Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Chilly
Hej som sagt har jag problem med backsensorerna bak på vår xc90-07
Dom funkar inte över huvudtaget :(
Den har varit så här sen vi köpte den för c:a 1 månad sen.
Har haft den inne på bilia för felkods avläsning men det gav inget.
Är det nån som kan ha någon ide vad som kan vara fel.

Med vänlig hälsning,
Calle
av Bjerka78
Borde ha visat sig i vida när bilia felsökte. Min visar att backsensor 4 är fel i vida. Antingen är det en sensor eller själva boxen till backsensorerna. Men vida borde säga vad som är fel
Användarvisningsbild
av wissel
Säkring ????
Knappen ??
Om boxen får ström så skall den ge felkod om det strular ?!
Användarvisningsbild
av Chilly
Säkring kollad.
Inga felkoder vid felsökning.
Knappen har jag inte kollat än.
Finns det nått bra sätt att kontrollera funktionen i knappen t.ex med Multimeter?
av Saibot
Min v70 -06 hittade jag inga felkoder via OBD först när den visade "parkassist service erfordras". När man la i backen så pep den bara konstant, på senare tid så är det tyst och felmeddelandet syns bara. Efter en kontroll på en verkstad med riktiga grejer så visade det sig att 3 av 4 sensorer va paj, 600kr st.... (S)

Förra ägaren hade lämnat in den pga samma fel enligt verkstan den var servad på senast i hans regi. Felet kom efter att provkört bilen i 20 min. Det är ju bra om klappträt erkänner felet när man köper bilen ist för att säga "jag vet inte". Jag prutar inte 10 papp för att en baksensor inte funkar liksom, speciellt inte när man åkt 20 mil för att köpa bilen. :roll:
Användarvisningsbild
av Chilly
Det kommer inte upp något meddelande om park assist service heller. Jag funderar på om nån tidigare ägare kopplat bort den.
Går det att göra?
Vart skall man leta isåfall eller är det nått man kan ha gjort med vida?
Användarvisningsbild
av Chilly
Nu har jag bytt knappen i kupén men fortfarande samma sak.
Har nån varit med om att PAM'en varit trasig utan att felkoder har sats?

//Calle
Användarvisningsbild
av wissel
Chilly skrev:Nu har jag bytt knappen i kupén men fortfarande samma sak.
Har nån varit med om att PAM'en varit trasig utan att felkoder har sats?

//Calle
Vad har du för felkodsläsare ?
Användarvisningsbild
av Chilly
Bilen var inne på lite andra garanti ärenden hos bilia här i stan så jag bad dom kolla upp eventuella felkoder i PAM'en när dom redan hade datorn uppkopplad mot bilen. Jag utgår från att dom använder sig av VIDA/DICE men den visade iallafall inga felkoder. En mek hade nått svagt minne om att han haft en V70 med liknande fel för nått år sedan och då var det knappen som var sönder.
Men inte i mitt fall :(

//Calle
Användarvisningsbild
av Chilly
Nu har den varit inne hos Volvo igen, specifikt för felsökning av parkerings assistansen. Tidigare var det i samband med lite garanti arbeten från säljaren. Nu fick dom fram att programvaran för parkerings assistansen blivit avinstallerad. Troligen av tidigare ägare som inte ville betala för att reparera systemet. Jag bad dom att installera programvaran.
Iallafall så får jag nu park assist serv erfordras. Meken hann inte med att ta reda på exakt vad som felade.
Givarna har jag förstått är vanligast som går sönder finns det nått enkelt sätt att kolla dom med te.x en multimeter.
Eller finns det nån som har tillgång till felsöknings utrustning i närheten av Eskilstuna.

//Calle
SRS felkoder, vilken sensor?

Hej, läste ut felkoder ur kollegans V60 -201[…]

Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Vid närmare eftertanke var det nog på e[…]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gö[…]

Carplay Trådlös adapter

Hej! Vi var och hämtade våran V60 idag[…]