Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ballexolof
Tja! Hade in bilen på service här om dagen.
Och mekanikern rekomenderade att byta bromsskivor och belägg bak till.

Har en volvo v70 -08 med elektrisk handbroms.

Är det krångligare på en bil med elektrisk handbroms än vanligt? Spar ju en å annan krona på att göra det själv :p
av Petzzon
ballexolof skrev:Har du eller någon använt biltemas skivor och belägg? Är det bra grejer eller rekomenderar ni orginal grejer eller andra grejer?
jag handlar hellre på:
http://www.autoteilemann.de

Ungefär samma pris som Biltema men kvalitetsprylar från Bosch, Brembo och ATE mfl.

Snabb leverans och rätt så låg frakt.
av Arne
Detta är den bästa beskrivningen på detta arbete.

Re: byte bromsbelägg bak

Inläggav henso 24 apr 2013, 22:33

Har bytt både skivor och belägg bak idag. Instruktion finns i kartongen om du köper org belägg. (enl reservdelsnissen är beläggen samma som i de med manuell h-broms, någon kanske fått sådana och därmed inga instruktioner med.)
*Ta av hjulet -använd pallbock, handbroms av.
*Använd en 13mm samt en 15mm fastnyckel och lossa oket från glidpinnarna.
*Gör rent runt skarven ok/elmotor ,vänd upp elmotorn och lossa den med torx T30.
*Använd M8 intolv(vet ej om det är rätt benämning men så står det på min bitslåda iaf) och skruva tillbaks axeln medsolsför hand tills det tar stopp.
*Tryck in kolven(jag använde en tving och en hylsa för att inte trycka på axeln till handbromsen).
*Här bytte jag skivan
*Montera tillbaks motorn(jag bytte ut torxen mot vanlig insex då det är så dåligt djup på orginal nyckeltag i torxskruven )
*Sätt dit nya beläggen med de nya glidblecken.
*Sätt dit oket och dra fast med de nya skruvarna som medföljer.
*Tryck på bromspedalen några ggr tills den stumnar. Lägg på handbroms (motorn kommer att gå några sek).
*Sätt på hjul och upprepa på andra sidan.
Användarvisningsbild
av bem
ballexolof skrev:Har du eller någon använt biltemas skivor och belägg? Är det bra grejer eller rekomenderar ni orginal grejer eller andra grejer?
Hej,
Jag bytte till Biltema bromsskivor runt om på min förra V70 (2001:a) i höstas och jag såg att de har en tendens att rosta aningens mer än Volvos originalskivor som jag tidigare hade. Belägg och handbromsbackar blev dock Volvos. Gick 700 mil efter bytet innan jag sålde bilen och under den tiden höll Biltemaskivorna fint. Billiga är de i alla fall.

/Bo
av Gelis
Har man en firma i närheten som kan svarva skivorna så blir det helt klart billigare.
Här i Norrköping har vi Noptec som sysslar med bromsar. 300 pix för två skivor, blir som nya. Blästrade, lackade o svarvade.
Har gjort detta till min Cheva pickis och nu senast på Volvon. Funkar rolex. Volvons skivor var ganska slitna men klarade sig inom rek. tolerans
av Petzzon
bem skrev:
Hej,
Jag bytte till Biltema bromsskivor runt om på min förra V70 (2001:a) i höstas och jag såg att de har en tendens att rosta aningens mer än Volvos originalskivor som jag tidigare hade. Belägg och handbromsbackar blev dock Volvos. Gick 700 mil efter bytet innan jag sålde bilen och under den tiden höll Biltemaskivorna fint. Billiga är de i alla fall.

/Bo
Tycker nog inte Biltema är så billiga längre, förr va dom ju det. Men en liknande "No name" skiva som Biltemas kan du köpa på reservdelar24.se för 167:-/st, visserligen tillkommer frakt på 85:- men totalt nästan halva priset.
Vill du kända märken får du lägga till några kronor, men oftast kostar dessa inte mer än Biltema trots allt. Jag köper hellre utomlands och sparar dom pengarna till något roligare.
av Lövet
Vänta här nu, det behövs alltså inget verktyg i stil med

Bild

för att trycka tillbaka kolven bak? Det påstod mekanikern sist...
Användarvisningsbild
av MartinS
Helt riktigt Andreas.. Det underlättar men är inte nödvändigt om du läser instruktionen jag länkade till.

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]