Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken säger..
Vid vilken temperatur slutar eran Start/Stopp att funka?

På min V70 D3 MY13 har det nu inte funkar på några veckor.. trots att temperaturen varit nästan kring 0 nån dag när jag varit i Stockholm. Förra vintern har jag för mig att det funkade ibland när bilen var varm ända ner till typ -6.

Minns jag fel eller har någon koll på när det är för kallt för er bil att köra start/stopp?
(Jag kollar i menyn och ser att det beror på yttertemperatur och inget annat när jag är i bilen)
joel80 skrev: Förra vintern har jag för mig att det funkade ibland när bilen var varm ända ner till typ -6.
Minns jag fel...
Då var det förmodligen bara ett hederligt motorstopp du råkade ut för.
Har du kollat felkoder? Kanske EGR som sagt upp sig :D
Inga felkoder som OBD2-läsaren ger ifrån sig i allafall.
Och nej, det var inte så att jag fick motorstopp i varje korsning.. även om jag ju tydligen haft lite svårt med växlarna tidigare. ;)

Det kanske bara är så att mitt minne sviker mig och att då det funkade var det över 0, hm...
Fast jag tycker mig ha minnesbilder av typ snöfall när jag står och väntar på tåget och bilen stängt av sig själv. Måste ha varit nån minusgrad..
Användarvisningsbild
av joel80
Hm.. jag fick igång det i förrgår under ett par timmar i Stockholm med 0-gradigt.. sen funkade det även en liten stund då bilen sa -1.. men efter 10-15min så sa den "yttertemperatur" igen. Så jag måste väl kommit ihåg fel, eller varit på nått varmt ställe och sen kommit ut i kylan och haft det fungerande några minuter innan bilen stängde av.

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]