Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#828612
Fick tips om och tänkte det kunde va kul/intressant med en tråd som tar upp besparingar som Volvo gör på bilarna under samma modellcykel. Alltså inte vad som finns och inte finns att köpa till, eller att paketinnehåll förändras, utan sånt som Volvo helst inte vill man skall märka. Ett par exempel nedan.

S/V40: Modellen fanns från 96-04 men under de sista åren försvann de individuella knapparna för läslamporna i framsätet. I bagaget på S40 försvann även luckorna man använder vid glödlampsbyte för bakljusen, man får då vika ut hela inredningen istället.

V70N: Under de sista åren snålade man in på hel och halvskinnsinredningen och ersatte förvarningsfacket på framstolarnas framkant med vinyl istället för riktigt skinn.

Finns det fler exempel?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#828886
Automatisk växelspaksdamask i plast, ljudet har blivit sämre i bland annat premium sound, sen vet jag en hel drös med bland annat klädslar och panelinlägg som utgått och inredningsval i bilarna.
Användarvisningsbild
av bem
#828901
Rostskyddet på V70 II (2008 ->).

Jag läste i Vi bilägares senaste nr (nr 1 2014) om rostkydd på V70 - en av Sveriges populäraste bilar. Det gällde deras s k långtidsflotta (7 bilar) där de kört sammanlagt ca 60000 mil, där en V70 II (Flexifuel) ingår uttagen januari 2008 som nu rullar in på 7:e året och inspekterats ur rostskyddssynpunkt efter gånga 16000 mil. Det var inte så munter läsning. Jag blev förvånad att förra generationen V70N (2000-2008) i artikeln sägs ha bättre rostkydd än nya generationen (efter 2008). Det nämns att Volvo sen ett antal år tillbaka snålat in på invändig målning med grundlack. Vi bilägares rostskyddsexpert säger sig vara aningens besviken efter rostskyddstestet av Volvon. Inne i hålrum och balkar har det börjat krypa ordentligt när man kikar med en specialkamera (fiberoptik). Det var bättre galvat och målat förr säger rostskyddsexperten om Volvon. Angrepp på motorvagga, hjulupphägningen och infästningen till axlar, det var sällan man såg sådana angrepp så tidigt på gamla V70 konstaterar de. VIB skall behålla V70:n i ett år till och sen demontera innerskärmarna vid slutgranskning nästa vinter står det. De gissar att här kommer de få se rost, inte i skärmkanter men väl i karossens skarvar.

Lite besviken när man läser detta, man vill ju gärna tro att Volvo förbättrar istället för försämrar (genom att snåla in) rostskyddet, men så verkar det vara.
Hade en V70N 2001:a förut som jag hade från ny till till för 2 mån sen som jag körde 40700 mil med som pendlarbil i ur och skur och den såg väldigt fin ut undertill, enda rosten var bakskärmarna i bakkanten precis i övergången till stötfångaren. Underredet var mycket fint vad man kunde se med blotta ögat.
Jag har nu en ny V70 D3 2014 och jag har hissat upp den i en gör det själv hall och jag är väl sisådär imponerad av rostskyddsmassan de sprutat på undertill. En hel del öppna skarvar http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... d&start=45
Tror faktiskt den skulle må bra av en underredsbehandling. Jag har tänkt behålla min nya V70 i ca 10 år så kanske det är värt att kosta på en behandling, vi får se.

/Bo
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#828904
Det verkar som en rejäl rostskyddsbehandling är dyr för tillverkaren sett till övriga kostnader när dom tillverkar bilen, jag skulle gärna se som ett tillval för t.ex 10.000kr så får man ett extremt bra rostskydd så den exempelvis inte rostar alls på 15-20 år. :)
Användarvisningsbild
av bem
#828914
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig betala några tusenlappar extra för en grundlig rostskyddsbehandling redan från fabrik, det vore bra för oss som tänker behålla bilen att tag. Att tjänstebilsåkare som bara har bilen i 3 år inte är intresserade kan man förstå men vi andra kanske vore. Nåja, det finns ju 3:e parts rostskyddsbehandlare som kunde ta sig an bilen efter man köpt den men vem vet hur bra det gör det hela? Tillverkaren borde ju veta bäst hur bilen bäst skall rostskyddsbehandlas?

