Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Klart att ekonomiska styrmedel har effekt.. varför tror du det idag säljs så många dieselbilar och att etanolbilarna nästan försvunnit i statistiken.. jo för att de ekonomiska styrmedlen har ändrats så att det idag premieras mer att köpa en "snåldiesel" istället för en etanolbil.

Kostar det mer för en industri att släppa ut sina utsläpp än att ta hand om dem så kommer dom inte att göra det.

På samma sätt fick man bort massor med gamla bilar från marknaden då man införde skrotpremie. Skulle man t.ex införa en skrotpremie idag på säg 15000kr skulle man få bort väldigt mycket av vår gamla bil-flotta som har betydligt högre utsläpp än nyare. Det är också en form av ekonomisk styrning.
Användarvisningsbild
av joel80
I flera andra trådar här på forumet konstaterar vi ju att just förbrukningens påverkan på milkostnaden är låg, och menar på att det är andra saker som har större betydelse då man ska välja bil. Så länge vi kommer till de slutsatserna är ju egentligen bränslet för billigt.. i allafall som styrmedel för att få oss att välja snålare bil framför andra egenskaper.
Användarvisningsbild
av SvenB
Du har rätt Joel, eller så länge man väljer en motor till bilen som drar mer bränsle för att den mindre motorn är så "tråkig". :)
av llesrof
llesrof, jag blir lite förvånad över att du är en av dom där klimatförnekarna.. du verkar ju ändå vara rätt påläst och även om vi inte håller med varann om allt så trodde jag att du i allafall accepterade vetenskap och den konsensus som finns kring klimathotet.
Förnekar och förnekar, det kanske jag gör enligt vissa. Vår påstådda påverkan på klimatet är lite som kyrkan var på medeltiden - fan ta den som är kritisk eller inte tror på det. Det finns en Sanning och den som har andra idéer är en kättare och skall behandlas som en sådan. Jag är otroligt skeptisk till detta. Jag tycker att det finns rätt tunga bevis för att det inte är våra koldioxidutsläpp som är orsak till global uppvärmning. Vi har ju inte ens en global uppvärmning sedan rätt många år trots högre utsläpp än tidigare. Skall vi vara petiga så har jordens medeltemperatur sjunkit om än marginellt. När FN:s klimatpanel inte får de resultat de vill så hittar de på diverse förklaringar, till exempel krig. Klimathotet är en realitet, men jag tror inte att vi har den stora inverkan som många vill ha det till. Det är för många människor som tjänar för mycket pengar på detta och/eller gör sig en karriär eller bara får runt och känner sig viktiga på att snacka strunt om klimathotet.

Det finns andra hot som jag ser som ett större problem, exempelvis resistenta bakterier, föroreningar av haven, överfiskning och tillväxt till varje pris i en ändlig värld. Sedan har vi problemen med att människor behandlas som skit i många länder.

