Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av m085425
#830116
Har en v70tdi. Han är svårstartad när han har stått över helg eller kört kortare sträcka och försöker starta efter 10-20min. Pumpen står rätt. Glödstift nya. Verkar tappa bränsle. Hittar inget läckage. Någon som vet hur man kopplar om glödningen så han glöder varje gång man slår på tändningen?


Ante
Användarvisningsbild
av Sunschreem
#830136
m085425 skrev:Har en v70tdi. Han är svårstartad när han har stått över helg eller kört kortare sträcka och försöker starta efter 10-20min. Pumpen står rätt. Glödstift nya. Verkar tappa bränsle. Hittar inget läckage. Någon som vet hur man kopplar om glödningen så han glöder varje gång man slår på tändningen?


Ante
Låter som en halvsliten pump, ska du fulkoppla kan du likagärna dra kabel direkt från stiften till batteriet. Sen får du öppna huven o manuellglödga genom att lägga på + polen. Pettson vrider sig säkert i datastolen när han läser detta men jag vet att det funkar iaf. Och startar din så lär du ha ett humm om vad som är fel iaf.
av *pettson*
#830411
Vägrar vrida mej i datastolen för en sån sak..
Å andra sidan är jag inget bra på dieslar kan jag villigt erkänna. EN SAK har jag dock förstått som många i min närhet just löst problem med.
Det är som sagt halvsliten pump och det ställer till problem vid start.
Dom har då skaffat en vanlig elektrisk universal sugpump till förgasarbil och monterat emellan på bränsleledningen. Den får då suga ur tanken och trycker inte för hårt mot dieselpumpen.
Jag har inte gjort lösningen själv men vet en hel bunt folk som iallafall själva säger att det fungerar utmärkt. Dom kör med det permanent inkopplat.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
#830894
m085425 skrev:Jo de är sant. Tänkte kolla efter en ny/beg pump. Någon som vet om den är jävlig å byta?
Den är rätt bögig om du inte skruvat diesel innan. Du måste ha lite tolkar då man inte har markering på pump, kam eller skivan på veven. Men får leta efter märkning i inspektionshålet på undersidan där motor o låda möts :) + att vill du ha mjuk gång måste du efter pumpbyte finställa pumpen, annars så kommer du tycka den går hååårt :P
Användarvisningsbild
av Sunschreem
#830897
Ett annat knep du kan prova är att slå i typ 2DL tvåtaktsolja. Det hjälper på 525 tdser när pumpens packningar börjar torka pga att vi har magrare diesel här än neråt. I grund o botten är det ju faktiskt en VAG diesel du har
av alan
#832121
När min TDI varit svårstartad har det varit pumpen elr vatten i filtret. har bytt pump tre gånger på 150 000 km
Användarvisningsbild
av Sunschreem
#832505
*pettson* skrev:Vägrar vrida mej i datastolen för en sån sak..
Å andra sidan är jag inget bra på dieslar kan jag villigt erkänna. EN SAK har jag dock förstått som många i min närhet just löst problem med.
Det är som sagt halvsliten pump och det ställer till problem vid start.
Dom har då skaffat en vanlig elektrisk universal sugpump till förgasarbil och monterat emellan på bränsleledningen. Den får då suga ur tanken och trycker inte för hårt mot dieselpumpen.
Jag har inte gjort lösningen själv men vet en hel bunt folk som iallafall själva säger att det fungerar utmärkt. Dom kör med det permanent inkopplat.
man får se till att man köper rätt pump med, endel gillar inte diesel :(

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]