Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#828571
Och min V70 startar som vanligt med ~11.5v i vilospänning, men det betyder inte att en annan likadan bil gör.
Kärvar startmotorn t ex så krävs det betydligt mer ström - vilket i slutändan medför ett styrdon som stänger ner. Dom bilar som startar med låg spänning vill nog jag påstå har fräsha startmotorer, medans dom övriga har mindre fräsha...
#828602
Lucif3r skrev:Och min V70 startar som vanligt med ~11.5v i vilospänning, men det betyder inte att en annan likadan bil gör.
Kärvar startmotorn t ex så krävs det betydligt mer ström - vilket i slutändan medför ett styrdon som stänger ner. Dom bilar som startar med låg spänning vill nog jag påstå har fräsha startmotorer, medans dom övriga har mindre fräsha...
Tack för ett givande svar! :) det är nog mest troligt att han är lite kärv startmotorn! Men å andra sidan är det inte konstigt att jag inte får spänning i kontakten till vevaxelgivaren med endast tändningen påslagen? Eller tänker jag fel?

Mvh Torgny
#828637
Mellan 10-11v låter normalt förutsatt att startmotorn drar runt motorn det och låter som den ska. Om spänningen skulle dippa under 10v så skulle jag se ett möjligt problem med batteriet och ladda det. Och under 9v bli orolig att det kan påverka datorn i bilen.

Det är viktigt att poängtera att det går inte att se om startmotorn går trögt "drar för mycket ström" genom att enbart kolla volt vid batteriet. Det är Amperemätning som gäller då.

Vidare till TS, hur många kablar går det till vevaxelgivaren? Utan vevaxelgivaren så får du ingen gnista samt på de flesta system ingen insprutning heller.
#828679
Cartech skrev:Mellan 10-11v låter normalt förutsatt att startmotorn drar runt motorn det och låter som den ska. Om spänningen skulle dippa under 10v så skulle jag se ett möjligt problem med batteriet och ladda det. Och under 9v bli orolig att det kan påverka datorn i bilen.

Det är viktigt att poängtera att det går inte att se om startmotorn går trögt "drar för mycket ström" genom att enbart kolla volt vid batteriet. Det är Amperemätning som gäller då.

Vidare till TS, hur många kablar går det till vevaxelgivaren? Utan vevaxelgivaren så får du ingen gnista samt på de flesta system ingen insprutning heller.
Tackar för svar!

Ja det låter som det ska låter som det ska! går runt så fint så! :)

Till vevaxelgivaren går det 2 kablar 1 röd och en blå! Har läst mig till att utan den som sagt får man ingen gnista! Så jag misstänker att eftersom jag endast har 0.07 volt på den röda med tändning på så är det detta kablage felet ligger i!? Med tanke på att i den friska bilen hade jag 3.3-3.4volt på denna! vid samma procedur!

Mvh Torgny
#828710
Okej, då har du en induktiv givare på den här modellen. Vilket betyder att givaren genererar en AC spänning då motorn snurrar. Så om motorn inte snurrar genererar inte givaren något heller. Jag misstänker att du mätt på kablarna som går till datorn när du fick fram 3.4v? Ibland använder tillverkare en spänning i diagnossyfte för att kunna sätta felkoder. Antagligen den du ser.

Men om du nu har möjlighet att göra ett simpelt test så ta en multimeter ställ in den på AC och mät på givarsidan och se om du får fram ett värde på du kör på startmotorn. Du bör se ett lågt värde.
#828726
Cartech skrev:Okej, då har du en induktiv givare på den här modellen. Vilket betyder att givaren genererar en AC spänning då motorn snurrar. Så om motorn inte snurrar genererar inte givaren något heller. Jag misstänker att du mätt på kablarna som går till datorn när du fick fram 3.4v? Ibland använder tillverkare en spänning i diagnossyfte för att kunna sätta felkoder. Antagligen den du ser.

