Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Instant traction är ju bara ett varumärke, det är ju volvo som bestämmer vad det är. Dom kan ju säga att en gammal Rem-Johan har instant traction om dom vill.
MartinS skrev:Instant traction är ju bara ett varumärke, det är ju volvo som bestämmer vad det är. Dom kan ju säga att en gammal Rem-Johan har instant traction om dom vill.
Helt riktigt, du har 100% rätt :mrgreen:

Men för mig som förare var "Instant" inte bara en bullshit-marknads-slogan utan också ett system som var så snabbt att kopplas (Instant) att jag upplevde det som att bilen var 4WD hela tiden. Inte att bilen jazzar runt lite hit och dit på motorvägen innan man fått fart på AWDn.

Annars blir ju Instant Tracktion lika utflummat som Mazdas Sky Active slogan som inte ens Mazdas säljare själva kan förklara vad det är annat är mubo jumbo.

GEN 4 kommer knappast tillbaka, Jag tror GEN 5 och 5-cylindriga motorn kommer bli den sista AWDn där motorn driver bakhjulen också. VEA motorn får nog bara elmotor som hjälp på bakaxeln,
Användarvisningsbild
av Doffen
VolvoB20 skrev:
Doffen skrev:Instant Traction er _ikke_ plukket bort!
I marknadsmaterialet är det kvar... men i verkligheten finns det inte kvar.

From Wikipedia, the free encyclopedia
An instant is an infinitesimal moment in time, a moment whose passage is instantaneous.

Den trevliga snabba responsen som gjorde GEN 4 så grymt suverän försvann när man började spara in pengar på GEN 5.

Nu försöker man åtgärda brisen med någon slags Pre-Traction dvs dra åt AWD:n redan i förväg för det är försent att försöka göra det när systemet upptäcker hjulspinn.
Instant Traction til Volvo menes med at koblingen kan kobles inn før du tar løs med bilen, med andre ord slik at du har drift på alle 4 hjul fra start. Dette var det store problemet med tidligere versjoner som krevde hjulspinn for å koble inn bakhjulene, men dette problemet forsvant med Instant Traction og forspenning av Haldexen:
Haldex Generation III, IV, and V based all wheel drive systems are proactive. The electronics can pre-tension the clutch and activate all wheel drive before a wheel slip occurs.
http://www.awdwiki.com/en/haldex/
På min MY13 XC70 har jeg forsøkt mange ganger å fremprovosere hjulspinn bare foran fra start, uten å ha lyktes.
Instant Traction er ikke en betegnelse på hastigheten på innkobling under kjøring.

Så jo, Gen 5 har i likhet med Gen 4 Instant Traction
av mattish
Doffen skrev:
På min MY13 XC70 har jeg forsøkt mange ganger å fremprovosere hjulspinn bare foran fra start, uten å ha lyktes.
Instant Traction er ikke en betegnelse på hastigheten på innkobling under kjøring.

Då är det något fel på din haldex! :lol: :lol: :roll: Det går och dessutom smäller fyrhjulsdriften i ganska kraftigt ibland .

Extra skatt på fyrhjulsdrivna bilar? http://bytbil.com/nyheter/7vecvkyg?xtor ... er]-[14001]
Då borde man ju även införa extra skatt på automatväxlade bilar.. Där är ju skillnaden i förbrukningen ännu större.
Om man ska vara konsekvent alltså.. och straffa saker som ger högre förbrukning.
Användarvisningsbild
av Doffen
mattish skrev:
Doffen skrev:

Då är det något fel på din haldex! :lol: :lol: :roll: Det går och dessutom smäller fyrhjulsdriften i ganska kraftigt ibland .
Må si jeg aldri har opplevd at haldexen har slådd inn slik at jeg har merket det betydelig, forutenom at man merker at det går fremover hvor det ellers ville ha stoppet :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Doffen skrev:
VolvoB20 skrev:
Doffen skrev:Instant Traction er _ikke_ plukket bort!
I marknadsmaterialet är det kvar... men i verkligheten finns det inte kvar.

From Wikipedia, the free encyclopedia
An instant is an infinitesimal moment in time, a moment whose passage is instantaneous.

Den trevliga snabba responsen som gjorde GEN 4 så grymt suverän försvann när man började spara in pengar på GEN 5.

Nu försöker man åtgärda brisen med någon slags Pre-Traction dvs dra åt AWD:n redan i förväg för det är försent att försöka göra det när systemet upptäcker hjulspinn.
Instant Traction til Volvo menes med at koblingen kan kobles inn før du tar løs med bilen, med andre ord slik at du har drift på alle 4 hjul fra start. Dette var det store problemet med tidligere versjoner som krevde hjulspinn for å koble inn bakhjulene, men dette problemet forsvant med Instant Traction og forspenning av Haldexen:
Haldex Generation III, IV, and V based all wheel drive systems are proactive. The electronics can pre-tension the clutch and activate all wheel drive before a wheel slip occurs.
http://www.awdwiki.com/en/haldex/

Om du gräver lite djupare i hur systemet är uppbyggt och fungerar så bygger man upp trycket redan innan start på Gen 4. Men bara för att man byggt upp trycket så innebär det Inte att man totalt låst lamellpaketet. Istället lagrar man trycket i en accumulator. Bara om det faktiskt spinner loss så släpper du loss trycket och får driv på några millisekunder. Det genialiska är ju att man inte behöver låsa samman axlarna i 999 fall av 1000 då det faktiskt inte spinner loss. Det sparar ju enormt på drivlinan.

Det fungerar dessutom lika bra om man startar på en hal gräsmatta eller om man kör in i en snösträng på motorvägen i 150 km/h. Den blixtsnabba inkoppling är överlägsen, och den används bara när det behövs

På Gen 5 låser man kopplingen i förväg vare sig det behövs eller ej. Med viss mjukvara jag provat kunde man knappt byta fil på torr asfalt.
joel80 skrev:Då borde man ju även införa extra skatt på automatväxlade bilar.. Där är ju skillnaden i förbrukningen ännu större.
Om man ska vara konsekvent alltså.. och straffa saker som ger högre förbrukning.
...och straffskatta föräldrar som skjutsar ungar till en massa aktiviteter. Själv gick jag leka i hemmets närhet och när jag blev äldre var det buss som gällde :mrgreen:
Får man bidrag till barnskjuts om man bor mer än 2km från en busshållplats då?
Tycker att man är straffad nog som förälder genom att just behöva skjutsa hela tiden.. :)
(I och för sig har jag inte börjat med det än.. en snart 3-åring kräver inte mer än skjuts till dagis... men om några år börjas det!)

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]