Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av elmuppo
Hur länge har den nya regeringen arbetat? 100dagar nånting va?

Är det inte lite tidigt att börja gny och prata om vad man ska rösta
nästa gång? Förregående regeringen har ju haft ett antal
år på sig att förändra land och rike. Dock tycker inte jag att
något har blitt bättre. Jag hoppas att detta kan bli bättre och kommer
ge dem tid.
Kanske kan de få till så att man slipper vänta 8 timmar på akuten?

Eller att när man smällt, och ringer polisen.. så skickar de en polis
istl för att ifrågasätta och säga att "Vi har inga bilar just nu, för
de 3 bilarna vi har i göteborg har fartkontroll"

//Branx
Användarvisningsbild
av elmuppo
Brainded skrev:
anp skrev:Var det förra styret, med inriktning på bidrag, verkligen bättre?
Minnet måste vara otroligt kort, eller bidragsberoendet stort.
-KLIPP-

Något som jag tycker är ännu fulare är att LO-facken sedan valet 4ggr gått fackeltåg här i stan som protest mot nya regeringen, ge dom en chans! Eller demonstrera mot ett specifikt beslut istället för partifärgen.

/Anders
Gick inte de i protesttåg redan när de HADE makten?! :)

//Branx
av S60AWD2.5T
Politik!!! ja inte låter det roligt.

Jag har förstått nui många år att något i detta landet är fel.
Det har varit aldeles för lätt att bli försörj.
Allt från folk som säger att det inte lönarsig att jobba heltid för då försvinner bostadsbidraget till de egenföretagare som tjänar 80 000 på ett år. Hur fanken tänker folk och hur överlever man på 80 papp vitt?

Nej skutan läckker skapligt och det tar en tid att ösa ur den.
Tyvärr har ju inte SAP lyckats täta den ens under högkonjukturena.

Det är ganska många som har klart för sig att sverige är ett land där man kan bli försörjd utan motprestation, men den diskusionen blir nog för känslig.

Jag väntar och ser till nästa val, då kanske en kandidat till statsminister heter Mona Sahlin. Det blir ju intressant. NOT
Användarvisningsbild
av Brainy
lilleman skrev:man behöver inte gå längre än till bilförsäkringarna och de arbetslösa söm skall flyttas omkring som annan boskap när betet är slut men tyverr finns där ju dem som utnyttjar systemeyt och var ska dem ta dem pengarna som skall finansiera skattesänkningarna :?: mvh/roger nog om detta för min del ha det gott allihop därute i landet :)
Bilförsäkringar, vet du hur mycket en trafikolycka kostar för skattebetalarna? då ser jag det som att det kan vara rätt vettigt att vi som kör bil iaf tar en del av denna kostnad.

Som boskap? Reglerna för hur man ska söka arbete och tvingas flytta för arbete har inte förändrats. Det som sänkts är a-kassan. Det är också bra då inte folk i samma utsträckning struntar i att ta skitjobb och istället går på a-kassa. Sen att dom som verkligen behöver den får lägre är beklagligt men det är bara under en begränsad tid då du faktiskt utan problem kan få ett skitjobb om du bara vill. Trust me i know!
Men har du 20 000 i månaden, inte få smutsa ner sig osv som krav då är det svårare.

Branx: hehe ja men då mot enskilda frågor och mer sällan. Inte mot en regering på detta sätt.

/Anders
av matzen10
Kan bidra med några exempel på hur snett bidrag kan slå;

1. En polares pojk, som är utbildad snickare, ville inte arbeta som snickare. Faktum var att han inte ville jobba alls. Och det behövde han inte, på 2 år! Han kunde t.o.m. flytta hemifrån efter studenten för Soc betalade hyran för en 1:a. Efter det att hyran var betald, hade han 4200:- kvar till "övrigt" att leva på, var månad (mat, sjukvård, hygien, osv..). Självklart sökte han jobb, enligt den kravbild som ålagts honom. I den personliga delen av ansökan framgick tydligt att han inte ville ha jobb så självklart fick han inget. Så lätt var det. Numera har han förstått värdet i att jobba.

