Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JanP
Hej har en konstighet vid start tomgång rusar upp till c:a 1800-2000 varv utan att jag rör någonting sedan går den tillbaks till rätt tomgång.(800)
Detta oavsett kall eller varm motor!
Tacksam för tips!
Jan
av rid54
Är det ett nytillkommet fenomen? Jag hade en 960 med lilla sexan och den rusade upp till 1500-2000 rpm och "vände" vid varje start. Inte som att den låg o varvade, men en kort "rusning". Brukade undra varför, eftersom det inte torde vara det bästa för en kall motor.
av JanP
rid54 skrev:Är det ett nytillkommet fenomen? Jag hade en 960 med lilla sexan och den rusade upp till 1500-2000 rpm och "vände" vid varje start. Inte som att den låg o varvade, men en kort "rusning". Brukade undra varför, eftersom det inte torde vara det bästa för en kall motor.
Exakt så funkar det kunde inte beskrivit det bättre själv det började för c:a 2 -3 veckor sedan! Vad gjorde du åt det?
av rid54
Jag levde med det tills bilen fick andra mer allvarliga problem. Tror jag hittade nån tråd här om detta och där betraktades det som "normalt", som typ en funktion som fanns i motorstyrningssystemet, men orkade inte forska på djupet.
av JanP
rid54 skrev:Jag levde med det tills bilen fick andra mer allvarliga problem. Tror jag hittade nån tråd här om detta och där betraktades det som "normalt", som typ en funktion som fanns i motorstyrningssystemet, men orkade inte forska på djupet.
Ok tack snälla för infot. Ha det bra!
Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]