Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej

Vart ute och åkte igår när jag hörde ett konstigt skavande/morrande ljud från bilen. Trodde det först var snö i hjulhuset och att däcket skavde mot detta när jag svängde, då det hördes vid vänstersväng. Lite senare när jag skulle åka hem så lät det fortfarande fast nu också när jag körde rakt fram och ljudet ökade i intensitet efter motorvarvtalet. Blev misstänksam mot styrservon eftersom jag haft lite läckage från slangarna som går till behållaren tidigare (bytte då ut slangklämmorna mot såna med skruv) Så när jag kom hem så kollade jag oljenivån på styrservon visade sig att oljan hade sjunkit långt under min på mätstickan.

Såg inget oljespill elr nåt i vare sig garaget lr där bilen stått på gatan. Såg heller inget i motorutrymmet. Kollade slangarna vid behållaren om dessa kanske läckte igen men det såg torrt ut. Fyllde på servoolja och oljudet försvann. Har kört bilen idag och oljenivån är ok samt servon fungerar som den ska. Skall åka in till Engmans bil senare och be dem kolla upp detta. Det vore ju katastrof om servobehållaren skulle bli snustorr när jag är ute och åker. Hoppas bara detta inte blir en dyr historia. Har redan lagt ut 5-6000 kronor tidigare på bilen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är ganska vanligt att de läcker kring den nedre anslutningen vid behållaren. En ny slangklämma brukar kunna lösa problemet, men du borde å andra sidan ha sett att det fuktade där?!
Användarvisningsbild
av helgonet1
MartinS skrev:Det är ganska vanligt att de läcker kring den nedre anslutningen vid behållaren. En ny slangklämma brukar kunna lösa problemet, men du borde å andra sidan ha sett att det fuktade där?!
Det är väl bara två anslutningar vid behållaren lr??

Update: Har precis hämtat bilen från verkstan och de hittade inga större läckage bara lite vid slangarna i anslutning till servopumpen samt vid behållaren. Slangen vid servopumpen vart så lös så han kunde skruva på den med handkraft, så förmodlingen är detta anledningen till att det nästan gick torrt i behållaren, oljan måste ha läckt ut där. Han kollade allt som har med servon att göra, gjorde rent och drog åt alla anslutningar. Hittade inget annat. Skönt för min del, slapp jag lägga ut mer pengar på bilen. :mrgreen:

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]