Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Fick ett till stenskott idag.. :(
Lagade ett för ett par veckor sen.. tog 2 dagar så sprack rutan precis vid lagningen. Faan..
Så nu är det en liten spricka och ett nytt stenskott.. Nästan så jag hoppas sprickan blir så pass stor att jag kan få byta hela rutan. :evil:
Hur fungerar det där med sprickorna egentligen? När jag bytte min ruta så sa killen att om spricka uppstår från lagat stenskott så fixar dom det utan kostnad, vad det nu innebär.
Det visste jag inte.. kanske får ringa Volvoverkstan och höra, dom lagade stenskottet i samband med service för några veckor sen.
andreas_lofgren skrev:Nu får du hjälpa mig med det tekniska men hur blir växellådsoljan snabbare varm av att kylvattnet värms? Värmen i lådan kommer väl av friktionen i convertern?

(Med risk för att ha missförstått hur en automatlåda är uppbyggd)

De flesta lådor har värmeväxlare motorvatten->automatlådeolja, så när hela kretsen kylvatten är uppvärmd + block osv så går det på ett kick att få upp automatlådeoljan. För att verkligen genomvärma innan man startat motorn hade det förstås också krävts cirkulationspump i växellådan, men att bara värma övriga systemet borde göra att den är uppe i driftstemp väldigt snabbt eftersom cirkulationen där går igång såfort motorn gör det.
Brainy skrev:Om du jämför soppaförbrukningen mot att starta på tomgång och sen skrapa rutorna då?
Värma med tomgång är ajabaja :( Dels blåser du ju i en diesel ut nästan all värme genom avgasröret och dels går du med riktigt risigt oljetryck.
En vanlig 5cylindersdiesel drar nog kring 1l/h på tomgång så... Om du skrapar i fem minuter, typ 8 centiliter.

När jag är riktigt vinterfrusen och kör samma sak lägger jag alltid i drive och handbroms för att öka momentuttaget. Tomgångsvarvet är det samma fast högre moment = mer värme.
Det är väl ungefär som vanlig sprayfärg tror jag.. Det luktade inte så mycket då jag var utomhus när jag sprayade. Har även använt den för mindre saker inne.. Men det luktar rätt starkt då. Skulle jag gjort alla 4 fälgarna inomhus skulle jag nog fått mig en fri fylla samtidigt. Det är nog med fördel man är i välventilerat utrymme.. typ som med vanlig sprayfärg. :)
Gjorde ett till test med torque och kallstartad bil, men med autovärmaren på.
Den här gången var det bara -1 ute, istället för -4. Så det kan ha påverkat lite också.
Efter 4km var jag nu uppe i 58 grader, alltså en kilometer tidigare än utan autovärmaren, efter 5km var jag uppe i 62 grader, då efter en acceleration på motorväg (precis som vid testet utan autostart.)
Användarvisningsbild
av joel80
Tog gamla vägen mellan Sandviken - Gävle idag bara för att se vad jag kunde pressa förbrukningen till.
Körde strax över hastighetsgränsen.. skyltat 80km/h som mest på sträckan.

Bild

Det går att köra väldigt snålt med en V70 om man bara vill.. (Och har tid...)
:)

Extravärme och AC avstängd (Extravärmen verkar ändå inte påverka färddatorn... men ACn gör det i allafall sommartid när den jobbar hårdare.)
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 33
Varför byta? XC60

Funderade på att byta upp mig till en ny XC[…]

Vi som beställt nya XC60

Aha! :-) Syns inte på den bilden men tonade[…]

Hej, har en V70 -05 som jag bara kör på[…]