Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en 850-95 10V som tomgången inte funkar korrekt på.
Först så började den pendla mellan 300-1100 varv och därefter när jag varvade upp motorn till 2500rpm så dröjde sig varvtalet
kvar en lång stund på det för att sedan sakta som sirap sjunka ner till 1100rpm.

Om jag ligger och kör på högre varvtal och tex stannar för rött ljus så måste jag nu trycka in bromsen och släppa kopplingen
litegrand så varvtalet går ner, men lägre än 1100rpm vill den inte gå.

Har haft detta problem vid tidigare tillfälle och då var det också svinkallt ute.

Har inte hunnit kolla felkoder än.

Tomgångsventilen månntro? :?:
peckapecan skrev:Sitter det verkligen en LMM på dessa bilar,,,är det inte bara en sensor som mäter insugsluften ??
Stämmer, två givare, tryck och temp.
Börja med felkoder. Finns det inga får du felsöka på gammalt hederligt vis.
Ta bort insugsröret, gör rent och smörj upp spjället samt länkaget och kontrollera samtidigt att det stänger som det ska och inte kärvar någonstans. Hjälper inte det så gör rent tomgångsmotorn.
Om problemet kvarstår kan det kanske vara läge att söka efter ev. tjuvluft(spruckna slangar osv).

Du bör även passa på att kolla över tänddelarna.

Och som redan nämnts sitter det ingen LMM på 10v, utan det sitter en temp(?)givare där istället.
Tempgivaren sitter i luftkanalen mellan luftfiltret och insuget. Tryckgivaren sitter ovanpå kylaren och ansluten med en tunn vacuumslang.
av peckapecan
Har nu chansat rengjort tomgventilen, men utan framgång samt kollat felkoder som inga fanns.
tomgång ligger nu på 1100rpm, och varvtalet har fortfarande svårt gå ner efter man varvat upp den.
Kan ventilen ha något med det att göra iaf?
Provade även rycka ur kabeln till tempgivaren men inget hände, trasig?
Prova att blockera tomgångsventilen (håll för hålet med handen) och se vad som händer med tomgången. Den kan dra tjuvluft från nån kass vakuumslang
Du ska blockera ventilen så att motorn inte får någon luft den vägen. Då ska motorn i det närmsta dö. Gå den fortfarande på hög tomgång då så får den luft nån annan väg.

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]