Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag undrar om det finns ett hyfsat enkelt sätt att bryta strömmen i en säkring i säkringshållaren i motorrummet via en tryckknapp.
Tänkte om det finns någon mojäng som man kan sätta i istället för säkringen som man kopplar till en annan säkring och via en brytare?
Hoppas ni förstår vad jag menar :)
Användarvisningsbild
av Sierra94
Snickrar du på en av&på brytare för värmaren? :-) Ska göra en sån själv nämligen. Så trött på att den ska starta bara man flyttar bilen hemma på gården. Man vill ju gärna låta den bränna en stund nu när man vet hur omständig urmonteringen är.

Jag ska nog ta vanliga smala flatstiftskabelskor och en säkringshållare för kabelmontage (hängsäkring fast med flatsäkring) samt en brytare som klarar strömmen, alternativt drar jag in styrkabel och monterar en mindre brytare under instrumentbrädan som sen styr ett relä i säkringslådan ihop med en säkring.
Just precis! Är trött på skiten nu faktiskt. Vet ju hur man gör å allt nu å ser mig nästan som proffs men roligt är det fan inte!

Nu måste en brytare fixas. I väntan på omprogrammering av styrenheten har jag dragit ut säkringen och får faktiskt inget felmeddelande i DIM eller dyligt så det fungerar bra att bara bryta strömmen iaf.

Om du vet på ett ungefär hur du skall göra, har du lust att göra en skiss på det så vi andra dödliga kan få en bättre överblick.

Det jag är orolig för är att bara dra direkt till en brytare är att man får en strömkabel i bilen och om det inte blir helt bra så kan det vara farligt, det är ju trots allt 20A. Hellre någon styrström som styr ett relä. Helst vill jag bryta jorden till relät eller dyligt.
Är det lätt att dra in en kabel till kupén från motorrummet på en V50 tro? :)

Dags för oss att slå våra kloka huvuden och lösa detta skitproblemet en gång för alla! :D

Det bästa är väl att jorda relät i samma jordpunkt som värmaren är jordad i idag för annars kan det väl bli problem? Eller spelar det ingen roll för att det bara är relät som jordar? :)

Stämmer denna koppling om man vill bryta jorden med ett slutande enkelrelä?
2 kablar från säkringshållaren till 85 och 86. Jordar 30 och brytaren till 87.
Känns inte rätt. Kommer fasen inte ihåg hur jag kopplade extraljusen i våran gamla V70. Där valde jag att bryta på jorden också.

Självklart ett relä med inbyggd säkring för enkelhetens skull. Eller en säkring på ett eller annat sätt på + ledningen.
Ja, en skiss skulle man kanske gjort. Håller på o renoverar lite hemma så jag har bara telefonen att kolla forum och internet på just nu. Får kanske ta o rita o knäppa kort o lägga upp?

Men lite enkelt förklarat så tar man multimetern och mäter mellan jordpunkten och tar reda på villen av anslutningarna i säkringsdosan som är matningen.

Den man får 12v utslag på sätter man i en smal flatstifts sko med en 2.5 kvadrats kabel i som man sen drar till reläets 30 anslutning. Sen sätter man en likadan kabel till andra anslutningen från 87 anslutningen på reläet men via en säkringshållare (för flatsäkring) till andra anslutningen i säkringsdosan. Den man satt på 30 anslutningen kan man sedan ta ut styrström från till relät. Antingen med en strömtjuv eller lödning på kabelskon, alternativt klämmer man ihop en 2.5 kvadrats kabel och en 0.75 kvadrats kabel i samma sko. (Enklast är att ta en stump dubbelledad högtalarkabel som man drar in i kupén till en strömbrytare). Styrströmskabeln kopplar man via brytaren till reläets 86 anslutning (alltså den ena ledaren från 30 matningen och den andra ledaren till reläet, och i andra änden en strömbrytare av valfri modell) och från 85 anslutningen drar man en kabel till jordpunkten på fjädertornet.

Min tanke är att reläet och säkringen ska rymmas under locket på säkringsdosan. Så man får dra ut dubbelledaren och få in den i kupén på någe vis. Borde finnas nån genomföring i torpeden nånstans.

Hoppas förklaringen gick hem. Kan finnas nån tankevurpa med i texten då jag tagit nån öl :-) men om man gjort rätt ska reläet klicka om man trycker knappen av och på. Vet ej om anslutningen som matar värmaren ger konstant 12v eller ej. Isåfall är det bättre och leta på en annan matning till 86 anslutningen som bara har matning när tändning är på. Iaf i mitt fall där värmaren endast går när motorn är igång. Annars ligger reläspolen och drar ström när bilen är av. Kanske inte handlar om några större uttag i det stora hela. För er med parkeringsvärmarfunktion är det ju av stor vikt att matningen har 12v konstant så värmaren är aktiv när den ska.
Passa du på att njuta av dina öl du men se till att få allt nerkluddat på papper eller dyligt å rita eller fota å lägg upp det! ;)

Värmaren har konstant ström på säkring 21 eller vad det var om jag minns rätt i V50. Enklast vore det väl bara att bryta skiten och så får man försöka att inte glömma att trycka på knappen efter man parkerat om man vill använda sig av parkeringsvärmaren på ett eller annat sätt :) Tror faktiskt man kommer lära sig hur det fungerar så att man gör det på rutin sedan :)
Hellre ibland råka glömma trycka på knappen än att värmaren alltid har autoläget på.

