Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Auchar
Jag upptäckte nu när kylan slog till att när man startar dieselvärmaren manuellt och tex. kör en kort bit,stänger av bilen, dvs. kortkörningar samhälle, så stängs dieselvärmaren av när man stannar av motorn.
Vill ju kunna ha igång värmaren hela tiden för att ha bilen varm och slippa så många start/stopp på brännaren.
Jag har ägt både en -04 och en -08:as XC70 D5 AWD där värmaren gått hela tiden oavsett start/stopp på bilen = varmt och skönt på samhället, samt att värmaren funkade jämt.
Frågan jag ställer: Är det någon som vet om det går att programmera om värmaren till denna funktion ??
Tack på förhand !!
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Har en V70 D3 MY14 och den funkar som din MY14. Frågan är om det inte är bättre som det är för hur kan bilen veta om du parkerar ute eller inne och i det senare fallet bör ju inte dieselvärmaren gå (dels för det inte behövs dels för att dieselavgaser sprids inomhus). Du får nog ha för vana att starta värmaren genom direktstart innan du kliver ur bilen, eller så ställer du in ett av tiduren för start ungefär så att det kan tänkas bli varmt när du är tillbaka. Eller så kan du köpa en fjärrstyrning (mjukvara) från Volvo så kan du starta värmaren med bilnyckeln (standard 5-knappsnyckel ca 20 m räckvidd, PCC 6-knappsnyckeln ca 100 m räckvidd, Volvos nyckelrings-fjärr ca 600 m räckvidd). Eller så finns lösningar för start av värmaren med mobil-app.
Jag har själv Volvo On Call med start av värmaren med VOC mobil-appen.

/Bo
Användarvisningsbild
av xerent
Kanske går att lösa med mjukvara. Jag har för mig att värmaren inte stänger av sig när jag stänger av bilen, men under förutsättning att "Extravärmare auto" är avstängt.
Användarvisningsbild
av Doffen
Dette er dessverre en programvare sak ja.. og jeg irriterer meg grønn over det.
Kom på MY 12.
Trodde først det var noe feil, men tydeligvis ikke. Tenker å be volvo om å finne en løsning på dette slik at varmeren kan fortsette å gå om man har valgt å starte den manuelt med motoren i gang
Användarvisningsbild
av Perra83
När ja har startat värmaren med PCC och efter en stund kör iväg med bilen så ser ja att direktstart står på. Stänger jag sedan av bilen bara efter en kort stund så stannar även värmaren. Om jag däremot (efter att ha kort en kort bit, motor och vatten är ej jätte varmt) stannar och slår av värmaren via direktstart (värmaren fortsätter som extravärmare) och sedan slår på direktstart igen och sedan stänger av bilen så fortsätter värmaren att gå. Så får man göra innan varje stopp för att värmaren ska fortsätta att gå. Detta när man kör i stan och bara ska in en snabbis på olika affärer.
av Auchar
bem, jag förstår ditt tankesätt.
Men vitsen med att ha igång värmaren hela tiden är för att undvika kanske 10 uppstarter och stopp under en kort tid när det är kallt och motor ej har full temp när man är i tätorten och handlar och liknande, kanske saker som ej tål kyla och dylikt. Vill ju ha varmt i bilen när värmaren sitter där. Bor i Norrlands inland där temp oftast ligger på minussidan, många gånger närmare -20 och kallare. Får ju inte lämna den på tomgång heller p.g.a. tomgångsförbud. Samtidigt försvinner ju vitsen med funktionen att värmaren stannar så fort jag stänger av bilen om jag måste starta om den manuellt varje gång.
Att bilen inte vet var den är när värmaren går spelar inte så stor roll, förhoppningsvis vet jag var jag ställer den när jag har värmaren igång :D
Har inte On Call eller någon annan fjärrfunktion, då jag inte ansåg att det behövdes.
Kanske är som talesättet säger, "det var bättre förr" :)
Användarvisningsbild
av bem
Då förstår jag dina förutsättningar.
Man önskar att Volvo lät föraren själv få bestämma om det skall vara som förr eller som nu. De kunde gott lagt in det i inställningarna i MY CAR nån stans där. Det är lite konstigt att Volvo bara ändrar en sån sak utan att ge möjlighet att ställa in som det fungerat i tidigare årgångar.

/Bo
Användarvisningsbild
av xerent
Kollade idag och bränslevärmaren fortsätter att gå för mig efter att motorn stängts av då jag startat den manuellt. Detta oavsett om extravärmare är inställt på auto eller inte.
Användarvisningsbild
av Doffen
Hvilken årsmodell har du Xerent?
av mattish
Han har en 2010.

Min 2013 stänger också av när man stannar bilen, men det tar ett tag innan den stannat så slår man på direktstarten direkt efter man stannat bilen så har inte värmaren stannat en gång extra...

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]