Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Mwi skrev: Första landsvägskörningen efter Polestar optimeringen, 40 mil och förbrukningen sjönk ca 0,1l/mil :D sen kom jag på att det var säsongens första E75 tank :oops: Så det verkar inte påverka förbrukningen, min förbrukning pendlar mellan 0,9-2,5l/mil på E85/E75.
Haha! ;)
Sålänge det inte går åt andra hållet får man ju vara nöjd ändå. Mer kräm = samma förbrukning, jatack.
Vissa optimerare (generellt sett, inte specifikt för 2.5FT) påstår att förbrukningen blir lägre men även att prestandan blir bättre så jag tänkte om vi kunde vänta oss något liknande här. :)
av Mwi
Lite småkörningar enbart i stan vintertid, och man försöker komma iväg när det blir grönt vid stoppljusen så man inte hindrar bilen bakom :D Det kan lätt bli 2,5 L/ mil.
Användarvisningsbild
av grillchips
Baserat på min V50's trippmätare så kommer jag strax över 35 mil på en full tank etanol, dvs 55l. Nu har jag aldrig kört den helt tom (peppar peppar) men en bra bit förbi att soppalampan tänts. Detta med 19" sommar men kan inte påstå att det är speciellt mycket längre med 15" vinter.
Om jag enbart skulle köra i stan så (Sthlm) vågar jag inte ens tänka på vad för siffror som skulle visas. :D
Mwi skrev:Lite småkörningar enbart i stan vintertid, och man försöker komma iväg när det blir grönt vid stoppljusen så man inte hindrar bilen bakom :D Det kan lätt bli 2,5 L/ mil.
Så länge man kör med etanol i tanken så är det ju miljövänligt. :wink:
av jpennerb
grillchips skrev:Ingen som kör med någon motoroptimering här och kan nämna förbrukningen?
Om du kollar vad jag kör så skrev jag nyligen så här:
Just nu visar färddatorn 18,4L/100km. Bara korta sträckor(ca 3-5min), bara stadskörning och en del kallstarter men kör även så ofta det går med motor/kupévärmare. Har ingen aning om hur förbrukningen är med samma körmönster med bensin, som jag aldrig har kört bilen på. Etanolen kostade idag 9:30kr/l vilket gör ekonomin inte helt galen och tankar för ca 1200kr/mån.

Jag kör alltså med autotechs APC som hos en annan V70 2.5FT nästan gav 300hk i motorn. Så min förbrukning jämfört vad bilen har för prestanda går det den billigt! :wink: Den drar mer nu än med original men det har sina förklaringar, lätt hänt att man utnyttjar effekten speciellt på 2-1 vägar. Då känns alla D5or fruktansvärt långsamma! :lol:
Användarvisningsbild
av grillchips
jpennerb skrev: Om du kollar vad jag kör så skrev jag nyligen så här:

Jag kör alltså med autotechs APC som hos en annan V70 2.5FT nästan gav 300hk i motorn. Så min förbrukning jämfört vad bilen har för prestanda går det den billigt! :wink: Den drar mer nu än med original men det har sina förklaringar, lätt hänt att man utnyttjar effekten speciellt på 2-1 vägar. Då känns alla D5or fruktansvärt långsamma! :lol:
Just ja, jag har ju faktiskt läst hela tråden, men var väl lite väl snabb emellanåt. ;)
Autotech är det som är mest intressant förstås. Verkar ge mest kräm för pengarna och allt jag hört om Autotech genom åren har varit positivt så det är något jag ser fram emot! Men hur tusan nådde du upp till nästan 300hk?! Den ska väl "bara" ge uppåt 270 eller har du klättrat vidare i stegen?
Och självklart är det som du säger, med tanke på effekten den har/får och ens körmönster så får man nog vara nöjd över siffrorna. :D

Åh, nu börjar den eviga väntan... :(
av jpennerb
270hk gäller för BF98 och 300hk med e85. Så etanolen ger inte bara bra för miljön utan också för motorn som blir lite gladare! :D

Sen har man en vrid på 470Nm som är bra att ha också! :wink:
Användarvisningsbild
av grillchips
Oj! Jag trodde i ärlighetens namn att den gav 270hk på etanolen. :oops: Och 340nm kontra 470nm lär ju vara en viss skillnad även det!
Då blev det ju genast ÄNNU mer intressant! :D
Användarvisningsbild
av grillchips
Ser verkligen inte ut att vara några problem med omkörningar där nej. ;)
Återstår att se hur den beter sig med en manuell låda!

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]