För min del gör det inget om relät sitter någonstans synligt i motorrummet, så kräsen är jag inte. Bara man har en kabelgenomförning som tätar mot fukt så är det inga problem för mig :) Snyggast vore ju då ett relä med säkring inbyggd typ.
Hehe! Tack för det. Ska försöka komma ihåg o göra en skiss. Har du inte sett nån upplagd på ett par dar så har minnet svikit :-) men gör en post här i tråden så att jag blir påmind. Ska åka i till biltema imorrn och handla rätt kabelskor och en säkringshållare och brytare. Och försöka få till det i min bil innan onsdag. Ska ha den upp till sälen över helgen där det kommer bli mkt småvändor så en av/på knapp innan dess vore guld.

Jag låter hellre bilen stå och gå eller åker en extra omväg för att få upp den i temp innan jag slår av den.

En sak till jag lär höra med dig om då jag såg att du bytt svänghjul.

Min bil rasslar till lite när man slår av den. Men den är tyst om man håller ner kopplingen när man slår av. Sen har den där otrevliga vibrationen vid 1100 varv som bara skriker svänghjulsbyte om man tolkar alla trådar på nätet rätt inställt sig. Känns mer som den misständer. Händer bara vid varvning i friläge. Hur betedde sig din när du fick byta? Jag har också lätt pulserande kopplingspedal när den är nertryckt.

Men karossen har gått 35500 mil nu. Ägaren innan böt motor vid 33500 mil, mot en maskin som gått 20000 mil. Vore bra korkat av honom om han inte kollat koppling och svänghjul då kan tyckas. Men han böt iaf kamrem, vattenpump och egr mm. Kan det vara nåt annat?

Tog loss bakre/nedre motorfästet igår och fyllde upp det med sikaflex. Vill se om det gör skillnad att styva upp det innan jag beställer den nyare typen. Läst att det också kan skapa vibrationer, men knappast rasslet som följer kopplingen.
Jag vill också gärna få mitt gjort ganska så snart, mest för att om jag inte gör det nu så blir det väl så att man skjuter upp på det hela tiden och tillslut så blir det inte av alls.

Skall jag vara ärlig så fick jag inte någon förvarning angående svänghjulet. Det började bara dunka i bilen och det blev värre när kopplingen trycktes ner. Samtidigt så var det kraftiga pulser i kopplingspedalen.
Även så började det skramla och ljudet kunde man härleda lätt till bakre delen på motorn eller växellådan. Hörde det så tydligt vid vänster framhjul och böjde sig ner å lyssnade.
Efter bytet så finns det svaga pulser i kopplingen och detta skall tydligen vara normalt. Men det skall inte vara starka pulseringar.

Läser man mycket på engelska forum så läser man tyvärr att det är mycket vanligt med DMF problem. Verkar som att DMF inte håller mer än runt 15.000 - 20.000 mil.

Nä, motorfästet är det nog inte men dock kan det tydligen ge ljud ifrån sig när man växlar från 1 till 2 osv när motorn rör sig som mest. Har själv funderat på att byta detta men då blir det inte till ett original utan ett av bättre kvalitet.
Ok, tack för svaret. Min koppling pulserar bara svagt. Och iom att rasslet försvinner vid nertryckt koppling då svänghjulet/tryckplattan belastas verkar det inte heller riktigt stämma, eller så stabiliserar allt upp sig då.

För i övrigt går den bra och är tyst vid körning och stillastående med motor igång. Men vibrationerna kvarstår dock. Men jag kör så länge det går. En gammal bil som gått långt för att hålla på att kosta på för mkt. Det kan ju hålla många tusen mil till om man är försiktigt. Surt om det ger sig när man åker med husvagnen bakom bara ;-) men det problemet får man lösa då.
Lungt.

Hoppas du kan köra vidare många tusen mil till men troligen kommer det lägga av när du helst inte vill. Så blev det för mig. Var bara å ringa bärgare tyvärr. Visste direkt att det var något allvarligt och vågade inte köra vidare för det dunkade rätt högt.
Å Nu har jag installerat min brytare. Fick plats med relä och en säkringshållare för minisäkring innan för locket till dosan. Tog loss motorkontakten och umder den finns ett litet hål som leder ut under dosan där jag drog ut styrkabel samt jord.

Jorden drog jag upp till fjädertornet och styrkabel la jag i en bit "robotslang" som jag drog ovanför motorkåpan mot torpeden och ledden sen ner den vid högra fjädertornet och vidare in i kupén via kupévärmar sladds intaget i torpeden. Tog sen loss handskfacket i överkant och ledde upp kabeln till konsollen bakom vattenfallet. Där sitter brytaren nu. Eventuellt att jag byter brytare mot en med indikatorlampa i senare.

Tog lite kort på eländet och lägger upp dem här i slutet för dem som vill se. Elschemat är det jag skrev längre upp i tråden. Förlåt för de något stora bilderna. Men lägger upp allt från telefon och har inte kläm pa
Allt pyssel med bildinfogning mm :-)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5