Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hallenborg945
Tjenare , köpte mig en 945 lättryckare häromdan killen sa att tomgången va lite hög/låg ibland så fick med en annan tomgångsmotor

körde ca 20mil utan problem sen helt plötsligt va tomgången mellan 1500-2500 rpm , ibland ännu högre , bytte motorn men de hjälpte absolut ingenting

så får ej ner tomgången även om den står 2 dagar eller jag låter bilen stå en stund så den blir varm, den är också lite orolig och går lite upp och ner.

har absolut ingen aning va detta kan vara , tacksam för svar

mvh. :-)-)
av NilsO
Det kan bland annat bero på att motorn drar tjuvluft, att gasspjället och/eller spjällkontakten är feljusterade, att de två jordpunkterna på insuget är dåliga, kanske att temperaturgivaren är dålig, kanske kanske att luftmassemätaren spökar lite, säkert lite annat också.

Att motorn får för hög tomgång om motorn drar tjuvluft eller om spjället inte stänger ordentligt beror egentligen inte på den extra luften i sig, utan på att tomgångsregleringen blir lurad. Resultatet blir att tomgångsventilen står öppen istället för att stänga sig lagom mycket, och tomgången går aldrig ner.

Vad gäller spjället är principen att det ska stängas helt och brytaren klicka till när man släpper gaspedalen. Skruven vid spjället är inte till för att justera tomgången utan bara att vara ett "stopp" (så att spjällskivan/spjällhuset inte slits mot varandra). Det finns anvisningar om hur man ska justera spjället för att det ska fungera bra rent mekaniskt i serviceböckerna eller på nätet.
av hallenborg945
NilsO skrev:Det kan bland annat bero på att motorn drar tjuvluft, att gasspjället och/eller spjällkontakten är feljusterade, att de två jordpunkterna på insuget är dåliga, kanske att temperaturgivaren är dålig, kanske kanske att luftmassemätaren spökar lite, säkert lite annat också.

Att motorn får för hög tomgång om motorn drar tjuvluft eller om spjället inte stänger ordentligt beror egentligen inte på den extra luften i sig, utan på att tomgångsregleringen blir lurad. Resultatet blir att tomgångsventilen står öppen istället för att stänga sig lagom mycket, och tomgången går aldrig ner.

Vad gäller spjället är principen att det ska stängas helt och brytaren klicka till när man släpper gaspedalen. Skruven vid spjället är inte till för att justera tomgången utan bara att vara ett "stopp" (så att spjällskivan/spjällhuset inte slits mot varandra). Det finns anvisningar om hur man ska justera spjället för att det ska fungera bra rent mekaniskt i serviceböckerna eller på nätet.
har för mig att de ska vara ett litet klick när man rör ''gasvajern'' det finns ej , kan de va något där
bytte även insugspackning idag o rengjorde domgångsmoton , gick även lös me startgas hittade ingeting '+???
Användarvisningsbild
av lennarte
hallenborg945 skrev:har för mig att de ska vara ett litet klick när man rör ''gasvajern'' det finns ej , kan de va något där bytte även insugspackning idag o rengjorde domgångsmoton , gick även lös me startgas hittade ingeting '+???
Jo, det ska det vara, om du har Bosch LH2,4 insprutning. En del 7/900 modellet "runt" -91 (även Amerikaimport av andra årsmodeller) har Rex/Regina insprut, och det skiljer på en del detaljer. Om det skiljer på just detta vet jag inte, men det vet någon annan.

Mvh
Lennart

Idag provade jag att låta tändningen va[…]

Vad kan förra T5:an kostat milen?

Val av motorolja

Tack för alla svar! Jag kommer beställa […]

Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]