Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jockeoh
Hej.

Fick ut min nya bil strax innan jul och har nu rullat drygt 500mil.
Har kört mestadels långa sträckor och har en snittförbrukning på ca 5.4
Rullar oftast på motorvägen, men lite vanlig landsväg samt stadskörning förekommer också.
Kör sällan snabbare än vad som anges på motorvägen (100-130km/h)

Så min fråga är från er andra som också har samma motor som jag, är den snittförbrukningen ok ? (5.4).
Användarvisningsbild
av MartinS
Låter ungefär som den gamla Femcyl 2-liters D4:an om din är manuell?
Användarvisningsbild
av Perra83
Kan tänka mig att värmaren gått en del på dom milen. Ja tycker att det är en låg och bra förbrukning. Sambons C30 D3 -12 med RICA 1530kg och 17" hjul ligger på strax över 0,6l/mil och då är det rätt mycket landsvägskörning.
Användarvisningsbild
av GustavE
Är det uträknat efter tankning eller är det färddatorsiffror?

Jag har D4 2 liters 5 cylindrig manuell V70. Den har på dom första 300 milen dragit 0,49 enligt färddatorn och 0,59 när man räknar själv.
Användarvisningsbild
av joel80
Är det färddator är det ju riktigt dåligt.. Jag har kört ett par resor från Stockholm - Gävle med min V70 D3:a på 4,5l/100km på färddatorn. Bästa tankningen har varit på 5,6l/100km.. då med ett 10-tal starter av dieselvärmaren..
På sommaren är det svårare att komma ner till 4,5l/100km. Däcken är för breda.. Då blir det som bäst 4,7l/100km. Fast oftast runt 5,0-5,2.. Jag har lärt mig att köra rätt snålt.. Inte accelerera för snabbt och på "fel" växel. Och sen inte köra så förbannat fort..
Ökning från 105-125km/h (GPS-fart) drar minst 1,5l extra per 100km.

Jag lägger mig oftast i typ 110 i GPS-fart.. och ökar inte nämnvärt även om det blir 120km/h på motorvägen.
Skulle man köra lite landsväg i 90km/h istället skulle man kunna komma ner riktigt lågt.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Diesel vea verkar inte vara något revolutionerande precis. :) Kanske vea bensin är bättre?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag är väldigt sugen på att testa att köra en VEA på samma sätt som D3an.. se om det går att få ner den en eller en halv dl till i allafall.
Trevligast skulle vara en hybrid med en liten VEA-motor i. :)
Användarvisningsbild
av Tzzzzzz
Kollar man på den gamla D3/D4 motorn med manuell låda på spritmonitor så finns det 32 bilar som mäter sin förbrukning. Den som ligger lägst har 5,49 l/100km , snitt 6,48 och högsta 7,69.

Count Fuel type min Ø max
32 Diesel 5,49 6,48 7,69

http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=3
Användarvisningsbild
av crumpets
simonhalmstad skrev:Diesel vea verkar inte vara något revolutionerande precis. :) Kanske vea bensin är bättre?
Fast där en bensin och dieselmotor fått likvärdig utveckling kommer ju faktiskt alltid dieseln dra kring 15% mindre energi. Det går bara inte att komma ifrån. Bättre lär aldrig bensinmotorn bli, men däremot kanske den blir en bättre kompromiss förbrukning kontra körglädje om de får till riktigt bra drag i den.
av jockeoh
Hej igen.

Jag mätte inte från pumpen utan går helt på vad färddatorn säger.
Ska ta en tripp till Uppsala imorn och tänkte mäta vid pumpen (utgår från Göteborg)

Har iofs inte nollställt den på dessa mil (nu ca 600) jag har kört och har vid något tillfälle kört över 200km/h (bara för att testa om kraften dämpades något, vilket den inte gjorde utan den kunde ha fortsatt uppåt)
Annars är det som sagt normalt körande inom hastighetsbegränsningarna.

Jag återkommer när jag har kört Göteborg-Uppsala-Gävle-Göteborg.

Ha de

För vissa bilar kan man. Det gick för mi[…]

B230F går fett

Nu fick jag inga felkoder men senaste gången[…]

Byta servo XC60

Toppen, tack för svaret! Då kän[…]

Låsproblem passagerardörr

Kabelbrott i framdörr har haft samma problem […]