Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Det där med autoläget har väl kommit till på de senaste årsmodellerna? Finns inte på min 2012 i någon konfiguration, såvitt jag vet. Är inte omnämnt i bruksanvisningen, och det borde det ju varit om det hade existerat då.
Användarvisningsbild
av bem
Autoläget finns på bilar med DRL (Daytime Running Lights) som kom till modellår 2014 hos Volvo.
Finns t ex på min V70 MY14.
Finns Autoläge på MY13 också om man har helljus med automatisk aktivering, Active High Beam – AHB (och har man inte AHB på MY13 har man antagligen inte Autoläge).

/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
bem skrev:Autoläget finns på bilar med DRL (Daytime Running Lights) som kom till modellår 2014 hos Volvo.
Inte helt rätt. DRL kom redan MY 12 på S40/V50. :)
Min bil har 4 lägen på ljusströmställaren. 0= DRL, 1=parkljus när bilen står stilla som växlar till DRL så fort den rullar. 2= halvljus och Auto= DRL med ljussensor.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
SvenB skrev:
bem skrev:Autoläget finns på bilar med DRL (Daytime Running Lights) som kom till modellår 2014 hos Volvo.
Inte helt rätt. DRL kom redan MY 12 på S40/V50. :)
Fast det var för tidigt, då hade inte volvo kommit på att det är bra att ha bakljusen tända ;-)
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag skulle vilja säga att Volvo inte var tidig med DRL på S40/V50, utan sen med det på övriga modeller. :D
av perhall
Om man inte räknar med varselljusen MY75 för det var ju ändå före Saab som kom MY77 (samma år som Biltema introducerade varselljus stora som fjärrljus och som man kunde köra över med en lastbil...)
PH
Användarvisningsbild
av Perra83
S60R och V70R har DRL i USA. Såg även i säkringsboxen i S60 D5 Classic att det fanns en position där DRL var omnämnt. Sen lös inte häller innerbelysningen när det var ljust ute. Trodde först att något va fel. På kvällen och i garaget tändes innerbelysningen :oops:

Men läge 0 tycker ja borde innebära att all belysning ska va släckt.

Auto läget på min -13 är just för AHB, halvljuset lyser hela tiden plus positionsljusen i strålkastarna och de där som sitter på varsin sida om grillen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Perra83 skrev: Men läge 0 tycker ja borde innebära att all belysning ska va släckt.
Jag förstår inte varför? Nu finns ju möjlighet, med DLR lagen, att köra bil utan bakljus vid fullt dagljus. Vid vilka tillfällen är det behov av att köra med släckt belysning helt och hållet :?:
Användarvisningsbild
av Perra83
SvenB skrev:
Perra83 skrev: Men läge 0 tycker ja borde innebära att all belysning ska va släckt.
Jag förstår inte varför? Nu finns ju möjlighet, med DLR lagen, att köra bil utan bakljus vid fullt dagljus. Vid vilka tillfällen är det behov av att köra med släckt belysning helt och hållet :?:
Nej inte köra med släckt det var det inte tal om! 0 är för mig ingenting alltså släckt belysning.

DRL ska väl skötas per automatik. Alla valpar som åker omkring med sina blåa led lampor även fast det är bäckmörkt ute blir ja förbannade på.
Användarvisningsbild
av MartinS
Perra83 skrev: DRL ska väl skötas per automatik. Alla valpar som åker omkring med sina blåa led lampor även fast det är bäckmörkt ute blir ja förbannade på.
Till deras försvar gör dom i allafall ett aktivt val, även om det är fel. Då tycker jag alla idioter som kör med släckta bakljus i skymningen är värre då dom inte vet bättre, dom är ju korkade på riktigt.
Volvo car UX

Jag fick den under servicen i går.

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Motorvärmare

Hej! Har en fundering angående motorvär[…]