Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag hade velat koppla in en varvräknare men blir inte riktigt klok över det här med yazaki/VDO. Jag läser olika i olika trådar, vad jag förstår för att det talas om nya/gamla mätarhuset omväxlande. På min hastighetsmätare går nålen "genom" mitten och ligger inte ovanpå så jag antar jag har ett yazaki-hus då...? Måste jag ha en varvräknare från ett yazaki-instrument då eller funkar varvräknarna till det gamla huset till båda?

Om det går att ta varvräknaren från en VDO, kan man byta nålen på något enkelt sätt eller är det hela huset+vajer man måste byta? Tyckte det såg mer enhetligt ut om nålen låg "ovanpå" på båda mätarna men såklart inget viktigt :)

Regeen
Yasaki passar på Yasaki, Vdo passar på VDO, passar alltså inte emellan. Så du måste ha en Yasaki varvräknare, tyvärr den som är mer ovanlig. Sen kan man såklart alltid göra om och krångla så man får dit ändå, men blir aldrig riktigt bra.
Maacke skrev:Det finns just nu på tradera ett yazaki mätarhus med varvräknare som ser ut att vara i riktigt bra skick
Imorgon skickas den till mig. Tack för tipset :D
Hilmer skrev:Ett annat alternativ är ju att byta hela huset till VDO (ink varvräknare), dessa är ju lättare att hitta.
Men det beror ju på hur noga man är med mätarställningen.
I och för sig, men jag hörde vajern skulle behöva bytas också för att det skulle fungera. Sen hade jag ju tur med Maackes tips ovan så jag fick tag på en Yazaki och slapp byta vajer. Hade helst velat slippa köpa hela huset men samtidigt kan jag ju alltid sälja det vidare utan räknaren och med täcklocket så går det jämnt ut :)
Det fanns inga kablar dragna till varvräknaren på själva instrumentet, för plus och minus. Hittade en installationsanvisning på 240.se och allt var frid och fröjd. En sladd på varje sida av räknaren som skulle gå till plus resp. minus... förutom att det på instrumentet inte fanns någon anslutning på kretskortet för minuspolen.

Kort sagt står det Made in Yapan på hastighetsmätaren och Made in Germany på varvräknaren. För varvräknaren är till en VDO, enligt de stora bokstäverna som pryder randen på baksidan :cry:

Jag vill ju ogärna tro att han på Tradera lurade mig utan hellre att den faktiskt satt där och fungerade. Så jag vänder mig hit igen. Går det inte att dra om minuspolen och ändå få den att fungera? Alternativet är som Hilmer var inne på att jag köper ett VDO-hus och byter vajer och allt möjligt, men det känns väldigt trist när jag nu fått min älskade varvräknare :(

Har tagit några bilder också.

1. Varvräknare, baksida:
2. Varvräknare, framsida (ifall man kan se på tavlan om det är Y/VDO)
3. Kretskortet (notera endast en anslutningspol om jag inte missförstått alltihopa)

Edit: Amarace, hur pass mycket krångla är det att få det att fungera? Jag lägger nog ribban på att dra om plus och minus innan jag tycker det inte är värt det.

Här är förresten anvisningen jag kikar i, ifall man ser något av värde på bilderna.

Edit 2: Har undersökt lite noggrannare och en skillnad mot bild 1 i instruktionen är att mitt kretskort ofta har rundade "svängar" på kretsarna medan alla vinklar på kretsarna är räta på bilden. Baksidan på min hastighetsmätare är svart och fyrkantig mot på bilden där den är vit och rund. Så jag gissar den på bilden också är VDO då.
Senast redigerad av 1 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gånger.
Tycker mig kunna ana att kablarna är klippta på den första bilden, så troligen har dom haft den monterad i ett yasaki-hus, och rent fysiskt passar den väl i hålet!?
Det är i så fall tre kablar du får dra fram till räknaren och kopplar enligt de stift som finns där:
1. Jord
2. Tändningsplus
3. Signal från tändspolen
Hilmer skrev:Tycker mig kunna ana att kablarna är klippta på den första bilden, så troligen har dom haft den monterad i ett yasaki-hus, och rent fysiskt passar den väl i hålet!?
Det är i så fall tre kablar du får dra fram till räknaren och kopplar enligt de stift som finns där:
1. Jord
2. Tändningsplus
3. Signal från tändspolen
Japp, de är klippta. Den passar finfint, men det har jag upptäckt beror på att det nedre högra skruvfästet är noga bortslipat.

Allt vad el är är jag helt grön på så hur drar jag enklast kablar för jord och tändningsplus? :oops:

Edit: har jämfört räknaren med info här: http://www.240.se/instrument/
På baksidan står det 230/65/3 vilket jag inte hittar varken i listan eller när jag googlar. Verkar även stå "503 12.73" svagt som om det stått på en trekantig dekal som tagits bort. Inga träffar på det heller.
Anliggande frambroms 740

Är det dessa glidbultar jag har? Eftersom[…]

Såhär ser dom ut. Däcken är s[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]