Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Erik122
Hej. Jag har en Volvo 740 -86 med B230a motorn, pierburg förgasare.

Jag startade bilen imorse utan värmare (ca 20 minus grader). Den gick igång och jag körde 2km.
Sedan stängde jag av bilen. sen när jag kom ut efter ca 10 min och skulle starta den så gick det inte.
Den går runt på startmotorn det luktar bensin, jag har gnista på stiften. varvräknaren hoppade och motorn knackade lite när den gick.
jag har tagit lös kamremmen och nollat motorn den stod 2kugg fel. så nu är den helt 100% rätt. Sedan monterade jag tillbaka allt men den startade ändå inte. jag har lossat på fördelaren och provat vrida åt olika håll det händer ingenting. det är nytt fördelarlock. rotorn ser bra ut. Den gick ju innan. Jag har gått igenom kablaget och hittar ingenting som kan vara fel.

Är det någon som har nån ide vad det kan vara för fel?.
av umekille
Hade samma på min 945, var runt 15-18minus.
provade efter bara parkerat o stått 8tim. nej
den ville inte ens tända. prova igen efter 1-dygn...nej.
prova sen på kvällen och den ville lite men fick hålla
halvgas och pumpa sen konstant halvgas då kom den igång.
men gick ojämnt o ryckigt och var känslig på gasen i minst ett par minuter. sen tändes lamda
lampan.
Du har nog fuktproblem (isbildning)/kylan som spökar bara testa då o då tillslut kommer den.
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik122 skrev:Jag startade bilen imorse utan värmare (ca 20 minus grader). Den gick igång och jag körde 2km. Sedan stängde jag av bilen.
Det betyder att motorn "gått på" choke hela tiden. Har du tur är det "bara" att byta tändstift då. När det är så kallt måste allt vara 100% för att fungera. Tänk även på plastskyddet under motorn (som brukar fattas på äldre bilar) och slangen till förvärmningen av luften till förgasaren. Att det luktade bensin är "normalt" om man kör med mycket choke, men det "slaggar" igen tändstiften. Om du får igång den på startgas, kör en ordentlig runda så den blir genomvarm.

Mvh
Lennart
av Erik122
Bilen står inne i varmgarage nu. så jag vet inte om det kan vara nån ispropp. det är manuell choke på den här modellen och den är som den ska.
Plastskyddet är kvar och är helt. värmeslangen sitter som den ska.

Nån som har några fler ideer?
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik122 skrev:Bilen står inne i varmgarage nu.
Det kan räcka med att den får "tina upp", annars är nog nya tändstift nästa steg.

Mvh
Lennart
av Erik122
Nu har jag fått igång bilen.:) Jag tog lös tändstiften, klämde bränsleslangen till förgasaren med en klämtång, körde runt motorn lite grann utan stift. sedan tog jag och värmde tändstiften med gas. sedan satt jag tillbaka stiften och då startade bilen. :)
av Erik122
Bilen går väldigt bra. men jag måste ha tändningen inställd på 20 grader. vrider jag tändningen till 7+-2 grader som det står i vänster framskärm så går den bra men den glöd tänder typ 5 sekunder efter att man har stängt av den. det låter som en gammal diesel merca. men när tändningen är på 20 grader så är det ingen glödtändning.

Kamremmen sitter rätt. kan de vara hela fördelar axeln som sitter fel? hur ska man justera den?
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik122 skrev:Bilen går väldigt bra. men jag måste ha tändningen inställd på 20 grader. vrider jag tändningen till 7+-2 grader som det står i vänster framskärm så går den bra men den glöd tänder typ 5 sekunder efter att man har stängt av den. det låter som en gammal diesel merca. men när tändningen är på 20 grader så är det ingen glödtändning.

Kamremmen sitter rätt. kan de vara hela fördelar axeln som sitter fel? hur ska man justera den?
Eftersom bilen gick bra innan du stannade den måste kammen stått rätt då. Sedan flyttade du remmen 2 kuggar, eller hur? Jag tror nog du ska "plocka bort" plastkåpan igen (ev även remskivan) och kolla så motorn är "nollad" enligt märkningen på blocket bakom remskivan (finns trådar om det). Då ska rotorn i fördelaren "peka" mot ett streck i kanten på fördelarhuset. På min motor "slirade" remskivan i gummilagringen så strecket på remskivan var aldrig i närheten av märkningen på kåpan.
Vist kan fördelaraxeln komma fel. den drivs ju av kamremmen och den flyttade du ju. Ändå skulle bilen gå med 7° tändläge om kammen står rätt i förhållande till vevaxeln

Mvh
Lennart
Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]