NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Antar att det är den gamla styrenheten du tittat på? Lägg gärna upp en bild ! Är det fyllt med silikon så kan det vara orsaken till springan då det tenderar att krympa med tiden. Sen kan man undra hur fukten letar sig in ? Via kontakten? Kan isf vara bra att fylla den med silikonfett eller vasselin. Är den omslutande metallen aluminium så kan det hända att den oxiderar och då kan fukt vandra i oxiden och det kan bli lite frostsprängning. Om den nya styrenheten har samma skydd så kan det vara på sin plats att komplettera med nåt av dessa ämnen https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ingsmassor Frågan är bara vad som händer med garantin då? Gå in dit du köpte styrenheten och visa din gamla, kräv att få "livstids garanti mot att samma händer igen.

Elektronik påverkas mycket av fukt och temperatur. Ju kallare komponenter/kretskort är ju större är risken att varmluft kondenserar och då skapar problem. Gör tex inte som jag gjorde, tog ut android mobilen ur iskall ficka inne i slalombackens värmestuga=blöt som en disktrasa efter ett par minuter =RIP. :cry:

Billigare slip hittar du här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverk ... 0-W-17083/
av timebandit
Kan tyvärr inte kräva så mycket mer garanti än vad som ges tyvärr. Den gamla fyllnaden var torr och har säkert krympt som du säger. Dock bara kanterna som släppt. Eller så är det så att det kan vara dåliga komponenter som användes i tidigare skede och att dem nya är förbättrade. För det är inte samma artikelnummer på den nya som säljs med en renoveringssats mot den gamla. Nått är säkert förändrat.

Började karva igår och har kommit ner till komponenterna å kretskortet men kortet sitter fast som fan i fyllnadsmaterialet. Finns det något man kan lösa upp det med som inte skadar elektronik som tex elektronikspray fast starkare? Måste ha ut kretskortet så jag kan följa vart fläkten ledningar går för det är nog dem punkterna som felar.

Det är därför det är så viktigt att man väljer rätt komponenter och lödar korrekt så att det tål temperaturomväxlingarna. Kanske snålade dem på äldre dagar?

Ett tillägg.
I reparationsmanualen till Eberspächer, just under problem/felsökning och just fel som gäller slocknad flamma där fel av flamvakt och glödstift står det att man INTE skall nolla mer än 2ggr utan att åtgärda för att styrenheten faktiskt kan gå sönder(överhettning).
Jag har nollat många ggr samt säkert förra ägaren. Kan vara så att man överbelastar styrenheten....
Kan ju prova det här medlet http://www.silestone.com/gr/docs/fichas ... IL_swe.pdf

Har även läst att Etylacetat kan lösa upp silikon.

Det som drar mest ström i värmaren är väl glödstiftet. Kan inte tänka mig att fläkten drar mycket ström. Halvledarkomponenter som blir överhettade får oftast permanent skada, det som dock kan hända är att lödningar kan ta skada av överhettning. Eftersom funktionen fortfarande finns så är det nog mer trolig orsak. Fukten kan även störa funktionen och skapa erj mellan kretskortets banor.
av timebandit
Frågan är om det skadar komponenter eller ledningsbanor och lödningar?

För övrigt så fungerar värmaren klockrent :-D har 2 projekt kvar nu. Prova laga den gamla styrenheten och fixa en switch till värmaren så att det går att stänga av autofunktionen...
av timebandit
En skruv har jag hittat och fått bort. Hittar ingen mer men vågar inte skrapa för mycket och skada något.
Har fortfarande funderingar på vad som kan mjuka upp eller lösa upp limmet så jag kan få ut kretskortet. Vill inte skada komponenter eller lödningar med fel lösningsmedel. Sitter som berget.
av dieselputte
timebandit skrev:Frågan är om det skadar komponenter eller ledningsbanor och lödningar?
Kan läsa lite mer om det här http://sv.wikipedia.org/wiki/Etylacetat Svårt att säga om komponenter kan ta skada, men det enda jag kan tänka mig är känsligt är kondensatorer. Motstånd och halvledare lär nog inte påverkas. Kretskortsbanor behöver du inte oroa dig för .

Har du nåt annat kretskort liggande så kan du prova vad som händer där. Prova att lägga enheten i frysen, kanske gå lättare att få limmet att släppa då.
Frysen var ingen dum idé faktiskt! Kemikalier vet jag inte om jag vågar använda men dock typ elekronikrengörning/oxidspray bör vara skonsamt men kanske inte så att det löser upp något lim/silikon?
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]