Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

BjarneJ skrev:Om du har en Returbilen i närheten kan du åka och plocka ur den själv. Alternativt kan du söka på www bildelsbasen.se där du slipper göra jobbat och dessutom får den hemskickat, men Returbilen är billigare..
De flesta 20 år gamla rutor är ganska slitna. Âr bilern i ok skick hade jag inte tvekat att köpa en ny ruta istället för att spara ca 1000 kr. Tre st (!) finns på bildelsbasen (om nu inte rutan är identisk till v70?). Två av dem har suttit på bilar som gått 36 och 42 tusen mil.... Den tredje är från en- 92 = tunnare glas.
av *pettson*
BjarneJ skrev:Att byta vindrutan är ingen större sak då den är limmat.
Att demontera/avlägsna den gamla kräver endast pianotråd och kylspray och ett par träpinnar att linda tråden kring.Limmet - som ligger i form av en rulle - köpas på Volvo då det inte är någon större idé att använda annat än Volvos originallim.

Jag har på en tidigare bil bytt från halvfrsäkring till helförsäkring och det enda försäkringsbolaget krävde/ rekommenderade var att jag tog kort på bilen från alla tänkbara vinklar för att undvika senare diskussioner om ev. uppkommen skada.
Nu vet jag inte om nåt konstigt hänt?
Men rutorna ska iallafall vara limmade med PUR lim som är både 60grader varmt och flytande. Den metod som beskrivs är den man använde på 240 serien med flera. Alltså butyltejp.
Det går utmärkt att skära ur rutorna ur en modernt limmad bil med. Men det kräver sin man att limma in den igen, efter det att rutan och karossen är rensad (skurit bort överflödigt lim) efter det att man lagt primer där limmet är helt borta osv.. Det tar mer tid än att limma in en ny..
av umekille
Jag köpte som sagt en hyundai accent-97 för tusenlappen...
ringde länsförsäkringar och ville bara ha den försäkrad.
killen svara mej...klart du skall ha halvförsäkring
du kan ju råka ut för en krock.
Hade min 945 trafikförsäkrad i början men då jag höjde fick jag
visa den. Tror det har göra med att många höjt och sen tagit ut
typ rutor därav vill dem kolla då man höjer.
Skiljer så lite i premie mellan trafik o halv att det är försumbart.
umekille skrev:Jag köpte som sagt en hyundai accent-97 för tusenlappen...
ringde länsförsäkringar och ville bara ha den försäkrad.
killen svara mej...klart du skall ha halvförsäkring
du kan ju råka ut för en krock.
Hade min 945 trafikförsäkrad i början men då jag höjde fick jag
visa den. Tror det har göra med att många höjt och sen tagit ut
typ rutor därav vill dem kolla då man höjer.
Skiljer så lite i premie mellan trafik o halv att det är försumbart.
Det hjälper inte med halvförsäkring om du krockar. Trafikförsäkring ger dig samma skydd, dvs bare om du inte är vållande och det går på motpartens försäkring. Halvförsäkring kostar dubbelt så mkt som trafik (i Norge) och jag ser inte helt poängen med halvförsäkring när det kostar 2600 kr att fixa en ny vindruta (om man nu inte bor en förort med massa pack som förstör...). En gammal 850 är inte speciellt stöldbegärlig och har dessutom vanligtvis startspärr.
Generelt om försäkringar... Försäkringsbolag driver ju inte välgörenhet och har man råd att förlora bilen, tvn etc så är det ju aldrig lönsamt, i det långa loppet, att ha en massa försäkringar. Hus eller en ny bil etc som man inte har råd att förlora bör självklart försäkras men en 850/ v70 värd 30 000 kr... knappast. Räknade själv ut att jag kan reparera bilen för 20 000 vart femte år for de pengar jag sprar på att ha trafikförsäkring (förlorad bonus + självrisk + högre premie).

Att man måste visa bilen vid oppgradering från trafik till halvförsäkring är ju ganska självklart. Varför betala för halvförsäkring om man bara kan uppgradera efter att bilen har blivit skadad...
när ja kolla runt då ja tog försäkring på min 855:a så mellan trafik o halv skilde de ungefär en femtilapp i månaden..... den femtilappen extra har ja inga problem med me tanke på då ingår brand stöld o glas för den ringa summan o den dan man har inbrott i bilen eller får ett större stenskott i framrutan då e man glad man betalade den där extra summan i månaden....... i detta fall så e "snålhet bedrar vishet" rätt passande uttryck om man tycker de e för dyrt med halv
LOB skrev: Generelt om försäkringar... Försäkringsbolag driver ju inte välgörenhet och har man råd att förlora bilen, tvn etc så är det ju aldrig lönsamt, i det långa loppet, att ha en massa försäkringar. Hus eller en ny bil etc som man inte har råd att förlora bör självklart försäkras men en 850/ v70 värd 30 000 kr... knappast.
Men nu verkade det inte som TS egentligen hade råd att bara ha trafikförsäkring, utan borde haft halvförsäkring. :D
Tack för svaren.

Nu kommer bytet gå på 2600kr, 1600kr för rutan och 1000 för arbete. Om jag hade haft halvförsäkring hade jag behövt betala ca 2000kr mer om året, plus 1800 för självrisken på vindrutebytet. Så i slutändan så sparar jag ändå ca 1500kr på att byta själv utan halvförsäkring :)

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]