Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Fyfan va grymt gjort. Nu blir jag faktiskt avundsjuk att du gjorde detta så snabbt! Vart sitter genomförningen till kupén mer exakt?

Så du vågar verkligen allt ligga så under säkringslocket? Ligger det verkligen stilla där? :)

Brytaren ser för övrigt väldigt diskret ut och jag hade nöjt mig med detta! Antingen är den uppe eller nere, inga problem. Kanske bra att det inte sitter någon diod/lampa som man kan störa sig på.

Har du lust att försöka förklara lite enklare hur det är kopplat till relät? Tycker det känns lite svårt att begripa helt, kanske bara jag? :)
Håller på o målar ett rum nu och imorrn drar vi till sälen ;-) men det kan hända att det blir nån tråkig kväll däruppe så jag kan rita en skiss o ta ett kort på o lägg upp. Allt får plats bra under locket. Det blir nästan klämt på plats så det ligger still.

Genomföringen sitter på torpeden under handskfacket. Kollar här så ser du.

http://accessories.volvocars.com/Access ... -1/NOTHING

Samma på våra gamla bilar i stort sett.
av timebandit
Det är bara reläkopplingen som är mest frågetecken nu, tack.
Var/är det trångt att nå genomförningen på torpedväggen? Blir det enklare om man flyttar motorn eller är det onödigt?
Motorn behöver inte flyttas. Man kommer åt bra. Enklast var o ta en grövre ståltråd och trycka igenom genomföringen inifrån bilen och sen göra en ögla på den där man hakar i kabeln och sen drar igenom den med.

Vilken del av reläkopplingen var du inte med på?

Matningen i dosan till stift 87 på relät tillsammans med ena ledaren på "högtalarkabeln". (det är det högra stiftet i säkringsdosan om man står framför bilen).

Från det andra stiftet i dosan via säkring till stift 30 på relät. På så vis kan relät alltid dra även om säkringen går sönder.

Den andra ledaren på "högtalarkabeln" på stift 85 på relät och till sist en jordledning från stift 86 på relät upp till jordpunkterna på tornet.

Sen är det bara att löda dit brytaren i andra änden på högtalarkabeln. Efter att du dragit in den i bilen dvs.
av timebandit
Tack så jättemycket! Nu blev det faktiskt mycket begripligare :-) Är helt slut sedan 2 dagar tillbaks så det börjar ta ut sin rätt. Nu är denna helgen självklart redan uppbokad men nästa helg skall det fan kopplas! Tack igen. Du får ha en trevlig semester och resa. Kör försiktigt :-)
Tack ska du ha :-) är det nån mer fundering så tveka inte o fråga.
av timebandit
Jag har en till, finns det inte Flexslang mindre än 16mm? :-D känns onödigt stort för en liten kabel.
Jadå. Den jag har är knappt 10 utvändigt. Fast jag vet inte vart den är köpt. Löneförmån du vet :-)
av timebandit
Då får jag leta vidare :-D löneförmåner är kanon att ha :-)

Edit
Kollade bara affärer nära mig men Biltema har 5m 7mm. Blir att åka dit å köpa då. Räcker 5 meter från säkringslocket in till själva knappen? Eller skall jag köpa 2*5 meter? :-)
En 5 meters räcker gott. Tror jag gjorde av med max 2 meter. Och det funkar skitbra. Åkte till affärn idag innan vi skulle åka till sälen och jag hade brytaren av och när vi handlat klart startade jag bilen och den gick i nån minut. Slog sen på brytaren och värmaren brummade igång direkt.

Med facot i hand skulle man gjort detta redan när man köpte bilen :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]