Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tycker det liknar ingenting längre med folks belysning på bilar, mins då man var runt 20 och körde 240, då skulle det lysa i alla hörnen och man var ju så cool tyckte ma., idag ser det ju mer el mindre löjligt ut på ett flertal fordon och månag verkar inte ha någon koll på att det pekar upp i himlen.

Möter ju dagligen vuxna människor i saab, volvo bmw osv som kör med dimljusen tända av någon konstig anledning, i den vuxna åldern lär man ju knappast bry sig om coolfaktorn i det hela.

att kidsen vill se ut som julgranar det köper jag men de andra......

Nä, slå av skiten istället, det irriterar ju bara mer än det hjälper.
jag har tröttnat på helljus och halvljus med dimljus. i kväll ann jag bara åka 4 km så blev jag bländad 3 ggr av helljus för att folk inte är med på vägen, pladdrar i luren kanske vad vet jag?
prova att köra 40 mil varje natt och möta dessa tomtar som hela tiden bländar i mörkret"
värst av allt är att det börjar bli någon form av standard, även inom yrkesförarkåren. det är f*n så man skäms.

varför använder folk dimljus i mörker? det lyser ändå inte upp någonting öht.

någon här som använder halvljus o dimljus ihop?
Rätt inställda dimljus skall inte blända.
Det som är olagligt är att ha dimljusen påslagna
om du får 4 ljuspunkter fram på bilen vid halvljus.
Har integrerat i huvudstrålkastaren på min 945 och
ingen har påpekat för mej med blinkningar då jag haft dem igång.
Användarvisningsbild
av joel80
Umekille: Du har ju i tidigare tråd undrat varför så många blinkar åt dig "utan anledning". Kör du med dimljusen igång, även om de är i samma lykta, har du nog orsaken. Det bländar rätt ofta med folk som kör olagligt med dimljus igång. 4 lampor ger alltid starkare ljus än om bara 2 är tända. Jag tänder gärna helljusen och bländar tillbaka om de som möter mig med dimljus inte "bländar av" efter en blink.
Användarvisningsbild
av milktrucker
joel80 skrev:Jag tänder gärna helljusen och bländar tillbaka om de som möter mig med dimljus inte "bländar av" efter en blink.
vad tror du jag gör med lastbilen under de 40 milen jag kör varje natt??
nu mer så släcker jag bara extraljusen och låter helljuset vara igång, på volvo ser det ut som dimljus+halvlus är igång. så kanske folk lär sig att deras belysning är obehaglig att möta i mörker.....
och det är flera av kollegorna som bländar tillbaka på dimljuskörarna.
tyvärr har vi ett polisväsen som inte vill ta i problemet öht. det är bara nykterhetskontroll, någon enstaka gång hastighetskontroll nu mer.
tänk vad kaffepengar rikspolisstyrelsen skulle få in en kväll om de hade kontroll på några av landets riksvägar.
Senast redigerad av 1 milktrucker, redigerad totalt 0 gånger.
umekille skrev:De 2-bilar jag fått blink mot har inga dimljus inmonterade.
Orsak 1 husvagnsdragning
Orsak 2 myslyse i grillen(bortmonterat numer)
Ah.. ok

Husvagnsdragning (eller släp) kan ju bli lite bländande om man inte har typ nivåjustering eller på annat sätt kan reglera ljuset.. jag gissar att du hade koll på kultrycket. (Tror inget annat.. ;) )

Milktrucker:
Hahaha.. skulle det inte vara så fult att montera helljusramp på en V70 skulle jag göra det bara för att kunna vara en ordentlig nagel i ögat på de som bländar mig. (Väldigt omoget, förlåt..) :)
umekille skrev:Det som är olagligt är att ha dimljusen påslagna
om du får 4 ljuspunkter fram på bilen vid halvljus.
Det är likförbannat fyra ljuspunkter oavsett om du har dem under strålkastarglasen eller inte.

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]

Anliggande frambroms 740

Får börja med att plocka av oket och sm[…]

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]