Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krill0
Hej

Min -89a har en del rost i häcken om man säger så. Är det något som går att laga eller är det att byta hela luckan? Rosten befinner sig i nederkant förståss. Där är det hål hela vägen :( Sen är det ett par fläckar i underkant av bakrutan, samt runt skyltbelysningen. Tänker att det kanske är svårt att finna bakluckor i bättre skick...
Användarvisningsbild
av lennarte
"Förr i tiden" fanns det "rep.plåtar" till det mesta men jag undrar om det finns idag. När bakluckan är rostig i nederkanten är den oftast slut i underkanten också. Även vid bakrutan. När man ser rosten där fattas ofta hela "kanten" som rutan sitter i när man får ut rutan. Så tyvärr, försök leta upp något. Det blir för dyrt att "leja bort" och för mycket jobb att göra själv, även om du har både svets och "plåtverktyg". Du har inte skrivit årsmodellen, men den nyaste 245-an är ju trots allt "bara" 21 år gammal. Och troligtvis helgalvad. 745-an är det från -88B (-89), så det är säkert 245-an också.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Pozze
Krill0 skrev:Hej

Min -89a har en del rost i häcken om man säger så. Är det något som går att laga eller är det att byta hela luckan? Rosten befinner sig i nederkant förståss. Där är det hål hela vägen :( Sen är det ett par fläckar i underkant av bakrutan, samt runt skyltbelysningen. Tänker att det kanske är svårt att finna bakluckor i bättre skick...
Här en ekonomiplåt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Ursäkta mig om jag låter negativ... men efter mer än 40 år med företrädesvis äldre bilar, vet jag av erfarenhet att när det gäller rost... är det nästan alltid värre än vad det ser ut :(

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av erikn
När jag 1994 fick köpa en 245:a -83 för 1000 kr så hade den en del rost. Men det mesta satt i dörrarna och bakluckan. Då fanns helt nya pirat-bakluckor att köpa relativt billigt. Nu är det ganska länge sedan, så utbudet har troligtvis minskat. Men det som stod på den bakluckan då var att den passade från 1969 och framåt. Gissar att rutorna på de sistan årsmodellerna var annorlunda fastsatta då de var jämns med kanten på luckan. Men det underlättar säkert att det finns rätt många årsmodeller att skaffa från.
av umekille
Vet inte om nyare 245 har något annorlunda på sina luckor men
luckan från 145 skall då passa 245 tidigare årsmodeller.
På 745 blev den väl gjorda så de inte rostade eller har jag fel info?
av osla
umekille skrev:Vet inte om nyare 245 har något annorlunda på sina luckor men
luckan från 145 skall då passa 245 tidigare årsmodeller.
På 745 blev den väl gjorda så de inte rostade eller har jag fel info?
då passar den dom nyare också, är bara utseendet som skiljer mellan den äldre och nyare luckan på 245:orna
Användarvisningsbild
av Allinug
Kommer man åt och se något inne i luckan om det är rostangrepp på gång inne i luckan (alltså om man tar bort klädseln på bakluckan)?
Eller börjar rostangreppet utifrån där gummilisten klämts fast i plåtfalsen nertill? Där har jag nämligen fått putsa bort rost. Mardrömmen vore ju om rosten kom inifrån.
Anliggande frambroms 740

Är det dessa glidbultar jag har? https://vp[…]

Såhär ser dom ut. Däcken är s[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]