...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:
Bosse9988 skrev:Jag irriterar mig rent allmänt mer på de som kör för sakta än de som kör fort. Jag har inga problem om det kommer någon i typ 180+ i vänsterfilen på motorvägen när det är glest med trafik. Det är en motorväg och jag är inte den som ska tycka någonting om att han/hon känner för att köra fort för det är upp till vederbörande. Jag känner själv ibland för att känna efter vad motorn går för. Med plattan i mattan håller lådan trean till 180 och där smeker den i fyran.

Det finns säkert de som blir omkörda på motorvägen som tänker att jag är en jävla idiot när jag blåser förbi på ett kick med min Chrysler Sebring men så länge de håller sig i högerfilen och jag i gles trafik kör nästan max i vänster så är det ju lugnt. Eventuella böter och indraget körkort får ju jag ta.

Nä nu skrev jag ju något som är helt emot Sveriges Jantelag där man helst ska ligga under hastighetsbegränsningen och inte göra väsen av sig...

... i sin Volvo V70... *fniss*
Problemet blir väl om det händer något oförutsett.. Plötsligt får du punktering.. eller något ligger i vägen, eller någon missbedömmer din hastighet, plötsligt smäller du in i mig som ligger där i 110km/h i högerfilen och dödar min 2-åring. Det är inte p.g.a någon slags avundsjuka jag kan bli irriterad på folk som kör sjukt fort (150+ på motorväg hör dit) när det finns annan trafik i närheten, även om det är glest.
Kör folk ihjäl sig själv när dom kör extremfort är det en tragedi.. kör dom ihjäl någon annan är det mord i mina ögon.
Exakt så! Och det spelar inte roll att den som kör gör det i en Sebring. Lär inte vara bättre än det...
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Jantelagen som sagt, jantelagen. Ingen får köra fort på motorvägen i vänsterfilen i gles trafik. Nä gud förbjude att vilja känna draget från maskineriet någon enstaka gång. Nä fy vad vidrigt! ;-)
Jag förstår inte var jantelagen kommer in i att jag vill att du ska tänka lite på mig när du vid en ev. oväntad händelse kan totalkvadda och döda samtliga i den bil som du kör på för att du vill köra 100 km/h snabbare än övrig trafik.
Jantelagen

Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger till något.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.
I boken tillfogas senare ett elfte bud, som brukar kallas ”Jantelagens strafflag”.[2] Den är formulerad som en fråga och lyder:
11. Tror du inte att vi vet något om dig?
av hamre
Jag förstår inte heller vad jantelagen har med något att göra nästan. Så fort någon skriver att man ska hålla hastighet eller sköta sig i trafiken så kommer det alltid någon och skriker efter jantelagen. Varför?

Köra väldigt för fort kan man göra på bana det finns något som heter trackdays.
Köra 20, 25 km/h för fort på motorväg bryr jag mig väl inte så mycket om.
mattish skrev:Jag förstår inte var jantelagen kommer in i att jag vill att du ska tänka lite på mig när du vid en ev. oväntad händelse kan totalkvadda och döda samtliga i den bil som du kör på för att du vill köra 100 km/h snabbare än övrig trafik.
Jantelagen

Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger till något.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.
I boken tillfogas senare ett elfte bud, som brukar kallas ”Jantelagens strafflag”.[2] Den är formulerad som en fråga och lyder:
11. Tror du inte att vi vet något om dig?
Jantelagen gäller i flera fall av ovanstående meningar. Jag läser att jag någon enstaka gång skulle köra jättefort i vänsterfilen på motorvägen med passagerare. Det blir bara fel när jag ska behöva försvara mig mot sådant som jag aldrig gjort eller sagt.

