Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har köpt en höger och en vänster av dessa: http://www.skruvat.se/Bussning-bakvagn-P12126.aspx
Men jag köpte modellen utan bultar och muttrar, brickor för att skruvat.se brukar skicka med lågbudgetbultar, muttrar, brickor på 4.8 hållfasthet när jag har gratis tillgång till 8.8.

Men vad exakt är det för muttrar, brickor, bultar jag ska ha?

Mvh
Volvo:N!
av *pettson*
Du har egentligen två val. Det ena är att skaffa skruvsatsen. Det andra är att börja dela dina saker och byta ut *gratis*. Det är nog ytterst få som noterar skruvdimensionerna eftersom det oavsett var i alla fall jag köpt alltid räckt till. Men visst det kanske finns någon med nåt liggandes på hyllan eller som har för mycke fritid som kan mäta på plats.
För mej har det aldrig spelat roll vilken hållfastighet det är eftersom dom ska dras med ett lågt moment, det är ingen risk för dom alls. Dom har alltid räckt till det dom ska vara för.
Sen är det inte bara skruvat som har låga moment och fejk.. Volvo saluför svarta skruvar till sina kopplingar som *original*. Men det är 6.4 -8.8 som dessutom inte ens är ordentligt färgade, för det kan inte vara en ytbehandling när man kan dra av det med fingrarna. Svarta skruv för mej är inte häftigt, det är en verifiering på att det är hög kvalitet med hög styrka. Hylsor är likaså färgade eller inte för att hålla isär dom. Den som säljer blötjärn färgat svart är alltså inte riktigt riktig i mina ögon.
Själv sätter jag inget annat än 12.9 till en koppling och dom köps i erkända förpackningar, egentligen krävs det säkert inget värre där heller med tanke på momentet, men det är ett ställe där jag vill ha livrem och hängslen för det är så otroligt tråkigt att byta dom.. man tycker så när nåt hundratal lådor varit nere.. Å andra sidan är jag en idiot och momentdrar, jag märker dom efter arbete och jobbar verkligen i cirklar vid dragningen i olika steg. Overkill? absolut, men inga backjobb..
Riktiga svarta skruv skall vara nickelfria. Detta pga av den ökade allerigirisk för personerna som jobbar med monteringen av skruv. Så tänkte Volvo iaf på den tiden då det begavs sig. Sedan kanske det finns "svarta skruv" som egentligen är färgade för att lura kunden, helt enkelt, att tro dom köpt original.
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]