas bara att man kan använda den lite.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]