Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej

Jag har idag nyckel utan PCC och parkeringsvärmare med tidur.
Vad krävs för att jag ska kunna starta/stoppa värmaren med nyckel(PCC) och vad är det för kostnad ?

/M
Användarvisningsbild
av bem
mortimer,

Från MY12 kan du styra värmaren med Volvos lösning med antingen standardnyckel (5-knappar) eller PCC-nyckel (6-knappar) och det som krävs är en Volvo mjukvaru-uppdatering för ca 3000 kr. För MY11 och äldre (vet ej hur långt tillbaka men gissningsvis till MY08) får man använda Volvos nyckelrings-fjärr istället (om man vill ha en Volvolösning). Fördelen med PCC nyckel vid fjärrstyrning av värmaren är att den har ca 100 m räckvidd mot standardnyckelns 20 meter men bäst räckvidd har Volvos nyckelrings-fjärr med ca 600 m vid "fri sikt".

För dig mortimer med en MY11 tror jag Autoplugins lösning är både billigast och enklast, deras lösning för fjärstyrning med Volvo originalnyckel är ju Plug & Play, du bara sätter enheten i OBD-II kontakten till vänster om fotutymmet (där man annars kopplar in t ex VIDA).
Ja du kan ju till och med få fjärrstyrning via mobil-app (dock endast Android) med Autoplugins lösning (även där finns Plug & Play).
För att få fjärrrstyrning på en Volvo med Volvo mobil-app (Heater Start för MY11 och äldre och VOC appen för MY12 och nyare) måste du ha Volvo On Call fabriksmonterat i bilen och aktivt abonnemang.
Jag har själv VOC och använder VOC appen för fjärrstyrning av dieselvärmaren in min V70 D3 MY14.

/Bo
av oldtimersmc
Jag har köpt flera och Jo det funkar perfekt! ca 1600Kr
av Drive2010
Jag har en MY10 v70 drive med aktiverat VOC och undrar om det är dels möjligt och isåfall hur man gör för att kunna starta värmaren från mobilapp, och isåfall vilken app man ska ha -- helst till android. Jag vet det har skrivits mycket om detta men har inte helt listat ut helt om det går ännu och hur man gör
av Goldkuhl
Vilken knapp ska man starta och stoppa värmaren med då?
Det framgår inte riktigt.
Skriv gärna en utvärdering sen när du fått leveransen och provat!

=)
av Axcentic
Väcker tråd då länken inte dukar.

Någon som kan länka någon fjärr som går att få tag på idag för start av parkeringsvärmare? Har en v70 -2015
Användarvisningsbild
av apersson850
Mig veterligt fungerar det här från början på exempelvis en 2016 och gick att programmera in från och med 2012. På den 2016 vi har kvar startar man värmaren genom att trycka länge på lampknappen. Längre än vad som behövs för att tända ljuset.
Har man då en tillräckligt ny PCC (2013 eller senare) kan den även med de två röda LED som ska indikera tjuvlarmsstatus också indikera värmarstartförsökets utfall. Gör du programuppdateringen på en 2012:a men fortsätter med originalnyckeln kan du starta värmaren men du ser inte på nyckeln att den gick igång.

Det finns separata fjärrkontroller/mottagare som man kan komplettera värmaren med till tidigare modeller.

Värmarstart via VoC infördes 2011, men då genom att skicka ett speciellt utformat SMS till bilen. Start via appen till VoC infördes 2012, i samband med Sensus med större displayen uppe på instrumentbrädan.
Rostskyddstips

Jag har en gammal kompressor från 1971. Jag[…]

Konstigt lampfel volvo 940

Får kolla det vid tillfälle. Ska ä[…]

Någon som har ett komplett ny styrledsdamask[…]

Nej det låter inte särskilt troligt. Ex[…]