Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Jag håller inte med dig vad gäller "bevisfrågan". Det är ju ändå satt till 95% chans/risk att det just är vi som påverkar. Det är en sjukt stor risk att ta..
Jo men dessa 95% kommer från FN:s klimatpanel. De anlitar och beställer de forskare och studier som stödjer deras sak. FN:s klimatpanel tar fram rapporter som är avsedda för politisk styrning, det vill säga hur man får folk att vilja betala så mycket som möjligt till staten. FN:s klimatpanel är ett skämt.
När det gäller det jag citerade så tror jag du missförstod mig.. eller jag dig från början. Det går inte att jämföra hur civilisationerna drabbas nu och då eftersom vi nu är ca 1500 gånger fler människor på jorden, vi är bofasta, speciellt vid kusterna. Är beroende av fungerande infrastruktur för t.ex mat-transporter till städer. Vad jag menar är att ett liknande scenario nu som då skulle få ofantligt större påverkan på människan. Om det nu också är så att det med största sannolikhet är vi som orsakar det borde vi väl ändå adressera problemet?
Exakt. Vi har byggt en civilisation som är bräcklig och vi vill inte inse det utan söker lösningar på detta problem genom att tillskriva oss själva skulden för klimatpåverkan. Vi har byggt vårt bo i ett träd som kommer att falla. Det är ju en obehaglig tanke att vår civilisation sakta men säkert går mot sin utplåning.
Användarvisningsbild
av MartinS
Nexus skrev:ja det är sant. Jag kan dra in på annat bara jag har en rolig motor i bilen :D
+1 :-)

Hela livet handlar om prioriteringar. Jag kör hellre en rolig bil 365 dagar per år än ligger och steker mig en extra vecka i en solstol på varmare breddgrader, vilket många andra prioriterar. Även om man bortser från det ekonomiska perspektivet så är det nog vänligare för klimatet (om nu Co2 är ett hot vilket jag ifrågasätter) att åka T6 AWD kontra snåldiesel i ett år än att sitta i en flygstol mellan Sverige och Kanarieholmarna en gång om jag får gissa.

Ilesrof: +1
Användarvisningsbild
av SvenB
Du har helt rätt. Mitt inlägg, som Nexus kommenterade, rörde sig om ifall bränslepriset var ett bra styrmedel. :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
SvenB skrev:Du har helt rätt. Mitt inlägg, som Nexus kommenterade, rörde sig om ifall bränslepriset var ett bra styrmedel. :wink:
Det är det, för den stora massan som ännu inte fattat att skillnaden inte är så stor på sista raden. Så länge det är så får vi andra bara njuta av det och tanka på :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Du menar någon sorts psykoligisk effekt då :?:
Användarvisningsbild
av MartinS
SvenB skrev:Du menar någon sorts psykoligisk effekt då :?:
Absolut! När pengarna tickar upp på pumpen under tankningen får folk skrämselhicka, oj va dyrt det blev, måste köra mindre. Oj, nu såg jag på skylten att bensinen gått upp 30 öre igen. Oj, media säger att det kommer bli brist på olje, det låter dyrt. Självklart tar folk det till sig. Bränslepriset och bränsleförbrukning diskuteras ju nästan mer runt fikaborden än reproräntan i början på 90-talet.

Men den osynliga värdeminsknigen som ofta står för med än 50% av bilkostnaderna på lite nyare bilar, den reflekterar ytterst få över.
av umekille
Men det är patetiskt hur folk kan köra extra lång sväng eller stå och
köa om någon mack har öppningserbjudande eller sänkt priserbjudande
En mack som nyöppnade här i Umeå för 10-15år sen
minns jag hade sänkt rejält priset och kön var kilometer lång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
SvenB skrev:De kanske menar styrmedel a´la dubbdäcksförbud. Att det skall vara nackdel att ha 4 hjulsdrift i vissa lägen. :???:
Hurra, då kan man förbjuda alla mijöhybridbilar som driver på alla fyra med tex nya Volvo V60 Hybrid

Bild
av llesrof
VolvoB20 skrev:
SvenB skrev:De kanske menar styrmedel a´la dubbdäcksförbud. Att det skall vara nackdel att ha 4 hjulsdrift i vissa lägen. :???:
Hurra, då kan man förbjuda alla mijöhybridbilar som driver på alla fyra med tex nya Volvo V60 Hybrid

[img]bild[/img]
Är det tal om förbud av fyrhjulsdrivna bilar nu helt plötsligt..?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det är ju redan 8.25 Kr i skatt på varje liter bränsle som tankas vilket är ett påslag på ca 140% på bränslepriset, uppepå detta kommer ju fordonsskatten.

Det borde väl vara nog styrmedel, det drabbar ju dessutom lika hårt oavsett vad det är som drar upp förbrukningen, tex 4WD, SUV-kaross, Breda däck, takbox, automatlåda, ryckig körstil, hög fart, bränslevärmare, stor motor, hög vikt, osv osv osv .......

Varför bygga upp ett nytt regelverk med horder av svampforskare på något nytt departement som ska försöka skapa specialregler hit och dit för allt som påverkar förbrukningen med olika bestraffningar per kategori.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]