Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
jpennerb skrev:Rattvärme, skulle kunna döda för att få ha det! En annan fryser konstant om händerna när tempen kryper under 5+ grader. Nästa bil har jag lovat mig själv att det ska vara rattvärme. Har börjat fundera på nästa bil. En XC70 T6 AWD MY14 kommer nog bli nästa inköp om några år, den SKA ha rattvärme! :lol:
Från MY14 går det även eftermontera en ratt som stödjer rattvärme (den tre-ekrade sportratten). Går ej på tidigare årsmodeller. Kan vara bra att veta om MY14 bilen man köpt inte har rattvärme fabriksmonterat så går det eftermontera i en MY14.
Dock är det ganska dyrt att eftermontera en ratt med rattvärme i en MY14 Volvo, för V70 ca 10000 kr inkl ratt, mjukvaran och montage (har kollat hos min Volvoåterförsäljare, har en V70 MY14).

/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
Rattvärme? Räcker inte dieselvärmaren till :?:
Användarvisningsbild
av bem
Kan tänka mig situationer när man ej hunnit köra dieselvärmaren och då är det nog rätt gott att ha en varm ratt att hålla i. Sen finns det väl de som är mer frusna om händerna än andra och de har väl lite mer nytta av rättvärme också. Det är ju inte speciellt dyrt när man köper ny bil om det fabriksmonteras via klimatpaketet men att eftermontera är som nämts dyrt.
Frågan är om det finns nån nackdel med rattvärme?
Kan rattlädret torka ut i förtid av värmen om man använder rattvärmen ofta?

/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tänkte på att det är ytterigare elektronisk pryl som kan krångla. Läser i tråden om keyless, där fler ångrar att de beställde det.
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
Det har jag svårt att tro, så varm blir den inte.
När min bil var inne på reparationer över jul/nyår fick jag köra en V70 D2 som hade rattvärme och det är skönt jämt. Dels om man inte fått igång tiduret kvällen innan men även när man är ute och kör. Har alltid kalla händer och det är skönt men värmen där då.
Men med VOC i kommande bil tillsammans med appen så kommer hela bilen vara varm varje gång det behövs.
Användarvisningsbild
av Guligan
Ratten blir nog inte så varm som de elvärmada handtagen på snöskotrar... Tyvärr bytte Volvo ut denna option på min bil trots att det låg i klimatpaketet, och ersatte med eluppvärmda spolarmunstycken... :roll:
av MagnusH
Nu har leveransstatus uppdaterats till 8, äntligen :D, vilket gjordes i torsdags förra veckan (vilket om jag tolkar det rätt betyder att den är färdig på fabriken och skall fraktas till återförsäljaren).

Nån som har en uppfattning om hur lång tid det brukar ta innan man kan hämta den? Drag skall monteras vilket tar lite tid förmodar jag.

// Magnus

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]