Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jspyro
Hej!

Någon lokal fifflare var ute och klippte av batterikablarna på min 740 -87.
Hurpass lätt är det att byta?
Kommer man åt alla fästpunkter ovanifrån utan att skruva loss massa annat?
Hur sitter de monterade? Om de har nån typ av fasta (lödda/klämda etc) kontaktdon föreställer jag mig att det är enklast att köpa en färdig uppsättning från bilskrot, annars kan jag ju köpa kabel och skruva själv.

Är min första bil så jag har inte vart där och pillat speciellt mycket än, och det hör till saken att jag fick för mig att koppla in försäkringsbolaget, så den har blivit transporterad till nåt ställe för skadebesiktning. Annars hade jag stått och tittat i den själv nu.
Insåg väl i efterhand att jag borde försökt lösa det själv, har man inte lärt sig av andras misstag får man lära sig av sina egna.
Om det är lätt gjort kanske jag tom. kan åka ut med en uppsättning kablar och skruva i på plats och köra hem? :)
av jspyro
Tack för svar!
Många verkar tveksamt inställda till att skarva just batterikablarna, tror jag vill undvika det.
Vad jag förstår ska man ha crimptång modell dyrare (för tjock kabel) om man ska få på ringkabelsko på en lösmeterkabel. Kabelsko på batteriänden går förstås att skruva på själv.
Tror jag försöker få tag på en färdig beg. kabel från 740 så jag vet att längden passar.
Kul att veta att det borde gå lätt att skruva i grejerna iaf.

De pajade en ruta också men det läste jag mig till att man kan limma dit en ny själv.
av Rådlös
Du gör nog rätt i att skaffa en begagnad kabel från skroten.
Jag har jobbat med bl.a klämtänger i den aktuella dimensionen. Skall man ha en "proffstång" för ändamålet så kan den kosta flera tusenlappar! Många tusenlappar. Nu har visserligen Biltema en klämtång för oisolerade kabelskor som kostar ca 600 kr. Men om man är medveten om att proffstänger kostar mer än väl tio gånger mer, så anar man lätt att Biltemas tång knappast är någon "högkvalitet". Och även om du köper en sådan tång av Biltema för att klämma en (1) kabelsko, så blir det ju ett orimligt högt pris.

Lite överkurs: Orsaken till det höga priset på allehanda proffsklämtänger beror på att dom är kalibreringsbara. Det skall också gå att spåra den tången med individnummer som har använts till ett speciellt jobb av den händelse att något går snett. Avbrända kablar i ställverk m.m m.m läser vi om då och då. Som installationsfirma vill man gärna ha ryggen fri och kunna visa upp att "våran tång kontrollerades datum si och så!"
av rid54
Som Rådlös säger, sådana klämtänger är inte inom Biltemas normalbilliga sortiment. För eget bruk i bil (låg spänning) kan man ju lösa ett akut problem med ett skruvstycke och en halvstor kullagerkula, eller hammare, städ och en trubbig körnare, eller en gasbrännare och en massa lödtenn... Ett färdigt kablage verkar dock lättast... Om det är i OK skick.
av jspyro
Trodde först de saboterat kablarna bara för att jävlas men insåg sen att de förmodligen börjat den vägen för att slippa larm. Men hur många opimpade 740:s har larm? Och ett stadigt larm inkluderar väl motorhuven också för den delen.
Batteriet var väl lite för jobbigt att bära. Istället blev bytet ett par gummihandskar och ett tanklock. (?)
Man undrar ju vad det är för varelser som är ute på natten egentligen..
Lärdom: dumt av mig att lämna ett par gummihandskar synliga i bilen på vintern - uppenbart stöldbegärligt. *ironi*

Intressant det där om varför bra tänger är dyra, och alternativa lösningar.
1st beg. kabelhärva är beställd.
Glad överraskning från försäkringsbolaget, får en bra slant för att fixa själv. Pengarna man hade fått för en skrotning hade ju inte räckt till en halv rishög. Men jag lär hålla dem utanför nästan gång =)
av jspyro
pust, 6 timmar i garage idag.
Kablarna gick fint att skruva i, när jag väl konstaterat att det var tvunget att hissa upp bilen för att komma åt.
Men bilen startar icke!
Strålkastare lyser, men slocknar när jag vrider till tändning. Klickar lite i kupén men ingen aktivitet i startmotorn.
Batteriet laddade jag fullt precis innan inbrottet, så det är det nog bra kräm i.
Stationens batteriprovare sade dock 12,5 volt men cellfel. (urtaget batteri) Lite konstigt, vad jag förstått kan man börja snacka cellfel om man har typ 10 volt.
Skrapade rent alla kontakter och ytor och drog åt igen.
Provade med startkablar, ingen skillnad.
Det lite konstiga är att jag får ingen gnista när jag lägger på kablarna på batteriet, trots gnidande och joxande.
Den feta kabeln till startmotorn ger vilda gnistor mot kaross/motor
Likaså fin gnista mot jordkabeln, så de nya (beg.) kablarna verkar det inte vara något fel på.
Kändes som att det är något problem mellan jordkabeln i motorblocket och plussidan på startmotorn.
Provade slutligen kortslutning mellan startmotorns jordfläta och dess anslutning mot batteriet (röd) - Gnista och det lät som att den snurrade till som hastigast. Så jorden dit verkar det ju inte vara nåt fel på.
Tog ut alla säkringar och inspekterade (hade ingen testare med mig), inget brunnet.
Det enda som är lite suspekt är de tunnare sladdarna på generatorn, de är gamla och isoleringen helt eller delvis borta. Några var lagade med röd eltejp. Kunde inte direkt känna eller se att något var av, men jag har heller inte kollat dem ände till ände. Känns väl som att det nog sett ut sådär ett bra tag men funkat hittils.

Några ideér/förslag? Kan det vara något relä inblandat?
av rid54
Låter som manöverspänningen inte kommer fram till "solenoiden", dvs den tunnare tråden till startmotorn kanske är lossnad/skadad eller nåt fel i startlåset. Om du vet var anslutningen är på startmotorn (kan vara ett flatstift), på själva manövermagneten (alltså det som brukar kallas solenoiden), kan du föra dit + från batteriet med en lös sladd för att kolla startmotorns funktion. Se till att ingen växel är i och var allmänt försiktig... Sedan återstår ju att hitta o åtgärda själva felet...
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]