Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vasaru
Hej!

Min Volvo V40 CC D3 är äntligen påväg från fabriken ( steg 8, leverans v6 ). När jag beställde valde jag bland annat Driver Safety paketet och där ingick Aktivt helljus, vilket jag antagit är den gamla varianten där helljus bländar av automatiskt vid möte. Men nu såg jag på "Min Volvo" att det under Extrautrustning står;

AKTIVT HELLJUS (AHB) V40
AKTIVT HELLJUS II XCSV60

Innebär det att det är samma smarta helljus som på XC60 som bländar av enbart den del av ljuskäglan som pekar direkt på fordonet?
Användarvisningsbild
av Perra83
Är det generation 2 så är det samma som på 60 serien. Ja har första varianten på min V60.
av Vasaru
Konstigt att inte ens Volvohandlaren kunde svara på ifall det är Gen 2 eller inte. Han sa till mig att det får bli en trevlig överraskning om så är fallet när jag frågade honom igår.
Användarvisningsbild
av Funk
Tyvärr är det nog så att det inte finns "generation 2" till V40 därav standardformuleringen på Min Volvo..

/Thomas
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Generation1 fungerar ju inte speciellt bra.
Vet inte hur många bilar jag har bländat oavsiktligt.
av Vasaru
Då får vi hoppas att det är gen 2 dom uppgraderat till då! Förhoppningsvis får jag min bil nästa vecka, enligt Volvohandlaren så var den i Göteborg just nu.
av Vasaru
Nu har jag äntligen fått min bil. Tyvärr så var det ingen gen 2 aktivt helljus. Men är grymt nöjd ändå

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]

Ok tack för svaret. Kollade tändstiften […]