llesrof, jag blir lite förvånad över att du är en av dom där klimatförnekarna.. du verkar ju ändå vara rätt påläst och även om vi inte håller med varann om allt så trodde jag att du i allafall accepterade vetenskap och den konsensus som finns kring klimathotet.
Förnekar och förnekar, det kanske jag gör enligt vissa. Vår påstådda påverkan på klimatet är lite som kyrkan var på medeltiden - fan ta den som är kritisk eller inte tror på det. Det finns en Sanning och den som har andra idéer är en kättare och skall behandlas som en sådan. Jag är otroligt skeptisk till detta. Jag tycker att det finns rätt tunga bevis för att det inte är våra koldioxidutsläpp som är orsak till global uppvärmning. Vi har ju inte ens en global uppvärmning sedan rätt många år trots högre utsläpp än tidigare. Skall vi vara petiga så har jordens medeltemperatur sjunkit om än marginellt. När FN:s klimatpanel inte får de resultat de vill så hittar de på diverse förklaringar, till exempel krig. Klimathotet är en realitet, men jag tror inte att vi har den stora inverkan som många vill ha det till. Det är för många människor som tjänar för mycket pengar på detta och/eller gör sig en karriär eller bara får runt och känner sig viktiga på att snacka strunt om klimathotet.
Det finns andra hot som jag ser som ett större problem, exempelvis resistenta bakterier, föroreningar av haven, överfiskning och tillväxt till varje pris i en ändlig värld. Sedan har vi problemen med att människor behandlas som skit i många länder.
Att jämföra nuvarande civilisation och hur den påverkas med det som var för 11500 år är ju bara dumt.. det inser du också.
Varför är det dumt? Det är en fullständigt relevant jämförelse sett ur perspektivet att jorden, klimatet och geologin skiter fullständigt i civilisationers utvecklingsnivå. Den kör på och kör över. Det är ju egentligen bara under de senaste århundradena som vi vägrat anpassa oss efter rådande förhållanden. Tidigare anpassade man sig även om det innebar en massa besvär. Eller också så dog man. Nu lever vi i en värld, som förvisso är oändligt mycket bättre i de flesta avseenden, men tyvärr också fruktansvärt bräcklig. Vi vill inte anpassa oss och vi vill definitivt inte dö. Det är liksom inte bara till att ta sitt pick och pack och vandra söderut om det börjar bli kallt igen. Eller tvärt om, tänk om alla som bor runt ekvatorn flyttar norrut på grund av torka? Var skall vi då parkera bilarna? Obehaglig tanke. Då är det bättre att hoppas och tro att vi kan påverka så att denna situation inte uppstår.
Miljöförstöring drar in hur mycket pengar som helst också.. det har alltid varit så att de som exploaterat och förstört som mest har kunnat dra in storkovan och ofta kommit undan ansvar för förstörd natur.. skogsskövling, våtmarker, vattendrag o.s.v.. det har äntligen börjat kosta lite att förstöra och medverka till försämrad miljö.
Exakt. It's payback time. Synd bara att de som tjänat mest kommer undan och gästerna får betala kalaset. Jag betalar gärna för en bättre miljö men då vill jag också ha valuta för pengarna och inte bara att de går ned i skattkistan och delas ut på samma sätt som övriga skattemedel så att ökända fitt-målare kan måla könsorgan på grundskolor, slösas bort på bidragsfuskare eller ens delas ut till min egen förvaltning som slösar bort dem på överbetalda pappersvändare med fina titlar. Jag tycker absolut att vi skall ta oss ur oljeberoendet, inte minst för att slippa ha att göra med diktaturer och stater som hyllar religiös fanatism och där regimen och styrande råd hinner bryta mot samtliga mänskliga rättigheter redan innan första koppen kaffe på morgonen.