NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

:idea: En liten fundering..
Bild
I det lilla utrymmet där den gröna o-ringen sitter har jag hittat lite spår av någon slags "stålull". Ska det vara något slags filter där..? Min brännkammare har bara ett hål som leder rakt in i brännaren ??:-/
Det är stiftsilen som skall sitta där. Den får absolut inte geggas igen för den fördelar bränslet. Bytte den och o ringen för ca 140:-
Nu spökar det

Efter att ha varit inne på service förra veckan och min tekniker dömt ut min värmare så gick den igång idag.
Den fungerade två gånger
Först gick den igång automatiskt då bilen själv satte igång värmare
Andra gången kunde jag starta den med direktstart.

När jag sedan satte den på timmer så hade den inte startat när jag kom ut från jobbet :evil:
Jag tror att det kan vara glapkontakt i elkablaran till brännaren.
Nu blir det ut och klämma/rycka lite på kablarna för se om jag kan se något
BilmekanikerSon skrev:Nu spökar det

Efter att ha varit inne på service förra veckan och min tekniker dömt ut min värmare så gick den igång idag.
Den fungerade två gånger
Först gick den igång automatiskt då bilen själv satte igång värmare
Andra gången kunde jag starta den med direktstart.

När jag sedan satte den på timmer så hade den inte startat när jag kom ut från jobbet :evil:
Jag tror att det kan vara glapkontakt i elkablaran till brännaren.
Nu blir det ut och klämma/rycka lite på kablarna för se om jag kan se något
Min stiftsil var full med damm/sand(?) så därför startade inte alltid brännaren. När den väl gick så gick den bra. dock bara på halvfart.
Köpte samtliga packningar och o-ringar för 524;- av http://www.varmedoktorn.com
Måste dock inhandla en ny brännkammare då jag har en spricka i den. -Flämtar till då och då.
Intressant tråd :D fick besked att det är fel på hårdvaran, styrningen "typ" i min värmare på min v50 1.6 diesel -07 och 21000mil från verkstan, kanske kommit in fukt sa dom. Tänkte plocka bort värmaren själv och titta noga på den, kanske någon kalllödning på något kretskort om det finns det i den.
När den startar går den fint och värmer bra och låter helt ok! men den startar bara en gång på 30 kanske, annars larmar den för låg batterispänning, även med nytt orginalbatteri nu.
Men blev intresserad av vilken felkodsläsare man skulle ta och köpa! behöver den mest bara för att nolla service lampan och nu då till värmaren med då. Tittade på alibaba och ebay men där var många att välja på! men ett instrument med dvd och 2008 vida kanske är rätt.

men begriper man sig på utrustningen som nybörgare?
av timebandit
Styrenheten ja. Den skall jag byta imorgon hade jag hoppats och sedan få den programmerad nästa vecka. Larmar den för låg batteripänning hela tiden skulle jag ta och kontrollera jordpunkterna, laddningen från generatorn, kablarna, kontaktstycket till värmaren. Någonstans har du nog kontaktresistans, dålig kontakt som ger spänningsfall. Vilka felkoder har/hade du? Gör det enklare att felsöka. Cpm-1308 verkar vara styrenheten som strular. Sedan finns det felkoder för vattenpump, bränslepumpen, fläkt, glödstift, flamvakt, överhettningsgivarn å några till.
Vida/dice borde du satsa på om du skall meka själv. Finns en stor tråd om detta på forumet redan.
jordpunkter och kontakter är kontrollerade, laddade lika bra som grannens 2.0 diesel gör! något på 14v tror jag det var.
vet inte vad det var för felkoder!? jag brydde mig liksom inte så mycket om felkoder förr. Först nu jag förstår att det ska nog gå och lära sig hur det fungerar med felkodsläsare. Har ju alltid kört gamla bilar innan v50in :lol:
blir till att handla en felkodsläsare och prova
Ja, en felkodsläsare är ett måste. Man vill ju helst inte bara byta delar på måfå, för vissa delar är riktigt dyra!

Så du mätte även i stiften som går till värmaren att du verkligen inte har spänningsfall till värmaren?

Återkom gärna när du har felkoderna så kan vi hjälpa dig lite mer exaktare.
Mycket intressant läsning! Får även tacka för guiden under tips och trix.

Men hur var det nu, kan man ta bort värmaren och koppla ihop kylvattenslangarna med varan så man kan köra med bilen under tiden man renoverar? Bränsleledning?

Vet ngn om det ser lika ut på en 2.0d -08
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]