Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det var gött att höra. Har vart nere i källaren och hämtat lödkolv, lödtenn, 40A relä, säkringshållare.
Då är det bara flexslang, 4mm2 kabel och brytare kvar. Krympslang och kabelskor har jag liggandes(någonstans).
Hoppas hitta en mini vippbrytare nära mig till bra pris också.... :)

Fråga: Går det 20A genom styrströmmen till knappen också?

Fråga: Är det en 3-lägesbrytare du har? :) Ser ut som 3 stift på bilden... Vad för någon skall man ha, 1-pol eller 2 läges, spelar det någon roll?
Vad är det för skillnad på en 1-pol on-on och 1-pol on-off? Kopplar man bara på ena stiftet blir det ändå som on-off?
En knapp med snäppfäste fäster väl inte inte riktigt bra antar jag utan det är skruv/mutter som gäller för att det skall sitta bra?
Brytströmmen genom knappen är bara 130 mAh. Det är vad min spole i reläet drog iaf. Min brytare är en on off knapp från kjell o company. Den har 3 stift men bara 2 använda. Antar att den kan användas som on - on samt on - off.

Denna körde jag med http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... are-p36016

Jag körde med 2.5 kvadrats kabel vilket räcker då det bara är knappt en dm som behövs i boxen. Men du måste lägga relät mm som jag lag det i boxen. Annars får du ta dremeln och kapa bort hållaren för säkringsverktyget och ka ske nån av hållarna för extra säkringarna. Det slapp jag tack vare placeringen jag har på bilden. Allt ryms precis :-)
Senast redigerad av 1 Sierra94, redigerad totalt 0 gånger.
Bara 130mAh? Men styrströmmen tas väl från säkringen varvid den strömmen kommer från batteriet. Så när värmaren startar borde väl det gå 20A igenom knappen? Fast strömmen tar ju alltid den närmaste vägen och det är ju igenom relät och till andra sidan av säkringen.
Trodde faktiskt det gick 20A genom brytaren och då hade det vart bra med 4mm2 men då kan man ju lätt minska ner dimensionen om det bara är dem korta som det går högre ström i :)

Då finns det bra mycket fler alternativ om det är så lite ström som går igenom brytaren :)
Kjell har bara en minivippbrytare så det blir inget svårt val då. 1-pol till-till borde räcka. Då används inte det nedre stiftet?

Fråga: Måste man dela flatstiftet i skåran som finns för att den skall passa i anslutningen för säkringen? Jag har gått igenom mina kabelskor och har honorna till dem småjäklarna men fasen inga hanar(med tunga). Hittar inga någonstans heller så jag antar att man skall dela dem i skåran, dvs i mitten? :)
Man får dela flatstiftsskorna. Det finns inga smala av den modellen. Jag drog ju min kabel i en slang eftersom den är osäkrad, men kabeln är så tunn så den brinner väl av. Men vill man kan man löda på en minisäkring direkt på den kabeln oxo. På så vis är kabeln som går via brytare oxo avsäkrad om nåt mot förmodan skulle skava hål på den kabeln.

Det räcker ju med en 1 Ah för att skydda styrkabeln. Så löd en säkring direkt på kabeln som sitter på stift 30 på relät och sen till strömbrytarkabeln. Då är du helt säker. Ska göra det jag oxo bara jag kommer hem.
Tack för att du besvarar mina frågor. Börjar nog vela till det lite för mig själv = tänker för mycket just nu.

Kör du 2.5mm2 även fram till vippströmställaren?

Så som jag läser det du skriver så får jag det till att det bara är 1 kabel som går till vippströmställaren men det är väl alltså 2st? :)
Man vill ju gärna dra det i en slang ändå mest för att skydda mot väder å vind samt stötar osv. Känns bra också.

"Så löd en säkring direkt på kabeln som sitter på stift 30 på relät och sen till strömbrytarkabeln. Då är du helt säker."
Sitter redan en säkring på kabeln mellan stift 30 och matningen?
Strömstyrkabeln sitter väl på stift 87?
Inga problem. Jag kör 0.75 kvadrats högtalarkabel in i bilen. Alltså dubbelledare. Stora (20 Ah) säkringen sitter ju på kretsen som bryter strömtillförseln till värmaren. Stift 30 och 87. Men du tar ju även styrströmmen till relät från samma matning (men innan 20 Ah säkringen, iom att du tar den innan säkringen eftersom den sitter på andra sidan i reläkretsen och är alltså bara aktiv när reläet är draget.

Nudu :-) pilarna från och till stift 87 och 30 ritade jag dock fel. Ska vara tvärtom. Om nån får för sig att kommentera.

Bild
Senast redigerad av 1 Sierra94, redigerad totalt 0 gånger.
Ja den bilden hjälper nog även andra kan jag nog lova :)

Tror att jag bara har en fråga kvar (hoppas jag).
Detta relät är det jag hade nere i källaren som jag hade till xenonljusen på våran gamla bil.
Bild

Men på baksidan så är det nummrerat:
Vänster 86
Ner 30
Höger 87Q, 85
Upp 87

Men på bilden är det 2st nr 85, 1st 30 och 1st 87.
Antingen är det felmärkt på relät på ritningen eller så är det fel typ av relä? :)
Varför inte dra en direktkabel från 30 till 86 och använda en brytare på 87 som jordar manövern istället, det värsta som då kan hända om kabeln blir klämd/nött är att reläet drar. Installationen kan då göras utan säkring och med enkelledare in i kupen där brytaren jordas på lämplig plats.
Det är felmärkt på ovansidan. Spolens anslutningar heter alltid 85 och 86. Finns ju vissa reläer som har växlande funktion oxo. Vet dock inte vad den andra terminalen den växlar mot heter.

Men i vanliga fall så går strömmen in i stift 30 och ut ur relät på stift 87.
Har du bara 4 stift så är det ett standard. Om det är ett 5 stifts så tror jag den andra 87 terminalen har en 2:a efter sig eller så. Men ett sånt kan oxo användas.

Då är ju en av 87 normalt öppen och den andra normalt stängd, växlar sedan när spolen drar. Använder du ett sånt måste den ena terminalen isoleras om du ska lägga det i dosan. Så det inte blir kortslutning nånstans :-)
Tack. Då är det nog felmärkt på ritningen ja. Det är bara 4 stift. Säkert något Kinarelä :) Det fungerade iaf bra till xenonljusen i den gamla bilen och fungerade precis som det skulle då.
Då får jag iaf hoppas att stiften är rätt numrerade, annars lär jag nog märka det :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]