Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikb89
Vojje, för att förtydliga med fladdrande varvmätare så är det när bilen håller på och gå igång, det är som att att den går igång halvt och varvmätaren fladdar lite, kanske max till 2000 och sen ned, släpper jag på nyckeln i detta läge så dör den helt. Så jag måste dra på startmotorn tills den verkligen går igång helt, känns som att den "bluddrar" innan den går helt igång. Tändstiften är bytta för ca 200mil sen och jag har inga felkoder eller prestanda problem när den väl går.
Användarvisningsbild
av erikb89
Update:

När bilen skall startas inom 15min så går den nästan igång, dvs motorn försöker lite halvryckigt hoppa igång när jag håller nyckeln på läge III, men sen så stängs den av under denna processen och alla lampor på panelerna börjar lysa (typiskt motorstopp), startmotorn går fortfarande vid detta tillfälle då jag fortfarande inte har släppt nyckeln, och sen på andra startförsöket så går den igång utan problem.
Vad är detta för något? Känns fortfarande som bränsletillförsel problem, någon som vet??
Användarvisningsbild
av erikb89
Så här beter sig min bil

Inte min bil i videon, men exakt samma scenario. Skillnanden är att efter 8 sekunder in i denna video så startar min bil lite halvt dör och man får dra på startmotorn igen sen hoppar den igång.

Funderar på att byta ut kamaxel/vevaxel sensorn, känns det som en bra väg att gå?
Användarvisningsbild
av Vojje
har du övervägt att det kan var startmotorn som skapar problemet eller möjligtvis bristfällig jordning av startmotorn?
av ThomasB2
Hej!

Hade tidigare en en S80 170 hkr-00. Dålig gång och även svår att starta.
Lambdasonden som sitter strax nedanför grenröret hade släppt i sitt fäste.
Detta gav inga felkoder. Man kunde höra ett lite vasst ljud vid gaspådrag. Dock krävdes det flera verkstadsbesök att övertyga om att det överhuvudtaget fanns något fel.
Lambdasonden är en sk masspektrometer. Den mäter extremt låga nivåer av syre. Vid minsta spricka eller tjuvluft ger den fel signal för motorstyrningen. Som sagt inte ens med lambdasonden i princip hängandes löst gav det någon felkod.
Kolla på detta vettja!
MVH///Thomas
Användarvisningsbild
av erikb89
Hej Thomas!
Tack för ditt svar, jag ska verkligen kika på lambasonden med. Idag provade jag att starta bilen efter 3min då den varit avstängd och då hoppade den igång utan problem.

Så lambasond och startmotor får det bli! :)
Tacksam för mer tips!
Användarvisningsbild
av erikb89
Intressant, igår hade jag varmkört bilen och parkerat den och gått in i en butik, var borta runt 30min och sen när jag skulle starta bilen så hoppa den igång utan problem. Känns väldigt intressant, har jag problem med en "sur" motor kanske?

Nej, men att ha två bilar bara för att […]

Volvo xc70 2011

Ja, jag hade börjat med att ladda. Batterier […]

Svärdottern har min gamla bil, en V50 T5-08, […]

Bodykit Volvo 440

Hi there, I am interested in this Bodykit, if it'[…]