Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jtd
Hej. har en s40 2.0 -96. var ute och mellandagsshoppade och på hemvägen skulle jag stanna vid stoppplikt och då var det som den bara gick på 3 burkar. gasade till och den funkade igen. körde sista 5 km och när jag körde i på uppfarten började den gå piss igen.

NU VÄGRAR DEN STARTA. vevar runt piggt men hostar bara till nån gång ibland.

bytt tändspolar, kablar och tändstift efter snack med en meck. ingen skillnad dock.

tändstiften var blöta av soppa och pumpen går, tror snarare att den får för mycket soppa. försökt plugga in odb2 läsare men får bara link failure och kan aldrig läsa felkoder.

nån som har nån ide?
hur beter sig bilen med paj mapsensor?
paj lambda?
vevaxelgivare?

pls help
Kolla om varvräknaren rör sig när du kör på startmotorn. Nu är jag iof inte helt säker på om dessa bilar tar ut varv på vevaxelgivaren men en del ford gör det. Rör sig inte varvräknaren är vevaxelgivaren kass.
angående mapsensorn så kan du byta mot den som sitter ovanpå intercoolern. Det är lite pilligt men gjort på 30 min. Mellan 3:an och 4:ans insprut sitter den MAP sensorn som du tar loss och där kopplar du in den som är betydligt lättare att komma åt som sitter ovanpå intercoolern. lycka till
jonasumea skrev:angående mapsensorn så kan du byta mot den som sitter ovanpå intercoolern. Det är lite pilligt men gjort på 30 min. Mellan 3:an och 4:ans insprut sitter den MAP sensorn som du tar loss och där kopplar du in den som är betydligt lättare att komma åt som sitter ovanpå intercoolern. lycka till
men glöm inte att koppla tillbaka sen :mrgreen:
av jtd
provade att kolla varvräknaren när jag vevar och den rör sig INTE.

betyder det då att vevaxelgivaren är paj???

eller betyder det att den kanske är paj. du lät ju inte helt säker där.

har väl ingen ic på en insprutare....
Jag vet inte om varvräknaren får sin impuls där på volvo x40. Flera andra bilmärken tar impulsen från vevaxelgivaren till varvräknaren. Om volvo gör det vet jag ej, kanske någon annan kan svara på det.
Flödar förgasare

Kan vara själva flottören som är f&[…]

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]