Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zews100
Halloj!
Var in på min lokala volvo handlare för att byta hjullager som efter en mindre lyckad vistelse på en däckfirma som lyckades slå sönder lagrena fram efter de haft ihjäl lås bultarna. Efter en viss diskussion vilken sida som var värst (fanns bara ett lager hemma) så hissade vi upp bilen på tvåpelaren slog ur antispinn och började köra hjulen. Och då märkte vi att förutom lagren så var det ett fruktansvärt lager oljud som kom ifrån Haldexkopplingen...Lät som om hela skiten höll på att skära ihop. Saken hör till den att varken jag eller meken (har vart mek själv tidigare i 10 år) hör oljudet inifrån bilen när man kör på väg. Vi diskuterade ifall ljudet kunde transportera sig ifrån framhjulslagren genom lådan o sen ut i kardan men jag e tveksam så här i efterhand. Böt iaf ett lager och då blev det tyst på ena sidan. Grabbarna på verkstan sa de hade vart med om en xc70 av nyare modell som hade haft oljud i haldexen och den hade tydligen varit tom på olja..Vi i familjen köpte bilen i höstas och måste säga att jag är lite besviken på den fast när allt fungerar så åker man som en gud på vintervägar. Ska tillägga att vi gjorde en total uppgradering på samtliga styrdon bara för att och ingen skillnad. Är det nån annan som har vart med om eller hört ungefär samma sak med kränglande haldexkopplingar? bilen har gått 17000 mil givetvis med full stämplad bok. Ska också tillägga att de gjort samma sak att köra hjulen i luften på andra xc:s och ingen har låtit som våran bil
Användarvisningsbild
av gooose
inte för att jag vill vara elak på något sätt men OM man lyssnar med ett stetoskop så skulle jag gissa att ljudet kommer mellan haldex/slutväxeln/bakaxeln närmare den bakre delen då är det troligen
ditt pinjong lager som låter
mao byte av slutväxel/bakaxelklump
om man söker på tex bildelsbasen så finns det förhållande vis gott om haldex men nästan inga bak/slut växlar

Så baserat på detta behöver man inte vara raket forskare för att räkna ut att haldex enheten är inte lika frekvent dålig som slut/bakväxeln
och troligen är ditt ligger bekymmer den bakre delen

Men jag hoppas att jag har fel Då haldex är billigare att byta i både delar och arbete

//Gooose
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Grannen har bytt slutspel/bakaxelklump efter 16.000 mil. Det fanns inte en droppe olja i den så det var ju inte konstigt att den var slut och lät illa
Låter som ett vanligt problem.
av Psyko
Håller med Goose. Troligtvis är det bakaxelklumpen som låter. Har aldrig varit med om problem/oljud från Haldexen men vet att det bytts flera bakaxlar för oljud.
av zews100
Vi lyssnade med stetoskop runt bakaxeln men det är som du säger att det kan vara bakaxeln.ljudet kan ju naturligtvis vandra igenom haldexen.är det nån intervall att byta olja i bakaxeln på xc:n också lika haldexen? Tänker även på fördelningslådan ? Vad är det för olja i axlarna?
Användarvisningsbild
av gooose
när man lyssnar med stetoskop så brukar jag börja vid haldex och gå bakåt och kan då höra om ljudet ökar/minskar när det ökar för att låta som mest ca 12-15 cm från haldex skarven så är det pinjong lagret som gett upp

//GOOOSE
av polarnallen
Volvo hävdar att det inte behöver bytas olja i haldex ??:-/ Likaså i växellådan...helt jädra galet...hävdar att där det finns oljor där ska det kontrolleras :evil:
Vi bytte olja i vår växellåda vid 10 000 mil & det var inte hallonsaft precis....med andra ord så skulle det definitivt vara intervaller på oljebyte både i låda & haldex.Då hade vi även ett haveri på lådan och fick byta ventilpaket (25000 kr) men vi hade maskinförsäkring kvar då ,men inte nu längre
De flesta andra bilmärken gör ju detta.....
Vi har också oljud nu från vår diff/haldex och den har gått 12700 mil och tycker det är skrämmande dålig skit....
av zews100
Är inte heller speciellt impad just nu, det har vart mycket små tjafs som är störande sen vi köpte den i höstas.remmar,hjullager,bakfjäder som gick av, stötdämpare fram som frös ihop vid kallgrader, parkeringsensorer , termostat mm. Saknar gamla -02:an ibland faktiskt,den gick förbannat bra. Nån som vet oljesorter i Volvons axlar dvs allt som finns,?
av mattish
polarnallen skrev:Volvo hävdar att det inte behöver bytas olja i haldex ??:-/ Likaså i växellådan...helt jädra galet...hävdar att där det finns oljor där ska det kontrolleras :evil:
Vi bytte olja i vår växellåda vid 10 000 mil & det var inte hallonsaft precis....med andra ord så skulle det definitivt vara intervaller på oljebyte både i låda & haldex.Då hade vi även ett haveri på lådan och fick byta ventilpaket (25000 kr) men vi hade maskinförsäkring kvar då ,men inte nu längre
De flesta andra bilmärken gör ju detta.....
Vi har också oljud nu från vår diff/haldex och den har gått 12700 mil och tycker det är skrämmande dålig skit....
Inte byta i haldexen ?? På VW görs det varje 6000mila service.

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]

Prova och ställ i bilen i ett varmgarage s&ar[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-l[…]

Polestar optimering v60 b4 diesel

Någon som har gjort en optimering och vill[…]