/Bo
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#830066
Haldex Gen 5 my 13 - riktigt nedköp.

Defrostermunstycket till vindrutan, det kom ju tillbaka på my12 pga helt värdelös renhållning av vindrutan.

Stålmunstycket i vindrutespolaren, kom dock tillbaka pga proteststorm.

Rostskydd verkar ju bli allt sämre.
av Droopy
#830082
bem skrev:Rostskyddet på V70 II (2008 ->).

Jag läste i Vi bilägares senaste nr (nr 1 2014) om rostkydd på V70 - en av Sveriges populäraste bilar. Det gällde deras s k långtidsflotta (7 bilar) där de kört sammanlagt ca 60000 mil, där en V70 II (Flexifuel) ingår uttagen januari 2008 som nu rullar in på 7:e året och inspekterats ur rostskyddssynpunkt efter gånga 16000 mil. Det var inte så munter läsning. Jag blev förvånad att förra generationen V70N (2000-2008) i artikeln sägs ha bättre rostkydd än nya generationen (efter 2008). Det nämns att Volvo sen ett antal år tillbaka snålat in på invändig målning med grundlack. Vi bilägares rostskyddsexpert säger sig vara aningens besviken efter rostskyddstestet av Volvon. Inne i hålrum och balkar har det börjat krypa ordentligt när man kikar med en specialkamera (fiberoptik). Det var bättre galvat och målat förr säger rostskyddsexperten om Volvon. Angrepp på motorvagga, hjulupphägningen och infästningen till axlar, det var sällan man såg sådana angrepp så tidigt på gamla V70 konstaterar de. VIB skall behålla V70:n i ett år till och sen demontera innerskärmarna vid slutgranskning nästa vinter står det. De gissar att här kommer de få se rost, inte i skärmkanter men väl i karossens skarvar.

Lite besviken när man läser detta, man vill ju gärna tro att Volvo förbättrar istället för försämrar (genom att snåla in) rostskyddet, men så verkar det vara.
Hade en V70N 2001:a förut som jag hade från ny till till för 2 mån sen som jag körde 40700 mil med som pendlarbil i ur och skur och den såg väldigt fin ut undertill, enda rosten var bakskärmarna i bakkanten precis i övergången till stötfångaren. Underredet var mycket fint vad man kunde se med blotta ögat.
Jag har nu en ny V70 D3 2014 och jag har hissat upp den i en gör det själv hall och jag är väl sisådär imponerad av rostskyddsmassan de sprutat på undertill. En hel del öppna skarvar http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... d&start=45
Tror faktiskt den skulle må bra av en underredsbehandling. Jag har tänkt behålla min nya V70 i ca 10 år så kanske det är värt att kosta på en behandling, vi får se.

/Bo
Det lär hålla för genomrostning iaf i de 12år garantin gäller så då fins det kanske ingen anledning för Volvo att vräka på rostskydd, en modern bil käns ju rätt så förbrukad efter 12år. För biltillverkarna går det ju hela tiden ut på att kapa lite här och lite där och nya material osv osv för att tjäna lite mer pengar, företagen måste ju växa/öka sin vinst.

Det är ju bara se på plåten, den kan ju inte bli tunnare tycker man och mer och mer blir ersatt av plast skärmar, huv, bagageluckor osv osv.
Användarvisningsbild
av GT-mannen
#830144
MartinS skrev:S/V40: Modellen fanns från 96-04 men under de sista åren försvann de individuella knapparna för läslamporna i framsätet.
Jag är nästan helt hundra på att jag har dessa knappar och min bil är en relativt sen -04 (tillverkad i mars och uttagen i april).

/Håkan
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]