Pnjk skrev:Sorry hade tydligen missat ett ord där. Det ska stå minuter.
Har skaffat garage så jag kommer troligen bara använda värmaren 1gång per dag.
Hoppas att batteriet orkar med.
Att köra värmaren en gång per dag med 10 min bilfärd kommer definitivt att dra ur ditt batteri ganska snabbt. (beror iof lite på batteriets ålder och skick) Upplever själv att mitt batteri nu är ruskigt dåligt. Har liknande körsträcka som du, dvs kortare sträckor från och till jobbet. Har en D5 MY11 så batteriet är lite drygt 3 år gammalt. Har köpt en CTEK batteriladdare som jag får köra ganska ofta. Har lyckats bli stående med urladdat batteri 2 ggr denna vinter... dock hemma så då är det bara till att koppla in laddaren i 15-20 min så batteriet orkar dra igång bilen. Ska ge batteriet en rekond-genomkörning med laddaren i helgen då det programmet tar längre tid än vanlig uppladdning.
Volvo rekommenderar ju att man kör minst så länge som brännaren går för att batteriet ska hinna laddas upp av bilens generator igen. Brännaren brukar gå 30-60 min beroende på yttertemp.
Sen är det ju tydligen inte riktigt bra att köra kortare sträckor med brännaren på då den inte alltid då hinner bränna ur alla sotpartiklar ordentligt. Partikelfiltret kan bli fullt (ska bränna ur själv under färd vid behov - om du kör landsvägs/motorvägsfart dvs jämn hastighet i minst 30 min). När den gör detta märker du det på att dieselförbrukningen kommer vara högre än vid normal körning, så länge brännaren håller på...
Funderar själv på att låta montera elektrisk motorvärmare med kupékontakt för att köra med den varje vinterdag här hemma och sen bara använda brännaren på bortaplan... Har inget garage men elstolpe vid parkeringen. Bilia har februari ut kampanj på montering av detta paket genom att skicka med en kupéfläkt värd ca 1 100:- på köpet. 5 505:- inkl. montering på en D5 MY11 på Bilia i Gbg-området.