Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Planerar att om 1-2 år byta upp mig och köpa en V70II 2.5FT.
Prismässigt idag så ligger MY10 bra till, men vad jag kunnat se så kom en interiör facelift (mittkonsollen) vid 2011 och sedan även en vid 2012 med den integrerade skärmen i instrumentbrädan, inte GPS-skärmen alltså.

Tittat runt lite och kan verkligen inte hitta några 2.5FT från 2012 och fram på ex Blocket förutom EN, som dessutom är AFV vilket absolut inte är intressant då anledningen till köpet är att jag vill ha ett så stort bagageutrymme som möjligt.
Försöker hitta broschyrer som kan påvisa vad de olika årsmodellerna innebär, vilka olika motoralternativ som fanns att välja på etc.
Å andra sidan kanske det är så att de med en MY12 helt enkelt väntar på den klassiska 3års-perioden innan nyköp och där är vi ju inte riktigt ännu.
Numera så finns ju inte 2.5FT överhuvudtaget i sortimentet om man tänker MY14. Var det bara ett fåtal 2.5FT som tillverkades 2012 och sedan togs den motorn ur produktion eller hur ligger det till?

Mycket vill ha mer, från början var jag nöjd med en MY10 men när jag sedan såg att MY12 var lite tjusigare invändigt så vore det trevligt med det extra lyftet av miljö det skulle ge, kontra en från MY10 som trots allt påminner en del om det sparsmakade (men ändock snygga) som V50 har.

Tack på förhand!
2,5ft finns bara till och med 2011 års modell utan gasdrift
Svensksålt får jag skriva för utomlands vet jag ej
2010 och 2011 är dom 231hk på 2011 kom där lite silk metall inlägg i inredningen annars ingen skillnad
2.5FT ersattes av T4F... det är därför du inte hittar några av senare modell. Lite mindre och klenare motor alltså. Men annars har du rätt i de interiöra uppdateringarna. Skillnaden invändigt mellan MY11 och MY12 är tillkomsten av Sensus och den extra skärmen ovanför mittkonsolen. Beroende på utrustningsnivå är skärmen i storleken 5" eller 7". Hänger ihop med nivån på stereon Performance, High Performance eller Premium Sound. Annars är det inte så mycket som skiljer rent visuellt invändigt mellan MY11 och MY12.

Jag själv har en D5 MY11 (hade en 2.0F MY09 tidigare) och svärmor har en AFV MY12. Så det är dem jag jämför.
Sedärja, tack för svaren!
Då är det alltså helkört att hitta en MY12 med Sensus, det var ju förbaskat tråkigt måste jag säga. Jag gillar ju den integrerade skärmen...
Att den ersattes av T4F låter logiskt, men trist på den klenare motorn förstås. Det är ju trots allt effekten jag vill åt, efter bagageutrymmet då. Gastanken tar så ohyggligt mycket plats i bagaget.

Skillnaden MY10 och MY11 är väl även att mittkonsollen är lite rundad på MY11 medan den i MY10 är mer rak i kanterna, eller har jag fel?
Kommer ej ihåg riktigt om det skiljer så mycket i rundheten på mittkonsolen. Men i MY11 så är det ju silkmetal inlägg som gör den lite elegantare. I MY12 är det lite annan form och annan layout på reglagen.

MY11 mittkonsol går ju enkelt att eftermontera i äldre MY... dock inte MY12 till tidigare...

Polestaroptimering finns ju att tillgå, dock ej för T4F... men för T4 om det kan vara ett alternativ. T4 MY12 blir då 200 hk från 180 hk. Å andra sidan så ger 2.5FT MY11 258 hk från 231 hk... svårslaget...
Ah, mitt fel där. Jag fick för mig att mittkonsollen som sitter i 2012 kom till 2011, varpå additionen till 2012 var själva Sensus-skärmen.

Ja precis, redan hos Polestar så blir det skillnad. Jag lutar åt ett besök hos Autotech, någon här på forumet säger sig ha fått ut 299hk med deras steg 1 till 2.5FT, med E85 då. Enligt deras egna uppgifter får man ut 270hk med steg 1 men det förmodar jag isåfall vara med B95.
Det stora lyftet tycker jag kom från MY09 till MY10. Det gäller V70 generellt men specifikt 2,5FT som ju fick 231 hk samt en betydligt trevligare utväxling. Såå kul är heller inte Sensus. Du kanske skall försöka hitta en MY10 eller MY11 med RTI i stället, med skärmen som far upp från instrumentbrädan.
Har både en 10 och en 12:va och det är trevliga bilar båda två och med diesel så lär du inte sakna kraft ( skit i hk testa så förstår du vad jag menar).
jo visst har diesel kraft men en 2,5ft piskar ju lätt d3 i allt om man nu är ute efter det

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]