Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av martin79
Hej.
Ny i forumet och prövar mig fram. Jag såg att det finns en liknande tråd, men vill se om jag kan få lite förtydligande i vissa frågor.
Jag har importerat en Volvo XC60 årsmodell 2010 från Tyskland. Sambon tycker att språket i färddatorn är superirriterande och måste bytas. Detta föranledde ett samtal till Volvoverkstaden i Jönköping och personen som svarade menade på att det kommer kosta runt 1500-2000 kr för en svensk språkapplikation. 500 för arbetet och resten för mjukvaran. Dessutom behöver jag vänta till i slutet av februari.
Detta tycker jag som fattig lärare låter väldigt dyrt. Jag är dessutom inte helnöjd med den service som erbjuds...
Mina frågor blir därför som följer:
* Måste jag få hjälp av en Volvohandlare för att byta språket i färddatorn, eller kan jag själv göra det med t.ex. en felkodsläsare (DICE/VADIS)?
* Är priset rimligt för detta (i mitt tycke) ganska anspråkslösa ingrepp??
* Kan man få tips på alternativa ställen som kan utföra detta språkbyte?

Mycket tacksam för svar/synpunkter/kommentarer!
//Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
1. Du behöver någon med Vida abonnemang, som kan ladda programvaror. Alltså en volvohandlare/verkstad.
2. Njae, i förhållande till bilens värde kan man väl kanske tycka det är rimligt. Verkstadens arbetskostand på 500kr tycker jag iallafall är rimlig, sen hurvida 1000-1500kr för programvaran från Volvo är rimlig kan man väl diskutera, men det är inget vi kan påverka.
3. Se 1.

Jag är dock tämligen övertygad om att bilens värde stiger efter denna åtgärden. Du kommer absolut tappa mer än 2000kr den dagen du vill sälja bilen om du inte utfört detta.

En reflektion. Har du köpt en bil för 150+kkr men anser dig vara så fattig att du inte kan lägga pengar på detta för att slippa en superirriterad sambo tror jag du köpt dig en för dyr bil.
av martin79
En reflektion. Har du köpt en bil för 150+kkr men anser dig vara så fattig att du inte kan lägga pengar på detta för att slippa en superirriterad sambo tror jag du köpt dig en för dyr bil.

När det gäller abonnemang på VIDA, hur kommer det sig att privatpersoner inte har sådana? Jag har sett att man ändå säljer felkodsläsare för ganska låga priser (600 på eBay).. Vill man inte nyttomaximera om man köper en sådan?

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]