...

Moderator: Moderatorer

Har man jobbat och kört bil i mellanöstern och asien så tycker man det är himmelriket när man kör i Sverige, för vi kör internationellt sett mycket bra.

MEN....

1: Framförallt i rondeller, men även vanliga korsningar har folk inte vett att blinka och tala om vart de skall köra. Tyvärr innefattar detta även en hel del poliser och ambulanser.

2: Ambulanser som inte är under utryckning (blåljus) kör ofta 10-30 km/h över lagstadgat och tror de är kung på vägen.... lägger sig bara några meter bakom och gör ibland vansinnesomkörningar som riskerar andras liv. Trafikvett NOT

3: Tung trafik som åker i karavan :-(O) Borde förbjudas på 3 fils vajerräckesväg.
Stopplikten är irriterande. Bättre med väjningsplikt så hade jag ibland sluppit stanna helt i onödan. Hade alla praktiserat väjningsplikten så som den är tänkt så hade stopplikten aldrig behövts. Skillnaden mellan dem är att du måste stå still vid ett stoppmärke även om det är fri sikt och du utan att vara i vägen kan köra ut på vägen. Håll med om att det då känns helt onödigt att behöva stanna helt. Vid väjningsplikt behöver du inte stanna om du utan att hindra andra kan köra ut på vägen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Skrämmande, men inte förvånande. Det ger lättförtjänta "statistikpoäng" för polisen. Förslaget i slutet av "Norrlandsåkarens" debattartikel vore något för lagstiftarna att tänka på. Då behöver inte chaufförerna blåsa på vid minsta förändring av körschemat.
av hamre
mattish skrev:Att bli irriterad på tung trafik är lätt. Men när man läser följande så får man ibland lite förståelse för deras körning.. Skrämmande!
http://www.tidningenproffs.se/asikter/d ... gelverket/
Så underbart skrivet. Helt korrekt.

Har varit med flera gånger att jag haft gott om tid för att kunna hinna fram dit jag ska men sedan råkat ut för någon trafikstockning eller liknande och tiden bara runnit iväg.

Jag förstår självklart, som även skribenten gör, att kör och vilotiderna finns av en anledning men ibland undrar man hur dom tänkt.
Sitter man i en trafikstockning så kör man ju inte snabbt och blir inte lika utmattad som om man skulle ligga 90 hela tiden.
Användarvisningsbild
av sthlm
hamre skrev:
mattish skrev:Att bli irriterad på tung trafik är lätt. Men när man läser följande så får man ibland lite förståelse för deras körning.. Skrämmande!
http://www.tidningenproffs.se/asikter/d ... gelverket/
Så underbart skrivet. Helt korrekt.

Har varit med flera gånger att jag haft gott om tid för att kunna hinna fram dit jag ska men sedan råkat ut för någon trafikstockning eller liknande och tiden bara runnit iväg.

Jag förstår självklart, som även skribenten gör, att kör och vilotiderna finns av en anledning men ibland undrar man hur dom tänkt.
Sitter man i en trafikstockning så kör man ju inte snabbt och blir inte lika utmattad som om man skulle ligga 90 hela tiden.
Handlar bara om att sunt förnuft inte längre existerar.
av umekille
Sitter du i en trafikstockning och biter på naglarna o kollar klockan stup i ett
blir nog körsättet därefter då du får fri väg oavsett väder o vind.
av umekille
Irriteras över varför det saltas på de större vägarna nu när det har varit mellan 4-14 minus hela veckan.
Citat från trafikverket "Saltet är påtagligt mer populärt bland dem som inte kör så mycket. De anser sig behöva en halkfri väg för att kunna köra tryggt till sina resmål. Trafikverket måste ta hänsyn till alla trafikanter och särskilt till dem som inte har så stor vana och förmåga att anpassa sig till svåra vägförhållanden."
av rid54
Om man tror att samhället kan byggas bara på regler och att man kan "kortsluta" personlig kompetens och kunskaper genom att fastställa "rutiner" för olika händelser (som alltid ska gälla) så går det i diket ganska snart. Sunt förnuft...
  • 1
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 162
  • 553
Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg