Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ballexolof
Tja! Har en volvo v70 2008 model, den "nya".

Blev arbetslös här kring jul så har inte haft råd att ta in den på service när lampan började lysa.
Men så fort meddelandet i displayen ändrade sig till att service tiden gått ut, så började sakta men säkert elektroniken att krångla.

Första som hände va att alla lampor började lysa i displayen, allt ifrån abs till dts eller vad det heter. Nån vecka efter så börja blinkers att krångla, så att den ibland inte blinkar.. Men efter typ halvtimme till en timmes körning så funkar allt plättfritt!
Nån vecka till gick.. Å då när man startar bilen så går inte värmen på, på förar sidan.. Blåser kallt.. Men på passagerar sidan så funkar det normalt.
Men även det ger sig efter ett tags körning.

Sen så började knapp belysningen.. Att blinka, och det kom upp i displayen om service av släp anordning och utav airbag osv. Men sen så blev det riktigt lustigt.. När man stängde av bilen å tryckte ut nyckeln så fortsatte det lysa i mitt konsollen, och fläkten gick för fullt.. Så fick starta å stänga av bilen några gånger innan fläkten stängde av sig.

Till min fråga : är det här sånt programmerat skit eller? Har aldrig varit krångel med elektroniken på bilen.. Det började när service tiden gått över..
av LarsaG
hej.

Tror inte att det är något som någon har programmerat. Jag hämtade ut en bil som hade stått på lager. fick service meddelande efter ett halv år. pratade med verkstan, dom tyckte att det var onödigt att komma in och nollställa meddelandet. Körde med det i ett halvår utan några konstigheter.

/Lars
Användarvisningsbild
av Anders E
Jag har oxå en -08 som jag kört till det stod "Servicetid överskriden" men det händer inget för det.

Det låter som om ditt batteri i bilen behöver bytas.
av ballexolof
Anders E skrev:Jag har oxå en -08 som jag kört till det stod "Servicetid överskriden" men det händer inget för det.

Isåfall borde jag väl haft problem med dessa grejerna iallafall någon dag innan det va överskridet? Men det fanns inge sånna problem..
Är ju inga start problem eller nåt, som det borde va när der är kallt ifall batteriet är slut.

Det är ju lustigt att elektroniken börjar krångla just första dagen som det står att det är överskridet.. Först bara typ små grejer.. Å sen mot det allvarligare ju längre tid som går.. Som typ att när jag stängde av bilen å tog ur nyckeln.. Så fortsatte kuppefläkten att blåsa pluss belysningen till knapparna i mitt konsollen.

Pga att det blev så efter service tiden var över, så känns det ju som att det är programmerat att krångla.. För att tvinga folk till service.. Typ..
Man kan ju inte trycka ut nyckeln ifall tändningen är på.. Så det ska ju i princip inte finnas el fram till kuppefläkten när man tagit ur nyckeln..
Användarvisningsbild
av börne
ballexolof skrev:så känns det ju som att det är programmerat att krångla.. För att tvinga folk till service.. Typ..
Tänk efter lite själv... tror du verkligen att det skulle vara så!

Att saker går sönder precis när man gjort nåt annat är ju inget nytt, men det som händer med skallen är ju att man börjar fundera hit & dit varför det hände just då.

Beklagar att du blivit av med jobbet & att bilen jävlas just då. Murpys lag är ett helvete att drabbas av :wink:
Användarvisningsbild
av Anders E
ballexolof skrev:
Anders E skrev:Jag har oxå en -08 som jag kört till det stod "Servicetid överskriden" men det händer inget för det.

Isåfall borde jag väl haft problem med dessa grejerna iallafall någon dag innan det va överskridet? Men det fanns inge sånna problem..
Är ju inga start problem eller nåt, som det borde va när der är kallt ifall batteriet är slut.

Det är ju lustigt att elektroniken börjar krångla just första dagen som det står att det är överskridet.. Först bara typ små grejer.. Å sen mot det allvarligare ju längre tid som går.. Som typ att när jag stängde av bilen å tog ur nyckeln.. Så fortsatte kuppefläkten att blåsa pluss belysningen till knapparna i mitt konsollen.

Pga att det blev så efter service tiden var över, så känns det ju som att det är programmerat att krångla.. För att tvinga folk till service.. Typ..
Man kan ju inte trycka ut nyckeln ifall tändningen är på.. Så det ska ju i princip inte finnas el fram till kuppefläkten när man tagit ur nyckeln..

Det finns lite trådar här på forumet ang vad ett defekt batteri kan ställa till med.
Är batteriet aldrig bytt på en -08 så är det inga bortkastade pengar att byta det.
av valln
Ett enkelt sätt att spänningsprova batteriet med manuell låda är att lägga i växel 1 eller 2 och vrida på startmotorn. Problemet är att batteriproblem kan vara riktigt lurigt. Bilen kan vid ett tillfälle klicka och vara helt död för att vid nästa tillfälle starta utan problem.
av Cox
valln skrev:Ett enkelt sätt att spänningsprova batteriet med manuell låda är att lägga i växel 1 eller 2 och vrida på startmotorn. Problemet är att batteriproblem kan vara riktigt lurigt. Bilen kan vid ett tillfälle klicka och vara helt död för att vid nästa tillfälle starta utan problem.
Fungerar inte på en MY08, du måste trampa ner kopplingen för att startmotorn skall dra runt.
av ballexolof
Ah! Har bokat servicen nu! Ska in på tisdag för service så får de försöka lösa problemet :)
Tack för alla svar :) är bra ni finns ändå! Jag är skit dålig på dessa nyare bilar! :p är väl för mycket elektronik å data skit för mig haha :p

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]