Någons två-åring och risken för punktering i hög tillfällig hastighet läggs till som ett motargumentet mot att någon gång köra jättefort i vänsterfilen bara för att det är kul. Jag lägger ner diskussionen om just detta med att ibland köras extra fort i vänsterfilen. Vissa fattar helt enkelt inte vad jag menar eller gör just det men bara måste argumentera emot.
rid54 skrev:Jag skiter i Jantelagen, den har inte med trafiken att göra. Situationen med långsamt fordon och ett antal mesar som inte kör om KAN desarmeras enkelt genom att mesarna kör med rimliga avstånd (typ enligt 3-sekundersregeln eller nåt). Då finns luckor att använda om man börjar en omkörning av fordonskomplexet. Men när "svensson" är i farten är det inte så att det tas ut ordentliga avstånd, precis och det är en källa till bekymmer. För mig är den som tullar på avstånden en fullblodsXXX och/eller totalt självupptagen; det är ju avstånden som gör att man kan göra omkörningar stegvis, förutom att det krävs för säker körning rent allmänt.
Ett problem med att ta ut ordentligt avstånd är att det alltid kommer en massa folk som anser sig ha mer bråttom än alla andra som också kör på samma väg. Man får då släppa en Audi efter Audi efter Audi efter BMW efter Saab 9-5 efter hantverkarbuss efter hantverkarpickup i luckan och till slut står man hemma i garaget igen. Nästan. Och de nämna omkörarna kommer fram 1 minut tidigare. Det är alltid samma bilar/förare som beter sig så. Å andra sidan... om man istället för tresekundersregeln kör med nanosekundsregeln och ligger två Ångström bakom någon så kommer den där jävla vita eller svarta Audin och skall knö sig in efter en omkörning.
Användarvisningsbild
av Hilmer
llesrof skrev: Ett problem med att ta ut ordentligt avstånd är att det alltid kommer en massa folk som anser sig ha mer bråttom än alla andra som också kör på samma väg. Man får då släppa en Audi efter Audi efter Audi efter BMW efter Saab 9-5 efter hantverkarbuss efter hantverkarpickup i luckan och till slut står man hemma i garaget igen. Nästan. Och de nämna omkörarna kommer fram 1 minut tidigare. Det är alltid samma bilar/förare som beter sig så. Å andra sidan... om man istället för tresekundersregeln kör med nanosekundsregeln och ligger två Ångström bakom någon så kommer den där jävla vita eller svarta Audin och skall knö sig in efter en omkörning.
Har inget med ditt inlägg att göra egentligen, men vet att det väldigt ofta snackas om tyska bilmärken som ligger och blåser på. I lördags på E6 Halland var det snö, halt och hastigheten nedsatt elektroniskt till 80km/h.
Vilket bilmärke tror ni det var som en efter annan blåste om som skållade råttor?

Jo 8/10 bilar var nyare Volvo, resterande var tyska märken. Så jag tror faktiskt alla är lika goa oavsett märke men har man väl börjat reta sig på dessa märken tror jag man fokuserar mycket på dessa också, eller!? ;)
av rid54
llesrof skrev:
rid54 skrev:Jag skiter i Jantelagen, den har inte med trafiken att göra. Situationen med långsamt fordon och ett antal mesar som inte kör om KAN desarmeras enkelt genom att mesarna kör med rimliga avstånd (typ enligt 3-sekundersregeln eller nåt). Då finns luckor att använda om man börjar en omkörning av fordonskomplexet. Men när "svensson" är i farten är det inte så att det tas ut ordentliga avstånd, precis och det är en källa till bekymmer. För mig är den som tullar på avstånden en fullblodsXXX och/eller totalt självupptagen; det är ju avstånden som gör att man kan göra omkörningar stegvis, förutom att det krävs för säker körning rent allmänt.
Ett problem med att ta ut ordentligt avstånd är att det alltid kommer en massa folk som anser sig ha mer bråttom än alla andra som också kör på samma väg. Man får då släppa en Audi efter Audi efter Audi efter BMW efter Saab 9-5 efter hantverkarbuss efter hantverkarpickup i luckan och till slut står man hemma i garaget igen. Nästan. Och de nämna omkörarna kommer fram 1 minut tidigare. Det är alltid samma bilar/förare som beter sig så. Å andra sidan... om man istället för tresekundersregeln kör med nanosekundsregeln och ligger två Ångström bakom någon så kommer den där jävla vita eller svarta Audin och skall knö sig in efter en omkörning.
:D ...hemma i garaget.. :D En ny ecodriving-metod?
  • 1
  • 157
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 553
Srs

Jag skulle byta bälteslåset. Nu var det[…]

Hejhej! Jag planerar att installera en Trå[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för V[…]