2. En f.d. kollega skiljde sig från sin man. Hon kunde bo kvar med de 3 barnen i en 3 år gammal (ung?) villa i ett av de mest attraktiva områdena i stan. Hur då?? Dels fick hon, självklart, underhåll. Men framförallt fick hon bostadsbidrag! Helt sjukt, tycker jag. Totalt blev det så ekonomiskt fördelaktigt att hon kunde gå ner från heltid till 75% och ändå ha bättre ekonomi än när hon var gift och arbetade heltid. Hon menade att bostadsbidraget gjorde detta möjligt. Alternativet skulle ha varit att sälja villan (och gjort en rejäl hacka) och därmed bli av med lånedelen. Men det behövdes inte då bidragsdelen var så generös... Hon är numera omgift med samma man.

Snacka om att dessa två exempel ger en bild av hur snett bidrag fördelas! Det är inte alltid de mest behövande som får ta del av dina och mina skattepengar. Och det finns nog rätt många exempel där systemet utnyttjas på liknande sätt.

M V H
---> Matz
av S60AWD2.5T
Usch. Tycker grundregeln jobba för brödfödan är bra.
Att hitta sitt rätta jobb för utbildningen är en lyx som inte jag
vill finansiera. Man jobbar tills man hittar rätt jobb.

Och om det inte finns jobb då bildar man sig på ett eller annat sätt.
Att göra ingenting finns inte, det gör man efter 65 om ens då.
Tror min pension blir låg, jag är ju inte 40talist.
Användarvisningsbild
av hj
Från Göteborgs-Posten 17 januari...

Vänsterledaren Lars Ohly inriktade sig på de senaste förändringarna i a-kassan och minskade arbetsmarknadsåtgärder.

- Utanförskapet förstärks med er politik. Det lönar sig bättre att vara frisk och ha ett arbete än att vara sjuk och arbetslös, sade han.

Kommentarer överflödiga.
Användarvisningsbild
av Qaskiz
lilleman skrev:dem skulle skämmas att kalla sig för det nya arbetarpartiet.moderaterna är och kommer alltid att vara ett rikemansparti :twisted: :twisted: mmå dessa 4-åren gå kvickt mår illa bara man hör namnet Reinfelt och jan ove latrin och dem andra pigorna och drängarna :-(O) mvh/roger ha det gott allihop
Jag håller faktiskt med dig, trodde det skulle bli bättre än så här.
Massa lustiga regler, har en kompis som precis har slutat plugga. Han söker jobb för fullt, tyvärr så finn det inte så många jobb häromkring men han söker dom han kan. Inte ett ÖRE får han av vare sig a-kassan lr alfakassan. Jag hade gått under, både ekonomiskt och psykiskt för numera får man inte ens ta en jäkla praktikplats. Så då hade man gått där som en jäkla slagpåse. Och för vissa som faktiskt inte vill leva på andra så känns socialen himla förnedrande.
av Daddan
Jag har aldrig varit arbetslös så jag kan nog inte sätta mig in i hur det skulle vara att vara utan jobb och leva på bidrag. Jag har alltid hittat jobb på ett eller annat sätt. En del är kanske för lata för att söka, andra kanske inte kan hitta. Men om de nu får fler i arbete så småningom är det en sund tanke. Sen får man väl se hur det lider vilket resultat detta ger. Om alternativet till statsminister stavas Mona Sahlin som någon annan skrev så finns det ändå inget alternativ till Reinfeldt hur det än går. Men de är väl inte dummare än att de gör om systemet om det inte funkar?

De blå har ALDRIG fått chansen att förändra, när folk tröttnat på sossarna har de bara fått fyra år på sig att göra något. Skulle vara intressant att se om de någon gång fick chansen längre tid.
av 740wennberg
Till alla ni som röstade blått.
grattis, ni fick det ni ville säger jag bara. haha.

men vemfan vill rösta rött nästa gång då en fyllkärring sitter där?

jag röstade sverigedemokraterna.

ta in nån ny.

sorry, hatar blått bara haha.

Svårt att få jobb, gäller bara kontakter nu förtiden, då jag var yngre fick man jobb pga betygen, jag är 23 år gammal, fick jobb lätt som fan då sossarna styrde ;D hehe.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]

Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Volvo 945 STARTAR EJ