Men om du nu har möjlighet att göra ett simpelt test så ta en multimeter ställ in den på AC och mät på givarsidan och se om du får fram ett värde på du kör på startmotorn. Du bör se ett lågt värde.
Ja det är kablarna som går till datorn jag har mätt på! Är denna spänningen som ligger därpå enbart för att kunna sätta en diagnos på det hela? Eller har den med givaren i sig att göra? Ska pröva med multimeter på givaren! Dock vet jag redan att den fungerar då den fungerar i en 855 jag har jag har! :P

Isåfall lär det vara datorn i sig som är kapput misstänker jag!? Eftersom jag heller inte kan läsa ut felkoder på tändsystemet!

Mvh Torgny
#829273
Hallo! Har haft en dag/kväll i garaget och rivit ut hela instrumentpanelen för att gå över kablaget och se om det är något som går att åtgärda! Har hittat en hel del "tattar"skarvar på en del kablar! Så dessa ska åtgärdas imorgon genom lödning + krympslang på det!

Men jag tror dock inte riktigt på kabelbrott längre utan jag börjar misstänka att det är styrboxen som är hel död! Med tanke på att tändsystemet är helt dött! Samt att jag har bränsle i fuelrailen men han verkar inte skicka på något bränsle in till motorn! Med tanke på att stiften ej ens har en tendens till att vara ens lite fuktiga efter att man kört slut ett batteri på startmotorn! Om jag inte missminner mig så styr styrboxen just tändning + spridare eller är jag helt ute och cyklar? :)

Om jag då ska köpa en styrbox på skroten måste jag då ha en till exakt samma motorkod eller räcker det med en ifrån en t5:a med tanke på att min är italien import så har den enbart 2.0Liters motorn men det bör la vara samma??

Mvh Torgny
#829315
Det viktiga är att du skaffar en styrbox från -94 eller -95, då nyare har inbyggd startspärr. Du vill heller inte ha en box från en automat(eller manuell, om du råkar ha automat) - det blir inge kul att köra med.
Men 2.0/2.3 spelar ingen större roll, boxen kan adaptera sig så pass att skillnaden blir minimal.

Fast jag kan inte hjälpa att tycka att det låter långsökt att boxen ska vara paj... Har du ingen bekant med en 850 T5 som är villig att låta dig prova din box i dennes bil?
av *pettson*
#829350
Du gör EXAKT som du vill, söker vad du vill och du kan givetvis byta vad du vill. Men vitsen med min fråga om lyset är att startmotorn tar för mycket ström. Referensspänningen till styrdonen tas på plus till startmotorn. INTE på batteriet. När spänningen dippar på startmotorn så dör styrdonet och voila du har ingen styrning på nånting alls. 10.3 volt är nedre gränsen innan styrdonet stänger ned. Notera återigen, det är taget på startmotorns matning.
Problemet är väldigt vanligt och kommer med tiden. Det har följt med sedan volvo 140 tiden.
När du nu felsökt här, har du skaffat en handbok värd namnet? Något elschema? Någon referens litteratur om hur saker ska vara och när dom exakt ska vara så?
#829394
Lucif3r skrev:Det viktiga är att du skaffar en styrbox från -94 eller -95, då nyare har inbyggd startspärr. Du vill heller inte ha en box från en automat(eller manuell, om du råkar ha automat) - det blir inge kul att köra med.
Men 2.0/2.3 spelar ingen större roll, boxen kan adaptera sig så pass att skillnaden blir minimal.

Fast jag kan inte hjälpa att tycka att det låter långsökt att boxen ska vara paj... Har du ingen bekant med en 850 T5 som är villig att låta dig prova din box i dennes bil?
Okej då var det som jag trodde då! :) Har en bekant dock ca 8 mil ifrån mig med en t5:a dock lite osäker på hans årsmodell! Men i annat fall borde jag inte kunna ta min styrbox och pröva i hans bil för att se om samma symptom uppstår? oavsett om han har en nyare tror han har en 95:a kanske 96:a till och med! Borde kunna ta min box utan startspärr och pröva i hans eller tänker jag fel?

Mvh torgny

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok