Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freelander
#828735
Hjälp!
Vid körning till butiken idag stannade (frös) hastighetsmätaren samt varvtalsräknaren vid körning i 60 km/h. Pilarna stod helt still vid de värdena hela resan. Ingen förvaring på något sätt. (Det enda var att jag köpte en värmesits med cigguttagskabel igår... :-)
När jag sedan kom fram, stannade, och startade bilen igen så var hela instrumentpanelen helt svart. Hastighetsmätaren och varvräknaren rör sig inte och allt är helt svart. Vart börjar man felsöka?
Säkringar? Reläer? Annat?
Allt annat fungerar mig veterligen helt okay på bilen.
Tacksam för hjälp!

:-)
av Arne
#828745
Du har en -02:a och det är inte helt ovanligt att centralinstrumentet ger upp på dessa.
Det finns firmor som lagar dessa instrument för ca. 2000 - 2500 kr. De annonserar på Blocket så du kan nog hitta där om du söker. Ett nytt instrument går på 6-7000 kr + programmering 1000 kr. Hittade här en hemsidesadress, men det finns fler som lagar dessa.
http://www.innosund.com/repair
av Freelander
#828750
Arne skrev:Du har en -02:a och det är inte helt ovanligt att centralinstrumentet ger upp på dessa.
Det finns firmor som lagar dessa instrument för ca. 2000 - 2500 kr. De annonserar på Blocket så du kan nog hitta där om du söker. Ett nytt instrument går på 6-7000 kr + programmering 1000 kr. Hittade här en hemsidesadress, men det finns fler som lagar dessa.
http://www.innosund.com/repair
Å herre Gud! Låter ju inte helt billigt, speciellt med tanke på att jag ganska nyligen fixat ac för 10 000 kr och nu senast bytt halva framvagnen för nästan lika mycket.
Finns det inget man kan prova innan man byter eller lagar centralinstrumentet? Var finner man detta centralinstrument, rent fysiskt?
av Freelander
#828754
Om man nu lämnar in detta centralinstrument - måste man sedan in till Volvo för att "koda om" bilen sedan, eller är det bara att återmontera?
av svda
#828789
Du kan ev. behöva radera felkoder, vilket kanske någon här på forumet kan hjälpa dig med för en billig peng.
http://www.obdtuning.se/reparationer/volvo/v70-6663009

Att ta ur instrumentet är enkelt.

Jag skulle börja med att koppla bort minus på batteriet.

Tror OBD tuning lagt upp en film på svenska också. Finns även filmer på hur man reparerar DIM (Driver information Module) men det avråder jag ifrån om man inte är erfaren att arbeta med elektronik och har tillgång till rätt verktyg.

Här är OBDs film http://www.obdtuning.se/guide-6788905
av Freelander
#828996
Arne skrev:Du behöver inte koda om ditt gamla instrument efter reparationen.
Tack för det!

:-)
av Freelander
#828998
Om man nu kan konstatera att det är just centralinstrumentet som lagt av - kan man tolka det som att det är bättre att skicka iväg det för lagning (2500 kr) än att köpa ett beg från Laga eller Bildelsbasen med rätt "nummer"?
Jag menar, köper man ett beg så kan ju den lägga av när som helst.
Användarvisningsbild
av Clodwig
#829863
Hej. Jag har också en 02:a och råkade ut för samma sak. Jag skickade mitt instrument till OBD tuning i Karlstad, de fixade det och skickade tillbaka det med vändande post. Om jag inte minns fel lämnar de även ett års garanti på reparationen. När du har fått tillbaks instrumentet måste du till en bilverkstad för att radera felkoder. Min mekare tog 200 spänn för det, han fick gå in i tre olika protokoll och det är tydligen viktigt att det sker i rätt ordning. Finns info på det här: http://www.obdtuning.se/reparationer/volvo/v70-6663009

Kan du flytta över motorn så kan du mod[…]

Tack för svar, ska testa! Har ingen knapp att[…]

Bra koppling 300hk

Finns ju bilar som gått >50k utan ras, oc[…]

Volvo 740 AC?

Hej, undrar om detta betyder att min 740 har AC? […]