Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Hej

Vad är detta exakt för en slangklämma? Måste jag ha ett specialverktyg för att klämma ihop den? Hur klämmer man ihop den?
Har googlat tills ögonen blöder men hittar inget. Det verkar inte vara Clic eller Clic R.
Behöver byta bränsleslangen till dieselvärmaren och dessa klämmorna säljer bla Bilia för detta.

Tips? :)

Bild

Kan man använda en verktång eller liknande? Känns som att man skall pressa ihop det som sticker ut? :)
av Tobzter
Tips.Bytt ut till en vanlig slangklämma ; )
av timebandit
Hittar inga tillräckligt små
av timebandit
8mm är för stort tyvärr :-(
Är på classe å kollar. Får prova med 8mm igen då. Kanske kan klämma nått imellan
Allvarligt? Är inte innermåttet på din ring runt 20? Ser ut som den slangklämman du visar är runt 10 oklämd.

Oavsett, åk till Mekonomen eller någon så har de med säkerhet klämmor som passar.
MartinS skrev:Allvarligt? Är inte innermåttet på din ring runt 20? Ser ut som den slangklämman du visar är runt 10 oklämd.

Oavsett, åk till Mekonomen eller någon så har de med säkerhet klämmor som passar.
Ja, allvarligt. Oklämd så skall den på bilden vara 7,8 eller nått sådant. Har jag tur nu så lyckas jag få på den gamla slangen igen utan att den går sönder mer... :)
Har den nya slangen i bilen, den har faktiskt ett typ värmeskydd på sig också och då blir den lite tjockare så kanske dessa 8-10mm passar nu.

Kan meddela att 8-10mm är alldeles för stor! Inte en chans till att klämma lite ens. Kunde snurra runt den hur lätt som helst. Fick bli buntband igen :)
Du tror på permatången alltså? Vore kanske bra att införskaffa verktyget och vid nästa demontering byta ut slangen och klämman ordentligt.

Finns det verkligen inte mindre vanliga slangklämmor? Runt 6mm? :)
Användarvisningsbild
av Sierra94
Biltema säljer nu dessa små klämmor och även tången. 2 st klämmor i den mindre dimensionen du behöver kostade 5.90 kr och tången 79.90. Jag kör dock med vanlig hovtång än så länge.

Och hur vet jag nu detta? Var på biltema häromdagen och såg dem i hyllan så jag köpte ett par och böt på min värmare då jag använt vanliga miniklämmor till bränsleslangen innan.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ade-61802/

Äntligen kan man återställa till orginalutseende när man skruvar. Ser klumpigt ut med vanliga klammor tycker jag. Iaf när det setat såna här innan.
Senast redigerad av 1 Sierra94, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]