Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johanblöt
Hej
Har letat bland trådarna men hittar inte svar på min fråga.
Har en nyköpt V70 D5 automat MY2011 från tyskland som gått 17.000 mil och som läcker kylvätska. Ingen rolig överaskning för mig.
Har kört ca 120 mil och fyllt på vid flera tillfällen (kall motor imellan). Totalt drygt 1 liter vätska på dessa 120 mil.
Kan inte se något läckage eller pöl under bilen eller på mattorna och inte heller lukt i kupen.
Det pyser inte från expansionskärlets lock när jag öppnar locket med varm motor och ingen missfärgning syns heller där.
Motoroljan ser svart och fin (normal) ut och inga andra lukter eller pysljud hörs. Ser inga avlagringar eller glykolrester runt kylaren eller vid de lätt inspekterade delarna av motorn.

Har någon några ideer om vad det kan vara eller hur jag skall felsöka ??:-/
av Johanblöt
Värme finns även om den inte har kommit blixtsnabbt. Bilen saknar mjukvaran för motorvärmaren så jag har inte kunnat kolla om den funkar.
Tänker du att läckan kan vara i värmaren ?
av mortimer
Johanblöt skrev:Värme finns även om den inte har kommit blixtsnabbt. Bilen saknar mjukvaran för motorvärmaren så jag har inte kunnat kolla om den funkar.
Tänker du att läckan kan vara i värmaren ?
Nope, tänker framförallt att värmepaketet läcker.

Gör som så att du varmkör bilen, ställer in bilen i garage och sedan lägger något stort vitt under hela motorn på golvet så kan du se vart det läcker ifrån (t.ex en stor plastbit eller ett par stora vita papper)
Användarvisningsbild
av TommyP86
Kylare har jag bytt på v70 08-, man ser typ aldrig läckaget, det förångas. Det var ett tag sen nu men har för mej det var en v70 II som hade läckage på en slang i torkardiket. Värt att kolla iaf.
Tack för bra inlägg
Jag varmkörde bilen igår och ställde in den i torrt P-hus. La uppslagna dagstidningar under motorn och lät den dessutom gå 15 minuter på tomgång.
Efter 12 timmar startade jag upp motorn och lät den gå 15 minuter på tomgång igen innan jag flyttade och kollade pappret under motorn. Där var torrt och inga spår av missfärgningar eller fukt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
erniefågelholk skrev:.....då moderna oljor effektivt absorberar vatten glykol
utan ge nämnvård missfärgning
En mycket obehaglig egenskap är att oljans smörjande egenskaper försämras drastisk av glykolen, den går nästan från att vara smörjande till att bli som skärvätska.
Det låter verkligen obehagligt - Ett knep jag lärt mig om man är osäker på om det finns glykol i en vätska eller ej är att smaka på en aning för att känna om det är sött eller ej och sedan spotta ut. Undrar om det går att känna om oljan är söt... Inte lockane att få den mixen i munnen.
Går det att avgöra på annat sätt. Det är ju trotts allt drygt 1 liter som jag själv hällt in i systemet. Plus eventuell tidigare mängd.
Den elektroniska oljenivåmätaren vsar att nivån ligger vid max.
Enligt specen rymmer min motor 5,9 lter olja och då skulle drygt 1 liter av dessa 5,9 vara glykol/vattenbandning. Det motsvarar ca 20%.
Är det möjligt att detta inte syns eller känns på oljan ?

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]