Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christerv70
Hej alla!

Igår fick jag tillfälle att provköra nya T5:an R-design.

Tycker att den gick väldigt fint. Tyst med 20" friktionsdäck. Lite annat ljud än min T6:a men växellådan var kanon, man kände knappt växlingarna. När jag kom ut på motorvägen och skulle testa paddlarna så var redan 8:ans växel i. Motorn kändes kraftfull, men det spann till lite om jag var för hård på gasen från stillastående. Tycker att motorn passade bilen bra. Bekväm, stadig och fin komfort. Provbilen hade mycket utrustning och kändes lyxig. 20min provkörning väckte lite habegär.

Kanske blir en sån här nästa gång :-)-)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Det lät ju lovande, synd att den än inte finns med awd men det kanske kommer. Den verkar vara ett bra alternativ till D5 motorn om man klarar sig utan awd. Bättre prestanda har den också, och troligtvis inte mycket törstigare fast det är en bensinare. :-)-)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
245HK, 350Nm, 0-100 på 7,2 sec :)
av KarlE
simonhalmstad skrev:245HK, 350Nm, 0-100 på 7,2 sec :)
Så långsam kan den inte vara.
T5 med nya automaten accar väl på 6,3s?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
I S60in accar den på 6,3 i XC60 som är mycket tyngre blir det lite långsammare, en xc60 d5 awd aut känns slö jämfört med S60 D5 manuell fwd. :P
av tunnis
Någon som har koll på om det finns en XC60 T5 i Stockholmsområdet för provkörning. Lite långt att åka till Halmstad och att köpa en bil utan provkörning känns tveksamt.
Har provat Xc60 D4e med nya automaten och den var ju kanon jämfört med min nuvarande traktor med sliromat.
av perhall
KarlE skrev:
simonhalmstad skrev:245HK, 350Nm, 0-100 på 7,2 sec :)
Så långsam kan den inte vara.
T5 med nya automaten accar väl på 6,3s?
En T6 304 hk accar ju på ung 7 sec så för 245 hk är det inte långsamt!!
Användarvisningsbild
av tompathepilot
Den verkar ju rapp för biltypen.

Känns lite som om bensinarna är på väg tillbaka. Men på tjänstebilssidan lär det ju vara diesel som gäller även framöver. Tyvärr har jag inte råd med nya bilar vilket gör marknaden smal för mig som vill åka bensin.

En röd V60 R-design med en T5 vore kanske något för mig när det är dags att byta 335i kombin.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
tompathepilot skrev:Den verkar ju rapp för biltypen.

Känns lite som om bensinarna är på väg tillbaka.
Tror det är inbillning, men man vet ju aldrig ;)

Vore kul o testa t5:an, bara provat d4 vea'n i xc60 och den gick riktigt fint tyckte jag :D

XC60 T5 aut Blandad körning 0,67
XC60 D4 aut Blandad körning 0,47 Cirka 30% lägre förbrukning fördel D4 - dock helt räknat på EU-cykeln..

0-100km/h 7,2s för T5 (245hk) och 8.5s för D4 (181hk) - stor skillnad i fördel till T5.

Prisskillnad motorval (volvoanställd prisskillnad..) 10 000:- dyrare med T5 i inköp jämfört med D4. Skatt är cirka 1200:- på bägge årligen.

Säkerligen betydligt högre begagnatvärde på D4 då det är allmän dieselhysteri i vårt avlånga land... 8)

Köper man med hjärtat är väl T5 roligare, men ska man blanda in både förnuft, hjärta och ha i åtanke att man har en begränsad ekonomi faller valet ganska snabbt iallafall för mig på D4 :-)-)

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]

Fälgar till V70- 2015 (diesel)

Fälgar från nyare Volvo (SPA) eller f&a[…]

B230F går fett

Det är relativt vanligt att bränsletryck[…]

Bakvagn V70 AWD _97

Ja , jag har sett den sprängskissen men jag v[…]