Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Det går att köra D2:an väldigt snålt... om man kör i lägre hastigheter och landsväg. Där är den nog ett par snäpp snålare och i stadstrafik verkar den också vara snålare än de bilar som har större motorer. På motorväg däremot verkar det inte skilja så mycket.. där kanske den inte "orkar med" och får ligga på ogynsamma varv?
Användarvisningsbild
av Doffen
Helt naturlig at en bil med liten motor må jobbe mer når luftmotstanden blir for stor.

Om du sammenligner V40 D2 mot D3, så vil en D2 dra billigt opp til f.eks 80-90 km/t, men over det så vil den jobbe mye for å overvinne luftmotstanden.
En D3 derimot vil gå billigere på hastigheter over 80-90 da den har mer krefter å jobbe med og dermed jobbe lettere for å overvinne luftmotstanden.
Derimot under 80-90 vil den gå dyrere.
Användarvisningsbild
av SvenB
mobe skrev:.. så enda fördelen jag ser med D2 motorn är att bilen blir billigare att köpa.
Under förutsättning att den större motorn du jämför är skattebefriad. :D Men det är helt riktigt att D2:an inte är speciellt mycket snålare än de större syskonen i höga farter. :(
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag funderar lite på att kanske köpa en v40 D2. Någon som vågar sig på att gissa vad förbrukningen skulle landa på vid mitt pendlande? 6mil i varje riktning, först 1.5mil i 80-90, sedan 3,5mil i 130 för att avsluta med en mil i 100.
Någon med erfarenhet som kan ge en vettig gissning?

/Martin
Användarvisningsbild
av joel80
Dina 3.5 mil i 130km/h ökar på förbrukningen med säkert 5-6dl (för hela resan) jämfört om du håller 110. Tidsförlusten blir 3min och några sekunder. Med min V70 D3 skulle jag kunna göra en sån resa med en förbrukning på färddatorn på 4.5l/100km utan större problem. Det är drygt 5.0 vid pump. Måste gå att få ner det med en V40. Kör jag de 3.5 milen i 130km/h hamnar jag troligen runt 5.2l/100km på totala resan. Just de milen drar mellan 0.6-0.7l/mil beroende på omständigheterna. (Regn, snö, vind)
Användarvisningsbild
av Snowie
Kan ju säga som ref min D4a drar ca 5.2 enligt mätaren. över 1000mil..
Tror inte det är specielt mycket skillnad mellan D2 samt D3..
Skulle nog snrare påstå att någon som är van vid en T6a bör gå på en D3a då du säkert kör snålare med den.
Vore interesant att se vad en D4 VEA i v40 skulle dra.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Man blir bortskämt när man kör med lite större motorer som T5 etc. Kanske är bra att börja om på D2 då men man får se till att inte bli förbannad på drivlinan då. Körde en XC60 D5 AWD Automat och den kändes slöööö. XC60/XC70 behöver T6 om man vill det ska hända något men tyvärr så har ju dom betydligt högre driftskostnad. :???:
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag hade hoppats på under 0,5, men det kanske blir svårt med oförändrad körstil? Som referens går min 10 år gamla s40 bensinare med 165hk på runt 0,76 under samma förutsättningar, och har så gjort de senaste 13k milen.

V60 DrivE my12 som jag har som hyrbil ibland brukar köra den här pendlingen på 0,57-0,59. Detta enligt färddatorn.

Xc60'n på 1,05
Användarvisningsbild
av Ted68
Ja, det ska bli spännande att se vad min nya V40 D2 med automat förbrukar. Jag ligger på 0.6 med V50 D2 manuell.

Är det över 0.6, så blir jag besviken.

Edit.
Fick mail nu. Din nya Volvo som du just har beställt, är nu inplanerad och ska börja byggas i Volvofabriken.

Så steg två nu :D
Användarvisningsbild
av Ted68
Kollade förbrukningen idag efter tankningen.
Kört 56.2 mil och fick i 31.7 liter diesel.
Så det är en förbrukning på 0.56 per mil. Kört mest korta sträckor, har 1.5 mil till jobbet på 70/90 väg.
Har använt dieselvärmaren två gånger om dagen, typ 10-15 minuter innan start. Det har ju inte vart nån kyla, några plusgrader hela tiden.

Fast färddatorn visar 0.42 per mil, det är inte i närheten av verkligheten.
Bilen har snart rullat 59 mil, det kanske blir bättre nästa gång
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 29

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]