Att jämföra nuvarande civilisation och hur den påverkas med det som var för 11500 år är ju bara dumt.. det inser du också.
Varför är det dumt? Det är en fullständigt relevant jämförelse sett ur perspektivet att jorden, klimatet och geologin skiter fullständigt i civilisationers utvecklingsnivå. Den kör på och kör över. Det är ju egentligen bara under de senaste århundradena som vi vägrat anpassa oss efter rådande förhållanden. Tidigare anpassade man sig även om det innebar en massa besvär. Eller också så dog man. Nu lever vi i en värld, som förvisso är oändligt mycket bättre i de flesta avseenden, men tyvärr också fruktansvärt bräcklig. Vi vill inte anpassa oss och vi vill definitivt inte dö. Det är liksom inte bara till att ta sitt pick och pack och vandra söderut om det börjar bli kallt igen. Eller tvärt om, tänk om alla som bor runt ekvatorn flyttar norrut på grund av torka? Var skall vi då parkera bilarna? Obehaglig tanke. Då är det bättre att hoppas och tro att vi kan påverka så att denna situation inte uppstår.
Miljöförstöring drar in hur mycket pengar som helst också.. det har alltid varit så att de som exploaterat och förstört som mest har kunnat dra in storkovan och ofta kommit undan ansvar för förstörd natur.. skogsskövling, våtmarker, vattendrag o.s.v.. det har äntligen börjat kosta lite att förstöra och medverka till försämrad miljö.
Exakt. It's payback time. Synd bara att de som tjänat mest kommer undan och gästerna får betala kalaset. Jag betalar gärna för en bättre miljö men då vill jag också ha valuta för pengarna och inte bara att de går ned i skattkistan och delas ut på samma sätt som övriga skattemedel så att ökända fitt-målare kan måla könsorgan på grundskolor, slösas bort på bidragsfuskare eller ens delas ut till min egen förvaltning som slösar bort dem på överbetalda pappersvändare med fina titlar. Jag tycker absolut att vi skall ta oss ur oljeberoendet, inte minst för att slippa ha att göra med diktaturer och stater som hyllar religiös fanatism och där regimen och styrande råd hinner bryta mot samtliga mänskliga rättigheter redan innan första koppen kaffe på morgonen.
av rid54
Ekonomiska styrmedel fungerar. Tror man åtminstone... Varför skulle det annars finnas speciell skatt på tobak och alkohol? Troligen funkar det på bränsle också och där är ju skatten större än bränslets eget pris redan. Den som har en törstig bil betalar mer redan idag. Ägare av sådana bilar gör troligen ett val av bil utefter de fakta som finns tillgängliga. Ska man skapa större påverkan, måste man höja bränslepriset. Det är "enkelt" ur en välbetald politikers synvinkel. Att införa en sorts särskild "4WD-skatt" är nog inte lika enkelt.... Det finns ju olika varianter av 4WD. Bränslepriset är ju lite känsligt för de delar av landet som saknar kollektivtrafik, förstås. Svårt att vara politiker, om man vill vinna val. Att framföra bisarra utspel är kanske nåt de får träna på under sina första veckor i riksdagen, så vi lär väl höra fler konstigheter framöver. Min personlig uppfattning är ändå att det redan finns styrmedel i och med den beskattning som finns av bränsle. Vill man bli bättre på miljösidan ska man jobba med alternativa bränslen (etanol, metanol etc) och utveckla alla de metoder som finns att framställa sådana bränslen.
Användarvisningsbild
av joel80
llesrof skrev: Varför är det dumt? Det är en fullständigt relevant jämförelse sett ur perspektivet att jorden, klimatet och geologin skiter fullständigt i civilisationers utvecklingsnivå. Den kör på och kör över. Det är ju egentligen bara under de senaste århundradena som vi vägrat anpassa oss efter rådande förhållanden. Tidigare anpassade man sig även om det innebar en massa besvär. Eller också så dog man. Nu lever vi i en värld, som förvisso är oändligt mycket bättre i de flesta avseenden, men tyvärr också fruktansvärt bräcklig. Vi vill inte anpassa oss och vi vill definitivt inte dö. Det är liksom inte bara till att ta sitt pick och pack och vandra söderut om det börjar bli kallt igen. Eller tvärt om, tänk om alla som bor runt ekvatorn flyttar norrut på grund av torka? Var skall vi då parkera bilarna? Obehaglig tanke. Då är det bättre att hoppas och tro att vi kan påverka så att denna situation inte uppstår.
.
Jag håller inte med dig vad gäller "bevisfrågan". Det är ju ändå satt till 95% chans/risk att det just är vi som påverkar. Det är en sjukt stor risk att ta..
När det gäller det jag citerade så tror jag du missförstod mig.. eller jag dig från början. Det går inte att jämföra hur civilisationerna drabbas nu och då eftersom vi nu är ca 1500 gånger fler människor på jorden, vi är bofasta, speciellt vid kusterna. Är beroende av fungerande infrastruktur för t.ex mat-transporter till städer. Vad jag menar är att ett liknande scenario nu som då skulle få ofantligt större påverkan på människan. Om det nu också är så att det med största sannolikhet är vi som orsakar det borde vi väl ändå adressera problemet?

Kostnaden för bränsle som styrmedel funkar inte så effektivt eftersom den påverkar för liten del av vår disponibla inkomst. Att styra inköp av nya bilar är effektivt då det påverkar flera led många år efteråt. Att t.ex göra det fördelaktigt att köra tjänstebil med miljöbränsle skulle åter igen få upp försäljning av sånna fordon. De flesta nybilar köps ändå av företag.. om jag kommer ihåg rätt.. (Eller var det de flesta nya Volvo som köps av företag..)

Håler med rid54 om att just en skatt på AWD känns mer som ett märkligt utspel. Olika AWD har olika påverkan.. Volvos AWD t.ex är väl ändå ett av de minst påverkande. Det driver ju inte ens på alla fyra när det inte behövs. Elhybrider har också AWD...
av umekille
Utveckling av alternativa bränslen pågår men oftast så sponsras det inte på
en sådan nivå att det fullföljs utan går i graven av ekonomiska orsaker.
Sedan kostar det pengar att få patent på sin produkt oavsett det är ett bränsle
eller någon annan bra miljögrej. Oftast köps då produkten upp av ett större företag
som tillskrivs ensamrätt och tar patent, sen lägger dom ner allt för det stör deras
ekonomiska intresse i deras egen bransch. Och att företag får böter eller måste söka tillstånd
för sina utsläpp betalas gärna då det för många blir billigare än att bearbeta problemet själv.
Allt idag handlar om pengar och inget görs gratis. Sverige är ett land med skatter och utgifter på
snart allt som går ta betalt för.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

Bränsletryck B230fb.